Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 26. januar 2011
CJK/ J.nr. 2011-258
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 10. januar 2011følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 194(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Spørgsmål nr. 194:”Vil ministeren venligst oplyse resultaterne af de seneste brugerundersøgel-ser på henholdsvis ældreområdet, handicapområdet, børne- og ungeområ-det (daginstitutioner) og såfremt der foreligger brugerundersøgelser fra fol-keskoleområdet, bedes ministeren - eventuelt via et supplerende svar fraundervisningsministeriet - ligeledes oplyse disse resultater, gerne således atbrugerundersøgelser vedrørende børne- og ungeområdet samt folkeskole-området afspejler forældrenes opfattelse af tilbuddene?”
Svar:I forbindelse med dokumentationsprojektet på ældreområdet gennemføresder fra 2009 hvert andet år en brugertilfredshedsundersøgelse blandt ældremodtagere af hjemmehjælp. Udover 2009 er der tidligere lavet en brugerun-dersøgelse i 2007 og 2008.Af tabel 1 fremgår det, at 86 pct. af modtagerne af praktisk hjælp i hjemmetvar tilfredse eller meget tilfredse med kvaliteten af hjælpen. Tilsvarende var87 pct. af modtagerne af praktisk hjælp på plejehjem tilfredse eller megettilfredse med den hjælp, de modtog. Tilfredsheden med den personlige plejevar i 2009 på henholdsvis 92 pct. og 89 pct. blandt beboere i eget hjemhenholdsvis på plejeboliger mv.I undersøgelsen spørges endvidere til tilfredshed med hjælpens ensartethed,at man modtager den samme hjælp, uanset hvem der leverer den, samt tiltilfredsheden med overholdelse af aftalte tidspunkter. Resultaterne af dissespørgsmål fremgår af tabel 2 og tabel 3.
2
Tabel 1. Udviklingen i andelen af modtagere der har svaret tilfreds ellermeget tilfreds vedrørende kvaliteten i hjælpenKvalitet ihjælpen200720082009Praktisk hjælpHjemmehjælps-modtagere84 %82 %86 %Plejehjem/-bolig88 %88 %87 %Personlig plejeHjemmehjælps-modtagere87 %95 %92 %Plejehjem/-bolig91 %89 %89 %
75 pct. af modtagerne af praktisk hjælp var i 2009 tilfredse eller meget til-fredse med hjælpens ensartethed, mens det tilsvarende tal for personligpleje var 83 pct.Tabel 2. Udviklingen i andelen af modtagere der har svaret tilfreds ellermeget tilfreds vedr. hjælpens ensartethedStabilitet ihjælpen –hjælpensensartethed200720082009Praktisk hjælpHjemmehjælps-modtagere71 %73 %75 %Plejehjem/-bolig82 %75 %75 %Personlig plejeHjemmehjælps-modtagere75 %79 %83 %Plejehjem/-bolig81 %77 %83 %
Der var i 2009 endvidere en høj tilfredshed med overholdelsen af aftaltetidspunkter, idet andelen af tilfredse/meget tilfredse ligger mellem 84 pct. og85 pct.Tabel 3. Udviklingen i andelen af modtagere der har svaret tilfreds ellermeget tilfreds vedr. overholdelse af aftalte tidspunkterStabilitet ihjælpen –overholdelseaf aftalte tids-punkter200720082009Praktisk hjælpHjemmehjælps-modtagere83 %80 %84 %Plejehjem/-bolig85 %87 %87 %77 %80 %85 %Personlig plejeHjemmehjælpsmodtagere
3
Der er i forlængelse af kommuneaftalen for 2010 igangsat et arbejde medsammenlignelige brugertilfredshedsundersøgelser. Regeringen og KL erenige om at anbefale kommunerne hvert andet år at offentliggøre sammen-lignelige oplysninger om den brugeroplevede kvalitet blandt modtagere afhjemmehjælp, forældre til børn i dagtilbud, forældre til elever i folkeskoler,forældre til børn i SFO/fritidshjem samt elever i folkeskolen. For at støtte opom brugertilfredshedsundersøgler, der er sammenlignelige på tværs af insti-tutioner og kommuner, opfordres kommunerne til at anvende det fælles ud-viklede koncept, som stilles til rådighed fra 2011.Regeringen og KL har i 2009 og 2010 afprøvet det ovennævnte koncept forsammenlignelige brugertilfredshedsundersøgelser i samarbejde med ti pilot-kommuner. Undersøgelserne indeholder ikke repræsentative data, menresultaterne fra deltagende kommuner er tilgængelige påwww.fm.dk/brugertilfredshed.Undervisningsministeriet har bidraget til svaret med følgende:”Den seneste tilgængelige brugertilfredshedsundersøgelse på skoleområdeter foretaget af Rambøll i foråret 2010 for Finansministeriet. Rambøll harforetaget en stikprøveundersøgelse af brugertilfredsheden med primært detfrie valg på skoleområdet. Ca. 1.100 forældre med børn i den skolepligtigealder har besvaret spørgsmål til undersøgelsen.Undersøgelsen viser, at 80 pct. af de adspurgte forældre samlet set er til-fredse eller meget tilfredse med deres barns undervisningstilbud, uansethvilken type tilbud, der benyttes. Modsat er 8 pct. enten utilfredse eller me-get utilfredse.77,3 pct. af respondenterne, hvis barn går i den kommunale distriktsskole er”tilfredse” eller ”meget tilfredse”. For ”anden folkeskole end distriktsskolen” erdette tal 78,7 pct. og for forældre med barn i en fri grundskole er det 95,8pct.Tallene indikerer, at de forældre, der har truffet et valg vedrørende deresbørns skolegang, er mere tilfredse med deres barns skole.Denne tendens er ikke ny. I 2005 viste en undersøgelse således, at 79 pct.af de adspurgte forældre til elever i folkeskolen, enten var tilfredse eller me-get tilfredse med skolen, mens 95 pct. af forældrene til børn i frie skoler varenten tilfredse eller utilfredse.1Konkret i forhold til mulighederne for at vælge på skoleområdet, mener 84pct. af respondenterne, at det er vigtigt eller meget vigtigt, at der eksisterer1
”Det mener brugerne! – Brugertilfredshed med dagpasnings-, skole- og ældreområdet”, juni 2005 fra Fi-nansministeriet og KL.
4
en ordning for frit skolevalg. Dette tal er lidt mindre, end den nævnte under-søgelse fra 2005 viser. I 2005 fandt 89,7 pct. af de adspurgte forældre detsåledes vigtigt, at forældre frit kan vælge mellem forskellige typer af skoler.Selvom forældrene tilsyneladende tillægger det en smule mindre vægt i2010 end i 2005, er det dog fortsat væsentligt, at ordningen fungerer til bor-gerens tilfredshed.”I samme undersøgelse er gennemført en brugertilfredshedsundersøgelse pådagtilbudsområdet. Af undersøgelsen fremgår det, at 87 pct. af de adspurgtevar enten ”tilfredse” eller ”meget tilfredse” med deres barns dagtilbud. Tilsammenligning svarede blot 5 pct., at de var enten ”utilfredse” eller ”megetutilfredse” med tilbuddet. 7 pct. svarede ”hverken eller”.Det fremgår tillige af undersøgelsen, at danskerne vægter det frie valg pådagtilbudsområdet meget højt. 84 pct. af de adspurgte forældre svaredesåledes, at det frie valg er ”vigtigt” eller ”meget vigtigt”. Til sammenligningsvarede 5 pct. ”ikke vigtigt” eller ”slet ikke vigtigt”. 11 pct. svarede ”hverkenvigtigt eller ikke vigtigt”.
Benedikte Kiær/ Birgitte Olesen