Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 11. januar 2011
EJB/ J.nr. 2010-7791
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 25. november2010 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr.111 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Frederiksen (S)
Spørgsmål nr. 111:” Ministeren bedes redegøre for, om det i henhold til lov om retssikkerhed pådet sociale område er lovligt at overdrage kompetence til at træffe nævnsaf-gørelser fra en region til en anden, samt hvad ministerens holdning er tilcentralisering af statsforvaltningens skriftlige sagsområder.”
Svar:Efter retssikkerhedslovens § 44 behandler det sociale nævn klager overafgørelser der er truffet af kommunalbestyrelsen, i det omfang, det er fastsati loven. Nævnene behandler herunder klagesager efter lov om individuelboligstøtte (beskæftigelsesministeriets område).I hver region nedsættes efter lovens § 45 et eller flere nævn. Nævnet beståraf direktøren for statsforvaltningen, 1 medlem udpeget af socialministerenefter indstilling fra kommunalbestyrelserne i regionen og 1 medlem udpegetaf socialministeren efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer.Statsforvaltningen yder sekretariatsbistand til nævnet. Medlemmer af næv-net, som udpeges af socialministeren, skal have bopæl i regionen, hvorstatsforvaltningen er beliggende, eller i øvrigt have tilknytning til regionen.Der er ikke i loven et udtrykkeligt forbud mod i konkrete sager at overdragekompetence til at træffe nævnsafgørelser fra en region til en anden. Der sesheller ikke at være en klar hjemmel. Spørgsmålet om delegation ses ikkeberørt i forarbejderne til retssikkerhedsloven.I den forvaltningsretlige litteratur lægges til grund, at sideordnet delegation afmyndighedsopgaver mellem myndigheder som udgangspunkt forudsætter
2
en klar lovhjemmel. Der findes dog eksempler på, at delegation er fundetlovlig uden udtrykkelig hjemmel.For så vidt angår spørgsmålet om en centralisering af statsforvaltningernesskriftlige sagsområder vil en række forhold være afgørende for, om en sådanordning kan være hensigtsmæssig, herunder regionale hensyn, administrati-ve hensyn, og hensyn til borgernes retssikkerhed. Konkret stillingtagen tildette spørgsmål vil kræve en nærmere analyse af disse forhold og af ud-formningen af en sådan centralisering.
Benedikte Kiær/ Dorte Bech Vizard