Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
976113_0001.png
976113_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 29. marts 2011
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
HFP/ J.nr. 2011-1398
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 22. februar2011 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr.292 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen
Spørgsmål nr. 292:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3. februar 2011 fra J.T.vedrørende konkret sag, jf. SOU alm. del - bilag 194”
Svar:Jeg skal indledningsvist gøre opmærksom på, at jeg som minister ikke kanafgøre den konkrete sag. Men jeg vil gerne på baggrund af den beskrevnesag redegøre for reglerne på det sociale område, herunder hvordan de skalunderstøtte det enkelte menneskes mulighed for at leve et aktivt og værdigtliv.Først vil jeg bemærke, at kommunalbestyrelsen har pligt til i medfør af rets-sikkerhedslovens § 5, at ”behandleansøgninger og spørgsmål om hjælp iforhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den socialelovgivning, herunder også rådgivning og vejledning. Kommunalbestyrelsenskal desuden være opmærksom på, om der kan søges om hjælp hos enanden myndighed eller efter anden lovgivning”.Det følger af servicelovens § 83, at kommunalbestyrelsen har pligt til at sik-re, at personer, der midlertidigt eller varigt har behov for personlig hjælp ogpleje og praktisk hjælp og støtte til nødvendige opgaver i hjemmet og mad-service, kan få tilbud om hjælp til disse funktioner. Der træffes afgørelse påbaggrund af en konkret og individuel vurdering af den enkeltes behov forhjælp.
2
Den personlige og praktiske hjælp skal gives som hjælp til selvhjælp. Hjæl-pen skal endvidere gives og tilrettelægges i nært samarbejde med modtage-ren og støtte denne i at vedligeholde eller genvinde et fysisk eller psykiskfunktionsniveau.Der indgår et aktiverende sigte som et væsentligt element i den personligeog praktiske hjælp. Indsatsen bør have som primært mål at gøre modtage-ren i stand til at klare sig selv. Hvis dette ikke er muligt, bør indsatsen sigtemod at gøre modtageren i stand til at klare så mange opgaver som muligt.Det følger af Bekendtgørelse om kvalitetsstandarder og frit valg af leveran-dør af personlig og praktisk hjælp, udstedt i medfør af servicelovens § 139,at kommunalbestyrelsen mindst én gang årligt skal udarbejde kvalitetsstan-darder for personlig og praktisk hjælp samt kommunal genoptræning ogvedligeholdelsestræning efter lovens §§ 83 og 86.Formålet med kvalitetsstandarderne er at skabe en gennemsigtighed omsammenhængen mellem det politisk fastsatte serviceniveau, de konkreteafgørelser og de ydelser, der leveres hos den enkelte modtager af personligog praktisk hjælp eller træning. Det indebærer bl.a., at borgerne skal kunnebruge kvalitetsstandarden til at orientere sig om serviceniveauet i kommunenog dermed få kendskab til, hvilken hjælp de kan forvente fra kommunen, hvisde får behov herfor.Mener en borger at have fået et uretmæssigt afslag på en ansøgning ompersonlig og / eller praktisk hjælp, er der mulighed for at påklage afgørelsentil det sociale nævn. Det vil desuden i nogle situationer være muligt at få enklagesag behandlet i Ankestyrelsen, der er øverste administrative klageor-gan på det sociale område. En forudsætning herfor er, at Ankestyrelsenvurderer, at den konkrete sag er principiel eller generel.
Benedikte Kiær/ Eva Pedersen.