Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1011028_0001.png
1011028_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Dato: 16. juni 2011
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 22. februar2011 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr.289 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF)
DYB/ J.nr. 2011 - 3206
Spørgsmål 289”Vil ministeren venligst redegøre for tilsynsmyndighedernes og/eller de rele-vante ministeriers muligheder for at give en kommune økonomiske sanktio-ner, såfremt kommunen har handlet dybt uansvarligt (f.eks. som i Brønders-lev-sagen) samt oplyse størrelsen af disse sanktioner og oplyse, hvor ud-bredt disse sanktioner er på socialområdet, herunder børne- og ungeområ-det?”
Svar:Ankestyrelsen er den øverste administrative klagemyndighed på det socialeområde. Som administrativ klagemyndighed har Ankestyrelsen således somhovedopgave at behandle klager fra borgerne på blandt andet det socialeområde. Derudover har Ankestyrelsen ifølge retssikkerhedsloven til opgaveat yde vejledning og koordinere praksis på området.Ankestyrelsen kan på børneområdet tage sager op af egen drift, hvis Anke-styrelsen vurderer, at kommunalbestyrelsen ikke har foretaget de fornødnesagsbehandlingsskridt eller truffet de fornødne afgørelser. Dette kan ske påbaggrund af en konkret henvendelse, en pressesag eller via en søskende-sag, der behandles af Ankestyrelsen.Med Barnets Reform, der trådte i kraft den 1. januar 2011, kan Ankestyrel-sen tage alle områder op af egen drift efter reglerne i serviceloven om særligstøtte til børn og unge, hvis kommunen ikke har gjort det fornødne til barnetsbedste.Ankestyrelsen har i den forbindelse forskellige reaktionsmuligheder overforkommunen. Ankestyrelsen kan således1) pålægge kommunalbestyrelsen at foretage de fornødne sagsbe-handlingsskridt eller træffe de fornødne afgørelser i en konkret sag,
22) selv træffe foreløbig afgørelse hvis der er behov for foranstaltninger iforhold til barnet,3) træffe afgørelse om at der skal gennemføres undersøgelse af barnetuden for hjemmet, at barnet skal anbringes uden for hjemmet, atbarnet lægeligt skal undersøges og behandles og om videreført an-bringelse, eller4) pålægge kommunalbestyrelsen at gennemføre en afgørelse og be-stemme, at den skal gennemføres inden for en nærmere angivettidsfrist, hvis det må anses for nødvendigt.Ankestyrelsen har efter lovgivningen ikke mulighed for at pålægge kommu-ner eller andre offentlige myndigheder økonomiske sanktioner i konkretesager.Indenrigs- og Sundhedsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmå-let oplyst følgende:”Tilsynet med kommunerne varetages af statsforvaltningen i den region,hvori kommunen er beliggende. Dette fremgår af § 47 i lov om kommuner-nes styrelse (kommunestyrelsesloven). Imidlertid følger det af kommunesty-relseslovens § 48, stk. 3, at kommunaltilsynet viger i det omfang særligeklage – eller tilsynsmyndigheder kan tage stilling til den pågældende sag.Da Ankestyrelsen på børneområdet kan tage sager op af egen drift, vigerkommunaltilsynet for Ankestyrelsen på børneområdet.Det skal for god ordens skyld oplyses, at kommunaltilsynet ikke har mulig-hed for at pålægge en kommune økonomiske sanktioner.”
Benedikte Kiær
/Dorte Bech Vizard