Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
962874_0001.png
962874_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 28. februar 2011
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
LLA/ J.nr. 2011-1254
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 28. januar 2011følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 229(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Spørgsmål nr. 229:”Ministeren bedes kommentere artiklen "Kommune politianmeldt" fra Ka-lundborg Folkeblad den 24. januar 2011 samt redegøre for reglerne i forholdtil afgørelser fra Det Sociale Nævn, og redegøre for hvordan ministeren for-holder sig til, at Kalundborg Kommune tilsyneladende ikke retter sig efter DetSociale Nævns afgørelse.”
Svar:Det Sociale Nævn behandler klager over afgørelser, der er truffet af kommu-nalbestyrelsen, i det omfang dette er fastsat i loven. Det betyder, at Det So-ciale Nævn er 1. klageinstans for de afgørelser, som efter den sociale lov-givning kan påklages til nævnet. Kommunens afgørelser om valg af botilbudefter serviceloven kan indbringes for det sociale nævn. Dette fremgår afservicelovens § 166.Det Sociale Nævns afgørelser kan som udgangspunkt ikke indbringes foranden administrativ myndighed. Ankestyrelsen kan dog optage en klagesagtil behandling som anden og sidste administrative klageinstans, når Ankesty-relsen skønner, at sagen har principiel eller generel betydning.Det Sociale Nævn har som administrativ klageinstans mulighed for at afviseen klagesag, som den har fået forelagt, stadfæste kommunens afgørelse isagen, hjemvise sagen til fornyet behandling i kommunen, ophæve kommu-nens afgørelse eller ændre den.
2
Klagesystemet på det sociale område har blandt andet til formål at sikre, atkommunens afgørelser og sagsbehandling er i overensstemmelse med lov-givningen. Det er i den forbindelse også Det Sociale Nævns opgave at påse,at kommunerne i regionen følger den samme praksis, når de behand-ler sager efter den sociale lovgivning. Af samme grund er det klart, at denkommune, hvis afgørelse er blevet underkendt af Det Sociale Nævn, skalfølge og efterleve den afgørelse, som nævnet er nået frem til i den konkretesag.En klage har efter den sociale lovgivning som hovedregel ikke opsættendevirkning. Det vil sige, at kommunen skal efterleve nævnets afgørelse, indtilAnkestyrelsen evt. har truffet en anden afgørelse, med mindre Ankestyrelsenkonkret tillægger den konkrete klage opsættende virkning i forbindelse med,at de optager sagen til behandling.Statsforvaltningen fører tilsyn med, at kommunerne overholder den lovgiv-ning, der særligt gælder for offentlige myndigheder, herunder om en kom-munes generelle beslutninger eller praksis er i overensstemmelse med den-ne lovgivning. Nægter kommunen at efterkomme en bindende afgørelsetruffet af en kompetent klage- eller tilsynsmyndighed, er dette i sig selv enulovlighed, som tilsynet har kompetence til skride ind overfor (den såkaldtefogedfunktion).Enhver kan indbringe en sag for statsforvaltningen. Statsforvaltningen be-slutter selv, om den vil rejse en tilsynssag.
Benedikte Kiær/ Dorte Bech Vizard