Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
952209_0001.png
952209_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 4. februar 2011
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
MAB/ J.nr. 2011-394
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 6. januar 2011følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 187(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Spørgsmål nr. 187:”Kan socialministeren bekræfte, at ældre, der får mad udbragt i NæstvedKommune, ikke fik julemad juleaften, og kan ministeren i bekræftende faldoplyse, hvad ministeren agter at gøre, for at undgå at dette sker fremover?”
Svar:Jeg kan generelt oplyse, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde madservice tilpersoner, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykiskfunktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre opgaven.Det er efter servicelovens § 139, udmøntet i §§ 1 og 2 i bekendtgørelse nr.299 af 25. marts 2010 om kvalitetsstandarder og frit valg af leverandør afpersonlig og praktisk hjælp m.v., den enkelte kommunalbestyrelse, der træf-fer beslutning om serviceniveauet i kommunen, herunder hvilke tilbud derskal stilles til rådighed og omfanget af disse.
Det er ligeledes kommunalbestyrelsens ansvar at sikre, at den mad, derleveres til modtagerne, lever op til kommunens serviceniveau for madservi-ce. Serviceniveauet skal fremgå af kommunernes kvalitetsstandarder. Be-skrivelsen af indholdet, omfanget og udførelsen af madservicen skal værepræcis og skal danne grundlag for, at der sikres en sammenhæng mellemserviceniveau, de afsatte ressourcer, afgørelserne og leveringen af madser-vicen.
2
Af kvalitetsstandarden skal det også fremgå, hvilke kvalitetskrav kommunal-bestyrelsen stiller til leverandører af madservice. Kvalitetskravene skal bl.a.medvirke til at give modtageren et forskelligartet udbud af måltider at vælgeimellem samt sikre, at de måltider, som modtageren kan vælge imellem,lever op til kommunalbestyrelsens beslutninger om kvalitet, ernæringsind-hold og servering.Jeg kan endvidere oplyse, at madserviceleverandørernes menuer indeholdtjulemad juleaften i Næstved Kommune ifølge leverandørernes hjemmesider.Hvis borgerne i Næstved Kommune oplever, at det tilbud om madservice,der leveres, ikke svarer til det oplyste serviceniveau, kan borgerne henvendesig til kommunalbestyrelsen, der har ansvaret for at fastsætte kvalitetskrave-ne til leverandørerne af madservice og for at følge op på, om hjælpen tilborgerne leveres som aftalt.
Benedikte Kiær/ Eva Pedersen.