Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 28. februar 2011
SSC/ J. nr. 2011-1222
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 31. januar 2011følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 233(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René Skau Björnsson (S).
Spørgsmål nr. 233:”Ministeren bedes redegøre for, hvordan kommunerne skal prissætte målti-der til ældre, og hvilken betydning en nylig afgørelse i skatterådet har forprissætningen, herunder momsforholdene.”
Svar:Indledningsvist kan jeg oplyse, at kommunalbestyrelsen efter servicelovens§ 83, stk. 1, nr. 3, har pligt til at sikre, at personer, der midlertidigt eller varigthar behov herfor, visiteres til madservice på baggrund af en konkret og indi-viduel vurdering. Kommunalbestyrelsens tilbud om madservice skal væretilpasset den enkeltes behov og have den rette næringsværdi. Kommunal-bestyrelsen har det overordnede ansvar for tilrettelæggelsen af denne hjælp.Kommunalbestyrelsen kan, med hjemmel i servicelovens § 79, beslutte ativærksætte eller give tilskud til generelle tilbud med aktiverende og forebyg-gende sigte og cafétilbud i tilknytning hertil. Tilbuddene kan målrettes enbestemt persongruppe, eksempelvis kommunens pensionister. Der er såle-des ikke tale om et tilbud, som borgerne visiteres til på baggrund af en kon-kret og individuel vurdering af behovet for dette tilbud. Det er kommunalbe-styrelsen, der har ansvaret for at fastsætte, hvilke tilbud der i kommunenstøttes efter § 79.Kommunalbestyrelsens fastsættelse af borgernes betaling for tilbud efterservicelovens §§ 79 og 83 er reguleret i servicelovens § 161. Heraf fremgår,at kommunalbestyrelsen højst må medregne de gennemsnitlige, langsigtede
2
omkostninger ved fastsættelsen af borgernes egenbetaling for disse tilbud.Kommunalbestyrelsen skal tilbyde modtagere af madservice efter servicelo-vens § 83 i hjemmeplejen mindst ét dagligt måltid mad i form af en hovedrettil maksimalt 46 kr. i 2011-niveau. For borgere, der bor i plejebolig mv., gæl-der det, at kommunalbestyrelsen højst må opkræve 3.170 kr. pr. måned i2011-niveau for fuld forplejning.For så vidt angår momsforholdene har Skatteministeriet anført følgende:”Det fremgår af et bindende svar fra Skatterådet, gengivet iSKM2010.639.SR, at kommunen ikke er momspligtig af salg af mad fra enplejecafé til personer, som er visiteret efter serviceloven § 83, dvs. personersom modtager mad efter en konkret vurdering af funktionsevnen, jf. momslo-ven § 3, stk. 2, nr. 3.I den forbindelse kan bemærkes, at det ikke har betydning for den moms-mæssige behandling af levering af kost, hvorvidt kommunerne giver et til-skud til f.eks. en café placeret i et kommunalt ældrecenter, iht. serviceloven§ 79. Serviceloven § 79 omhandler ikke visitering af konkrete ydelser efterbehov som serviceloven § 83, men er et tilbud til borgere eller bestemtegrupper af borgere.Kommunen kan således vælge generelt at yde tilskud efter serviceloven §79 til en cafe i et ældrecenter, for at tilgodese denne gruppe af borgere. Ser-viceloven § 83 omhandler derimod kommunens pligt til at tilbyde hjælp tilpersoner efter en konkret vurdering af funktionsevne.”
Benedikte Kiær/ Eva Pedersen