Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 28. februar 2011
MAB/ J.nr. 2011-1037
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 3. februar 2011følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 266(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Spørgsmål nr. 266:” Vil ministeren venligst kommentere artiklerne "88-årige Ruth fik natmad fraPost Danmark" og "Post Danmark til sultne ældre: Undskyld" fra Politiken.dkden 1. og 2. februar 2011, hvoraf det fremgår, at ældre ikke får udbragt madtil tiden, og vil ministeren venligst rette henvendelse til kommunen dels medhenblik på at indhente en redegørelse, herunder et svar på hvor mange æl-dre, der er blevet ramt af problemerne, dels med henblik på at sikre sig, atde ældre hurtigst muligt får mad til tiden?”
Svar:Ministeriet har rettet henvendelse til Københavns Kommune, der oplyser, atder dagligt bliver produceret mad til ca. 1800 ældre i det kommunale stor-køkken, mens udbringning og opvarmning af maden under transporten altidhar været udliciteret til en privat leverandør.Københavns Kommune oplyser endvidere, at aftalen med den forrige leve-randør - i overensstemmelse med udbudsreglerne - ophørte d. 31. januar2011. I det nye udbud blev der lagt vægt på følgende kriterier:1. Pris2. Kvalitet3. Leveringssikkerhed
2
Post Danmark vandt på alle tre kriterier, og borgerne er blevet informeret omleverandørskiftet via brev. Leverandørskiftet har ikke betydet ændring afmaden eller leveringstidspunktet.Ifølge Københavns Kommune havde Post Danmark i indkøringsfasen pro-blemer med rettidig levering af maden. Såvel Københavns Kommune somPost Danmark satte derfor ekstra ressourcer ind i denne periode.Det er forsat Københavns Kommune vurdering, at Post Danmark er i standtil at levere mad i henhold til den kravspecifikation, som udbuddet omhand-ler.
Benedikte Kiær/ Eva Pedersen