Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
940666_0001.png
Ministeren, Holmens Kanal 22, 1060 København KTlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518, E-mail [email protected]J.nr. 2010-8411
________________________________________________________________Dato: 6. januar 2011

Kære Karen Møberg

Tak for dine henvendelser af 7. og 29. november 2010, hvor du udtrykker fru-stration over den støtte, som Fredericia Kommune yder til familier med handi-cappede børn.Indledningsvis vil jeg gerne beklage den sene besvarelse.Det ligger mig meget på sinde, at borgere i Danmark oplever, at de får denhjælp, de har brug, og som de er berettiget til efter loven. Derudover skal alleborgere behandles seriøst og respektfuldt, når de henvender sig til deres kom-mune, ligesom kommunen skal oplyse borgerne om deres klagemuligheder ogrettigheder i de tilfælde, hvor det er relevant. Det er helt afgørende, at borger-nes retssikkerhed står centralt i den kommunale forvaltning.Ifølge serviceloven er det kommunalbestyrelsen, som træffer afgørelse om støt-te til udsatte børn og unge og deres familier ud fra en konkret og individuel vur-dering. Det er ligeledes kommunalbestyrelsen, der fastlægger kommunens ser-viceniveau og således beslutter indholdet og omfanget af hjælpen inden for derammer, som Folketinget har udstukket gennem lovgivningen.Som borger har man mulighed for at klage over kommunens sagsbehandling,hvis man er part i sagen. En sådan klage skal rettes til borgmesteren i kommu-nen. Hvis en borger, der er part i en sag, ønsker at klage over en afgørelse,som kommunalbestyrelsen har truffet inden for servicelovens område, skal kla-gen i første omgang rettes til kommunen. Hvis kommunen fastholder sin afgø-relse, kan klagen indbringes for Det Sociale Nævn.Jeg sætter pris på, at du som fagperson deltager i debatten om, hvordan vi kanforbedre indsatsen over for børn og deres familier, der har behov for støtte.Tak, fordi du tog dig tid til at skrive til mig.
Med venlig hilsen
Benedikte Kiær