Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
948269_0001.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 26. januar 2011
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
THA/ J.nr. 2011-99
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 4. januar 2011følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 174(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René Skau Björnsson (S).
Spørgsmål nr. 174:”Ministeren bedes oplyse, om en kommune lever op til sin pligt til rådgivningog vejledning efter servicelovens § 12, når borgeren anbefales ”at blive bed-re til at google” for på den måde at skaffe sig kendskab til reglerne for mer-udgiftsydelse efter servicelovens § 100.”
Svar:Et af formålene med rådgivningen og vejledningen, jf. servicelovens § 12, erat sikre, at borgere med funktionsnedsættelse får relevante tilbud om støtteog hjælp, herunder om f.eks. kompenserende foranstaltninger, med henblikpå at afhjælpe eller lette følgerne af funktionsnedsættelsen.Det beror på en konkret vurdering i hver enkelt sag, hvilken form og hvilketomfang rådgivningen og vejledningen skal have. Jeg har ikke kendskab tilden konkrete sag. Men en henvisning om at søge information via google måaldrig stå alene.Mangelfuld rådgivning og vejledning eller afslag herpå kan indbringes for desociale klageinstanser efter de gældende regler herom.
Benedikte Kiær/ Karin Ingemann