Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
952203_0001.png
952203_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 4. februar 2011
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
MLN/ J.nr. 2011-99
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 4. januar 2011følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 175(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René Skau Björnsson (S).
Spørgsmål nr. 175:”Ministeren bedes oplyse, om en kommune har ret til at afslå at hjælpe enborger, der beder om hjælp til at udfylde en ansøgning om støtte til køb afhandicapbil og derefter giver afslag på hjælp til reparation af en særlig ind-retning i borgerens handicapbil med den begrundelse, at borgeren forlængst burde have søgt om en ny bil.”
Svar:Som offentlig myndighed er kommunen generelt forpligtet til at udvise godforvaltningsskik og yde borgerne den nødvendige vejledning og bistand.Det følger desuden af forvaltningslovens § 7, stk. 1, at en forvaltningsmyn-dighed i fornødent omfang skal yde vejledning og bistand til personer, derretter henvendelse om spørgsmål inden for myndighedens område. Dettegælder også om hjælp til at udfylde ansøgningsskemaer i forbindelse medansøgning om en social ydelse.Støtte til køb af bil er reguleret af servicelovens § 114 og den tilknyttedesåkaldte bilbekendtgørelse (bekendtgørelse nr. 1043 af 1. september 2010om støtte til køb af bil efter servicelovens § 114). Det fremgår af bilbekendt-gørelsens § 12, stk. 4, at hjælp til reparation mv. af nødvendig indretningydes efter behov. I vejledningen på området fremgår det supplerende, at enkommune skal sikre sig, at den nødvendige særlige indretning repareres påforsvarlig måde, og at personen lider mindst muligt afsavn.
2
Afgørelse om reparation af en særlig indretning skal ske hurtigst muligt ogsåledes uden unødig lang sagsbehandlingstid.Der skal i den forbindelse tages stilling til, hvordan borgerens behov for kør-sel mest hensigtsmæssigt kan dækkes, mens bilen repareres, herunder omtilskud til udgiften til borgerens kørsel i reparationstiden skal dækkes efterservicelovens bestemmelser om dækning af nødvendige merudgifter.Når en kommune tager stilling til reparation af en særlig indretning, må denogså tage bilens restlevetid i betragtning sammenholdt med udgiften til denkonkrete reparation. Er denne sammenhæng disproportional, bør kommuneni stedet vurdere, om der er grundlag for at genbevilge støtte til køb af en nybil og særlig indretning af denne.Har en kommune truffet afgørelse i en sag, kan der klages over kommunensafgørelse, hvis borgeren er utilfreds med afgørelsen. Borgeren skal klageinden 4 uger efter at have modtaget kommunens afgørelse. Når kommunenhar vurderet sagen igen, sender den klagen videre til Det Sociale Nævn, hviskommunen ikke giver medhold i klagen.Borgeren kan også klage til det sociale nævn, hvis kommunerne ikke haroverholdt de regler, der gælder for behandling af sociale sager.Det Sociale Nævn kan ikke behandle klager over personalet i kommunen.Hvis borgeren føler dig dårligt behandlet af personalet i kommunen, kanborgeren klage til borgmesteren i kommunen. Borgmesteren er den øversteansvarlige chef for kommunens personale. Der findes ikke lovregler, derregulerer, hvordan ansatte ved forvaltningen bør opføre sig over for borger-ne. De retningslinjer, der gælder på dette område, fremgår af FolketingetsOmbudsmands udtalelser om god forvaltningsskik.Borgeren kan også klage til borgmesteren i kommunen, hvis borgeren erutilfreds med at vente på at modtage den ydelse, som borgeren er berettigettil.
Benedikte Kiær/ Karin Ingemann