Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 14. februar 2011
MIE/ J.nr. 2011-497
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 18. januar 2011følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 218(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karen Jespersen (V) (MFU).
Spørgsmål nr. 218:”Ministeren bedes redegøre for hvilke klagemuligheder der er og hvem derkan klage i forhold til en kontrakt i henhold til servicelovens § 91, jf. § 49.”
Svar:Det lægges til grund for besvarelsen, at spørger henviser til den tidligereservicelovs § 91, der efter kommunalreformen i gældende servicelov er over-ført til § 107 om midlertidige botilbud.Det er den enkelte kommunalbestyrelse, der har ansvaret for botilbud efter §107, herunder den hjælp der ydes i forbindelse med borgerens ophold. Efterservicelovens § 148 skal kommunalbestyrelsen føre tilsyn med det tilbud tilborgeren, der er truffet afgørelse om. Kommunalbestyrelsen har såledesogså ansvaret for, at indgåede kontrakter med leverandører overholdes.Når der træffes afgørelse om tilbud om ophold i en boform efter § 107, skalformålet med og indholdet af den konkrete indsats fremgå af afgørelsen. Itilknytning til tilbud om ophold i et botilbud efter § 107 vil målgruppen fx havebehov for ydelser som personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83og/eller socialpædagogisk bistand/bostøtte efter servicelovens § 85.Borgeren kan klage direkte til kommunalbestyrelsen over såvel afgørelsenom hjælp og støtte som over den konkrete indsats, der modtages. Ændrerkommunalbestyrelsen ikke på en afgørelse om hjælp, sendes den til DetSociale Nævn, hvis borgeren ønsker det. Hvis borgeren klager over den
2
konkrete indsats i botilbuddet, har kommunalbestyrelsen pligt til at påse, atborgeren faktisk modtager den hjælp og støtte, der er truffet afgørelse om.Pårørende kan ikke klage over en afgørelse, men har til enhver tid mulighedfor at kontakte kommunen, hvis der er forhold, kommunen ifølge de pårø-rende bør være opmærksom på. Kommunalbestyrelsen har pligt til aktivt ogløbende at følge op på, om tilbuddet til borgeren opfylder formålet med ind-satsen.
Benedikte Kiær/ Mie Henriette Eriksen