Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
945771_0001.png
945771_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 20. januar 2011
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
HES/ J.nr. 2010-8426
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 3. december2010 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr.127 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lise von Seelen (S).
Spørgsmål nr. 127:”Hvordan vil ministeren sikre, at borgere har samme rettigheder i forbindelsemed at klage og anke, i det offentlige og ved modtagelse af service fra enprivat udbyder i forhold til en offentlig opgave, der er udliciteret?”
Svar:Ifølge lov om retssikkerhed og administration på det sociale område kankommunens afgørelser indbringes for det sociale nævn, når det fremgår aflovgivningen. Det sociale nævns afgørelser kan ikke indbringes for andenadministrativ myndighed, idet Ankestyrelsen dog på baggrund af en klagekan optage en sag til behandling, når Ankestyrelsen skønner, at sagen harprincipiel eller generel betydning.Klage- og ankemulighederne i det offentlige i forhold til de af kommunenbevilligede serviceydelser vil være de samme hver enten den offentlige op-gave efterfølgende udføres af det offentlige eller af en privat udbyder.Når en myndighed indgår aftale med en virksomhed om, at virksomhedenmod betaling skal levere ydelser til myndigheden eller til borgerne, skalmyndigheden som en følge af §§ 15 og 16 i lov om retssikkerhed og admini-stration på det sociale område samt almindelige forvaltningsretlige regler ogprincipper føre tilsyn med, at virksomheden opfylder de krav som fremgår afaftalen og lovgivningen.
2
Hvis en borger klager til kommunen over offentligt tildelt service udført af enprivat udbyder, vil kommunen som følge af tilsynsforpligtigelsen skulle for-holde sig til klagen.
Benedikte Kiær/ Dorte Bech Vizard