Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
945762_0001.png
945762_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 20. januar 2011
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
HES/ J.nr. 2010-8426
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 3. december2010 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr.125 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lise von Seelen (S).
Spørgsmål nr. 125:”Hvordan vil ministeren sikre, at ansatte i offentligt udliciterede opgaver,opnår samme rettigheder i forhold til ytringsfrihed, som offentligt ansatte?”Svar:Socialministeriet har for så vidt angår spørgsmålet om ytringsfriheden forhørtsig hos Justitsministeriet, som i den forbindelse har henvist til Justitsministe-riets vejledning om offentligt ansattes ytringsfrihed fra september 2006.Det fremgår bl.a. heraf, at:”Offentligt ansatte er som alle andre borgere omfattet af grundlovensbestemmelse om ytringsfrihed. Grundlovens § 77 bestemmer, at”Enhverer berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sinetanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyg-gende forholdsregler kan ingensinde på ny indføres”.Bestemmelsen beskytter som udgangspunkt alle former for ytringer –det være sig faglige beskrivelser og synspunkter, ytringer der udtryk-ker en politisk holdning, gengivelse af faktiske forhold, praktiske an-visninger osv. Den beskytter endvidere enhver form for formidling afytringer – det være sig i tekst, tale, billeder, billedsprog mv., og i for-bindelse med taler, møder, interviews, debatindlæg, kunstneriske ud-tryksformer osv.
2
Bestemmelsen indeholder et forbud mod, at offentlige myndighederindfører censur eller andre forebyggende foranstaltninger. Det vil si-ge, at der ikke må fastsættes regler om, at der forud for en offentlig-gørelse af ytringer skal indhentes tilladelse, ligesom der heller ikkemå lægges andre hindringer i vejen for ytringernes offentliggørelse.Borgernes, herunder de offentligt ansattes, ytringsfrihed er endviderebeskyttet af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel10, der bestemmer at: ”Enhverhar ret til ytringsfrihed. Denne ret om-fatter meningsfrihed og frihed til at modtage og meddele oplysningereller tanker, uden indblanding fra offentlig myndighed og uden hen-syn til landegrænser….”.Offentligt ansatte er som alle andre borgere undergivet visse be-grænsninger i ytringsfriheden og må således ikke fremsætte freds-og ærekrænkende udtalelser. Herudover er offentligt ansatte be-grænset af reglerne om tavshedspligt, der betyder, at man ikke måvideregive eller udnytte fortrolige oplysninger. Bestemmelserne her-om findes i straffeloven og forvaltningsloven.””….Man må ikke ytre sig om tavshedsbelagte oplysninger eller frem-komme med ærekrænkende udtalelser. Man må heller ikke ytre sig ien urimelig grov form eller fremsætte åbenbart urigtige oplysningerom væsentlige forhold inden for eget arbejdsområde.”Forvaltningsloven og offentlighedsloven herunder reglerne om tavshedspligtgælder som udgangspunkt kun for offentlige myndigheder og deres sagsbe-handling, idet det dog i lov om retssikkerhed og administration på det socialeområde i § 43, stk. 2 er fastsat, at private, som udfører disse opgaver, eromfattet af reglerne i forvaltningsloven og offentlighedsloven i forhold til denopgave, der udføres.
Benedikte Kiær/ Dorte Bech Vizard