Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
SocialministerietBørnJ.nr. 2011-771kir
11. marts 2011NotatomResultater fra undersøgelse af procedurer for oprykning af børn i dagtil-bud i 30 kommunerBaggrundSocialministeren besluttede på baggrund af en del pressehistorier i novembermåned 2010 om tidlig oprykning af børn fra dagpleje til børnehave at igangsæt-te en undersøgelse af spørgsmålet. Undersøgelsen er baseret på en rundringningtil 30 af landets kommuner. Formålet var at afdække, hvordan kommunernehåndterede oprykning mellem vuggestue/dagpleje og børnehave.De 30 kommunalforvaltninger er blevet spurgt om den pågældende kommunesoprykningsprocedurer, samt hvilke retningslinjer mv. kommunen har i forholdtil at sikre, at kommunens dagtilbud er alderssvarende. Selvom der er tilstræbtet repræsentativt udsnit af landets kommuner, skal det pointeres, at der alene ertale om en stikprøve. Kommunerne er udvalgt på baggrund af kriterier såsomstørrelse, geografi, udgifter til dagtilbud mv.ResultaterRundringningen viser, at kommunerne generelt rykker børnene fra vuggestuetil børnehave, når børnene er mellem 2 år og 10 måneder og 3 år gamle. Ingenaf de 30 kommuner rykker fast børn, før børnene er 2 år og 9 måneder.Der kan ske afvigelser, hvor børnene rykkes op før eller efter det normalt fast-lagte tidspunkt, men det er sjældent. Dog kan det ske, at børnene flyttes senereend det fyldte 3. år, hvis det f.eks. vurderes, at børnene har brug for længere tidi vuggestue/dagpleje eller der ikke er plads i børnehaverne. Derudover rykkesbørnene også i nogle tilfælde før det fastsatte tidspunkt. Det sker primært itilfælde, hvor en familie flytter til kommunen, og barnet bliver optaget direkte ibørnehave for at undgå, at barnet få måneder senere skal flyttes til børnehave,ligesom det kan forekomme på grund af pladsmangel i dagplejen/vuggestuer.Tidligere oprykning af børn kan ligeledes forekomme, hvis en pædagogiskvurdering viser, at barnet har behov for yderligere udfordring. Tidligere opryk-ning sker dog overvejende kun med forældrenes godkendelse. I disse tilfældefølger normeringen almindeligvis med op i børnehaven, indtil barnet fylder 3år.I forhold til Kalundborg Kommune, som i efteråret blev kritiseret for at opryk-ke børn meget tidligt, oplyser kommunen, at oprykning normalt sker ved 3 årsalderen, men at oprykningsalderen i sjældne tilfælde ved pres på pasningsga-rantien kan være ned til 2 år. Kommunen har oplyst, at der er tale om 60 børnom året (2.591 børn er i alt indskrevet i dagtilbud i Kalundborg), der rykkes op,før de er 2 år og 7 måneder. I disse tilfælde oprykkes børnene til ’småbørns-
Side1af3Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@c0099fa3\@[email protected]
pladser’ i børnehaven, som ifølge kommunen har vuggestuenormering og faci-liteter til at varetage pasningen af de mindre børn.I forhold til afdækning af, om kommunerne har retningslinjer for eller på andenmåde sikrer, at dagtilbuddene er alderssvarende i forhold til børnene, der ryk-kes op, har det ikke været muligt at få svar fra alle 30 kommuner. Den generel-le tendens blandt de kommuner, der har svaret, er, at kommunerne er opmærk-somme på lovgivningens krav til antal kvadratmeter (bygningsreglementet) ogpædagogiske læreplaner (dagtilbudsloven), og at kommunerne yderligere ty-pisk har normeringsmodeller, hvor normering afhænger af barnets alder.En oversigt over rundringningens resultater ses i tabel 1.Tabel 1. Oprykningsprocedurer i 30 danske kommunerKommune
Typer af dagtil-
bud
Dp., Vs., Bh., Ii.Dp., Vs., Bh., Ii.Dp., Vs., Bh., Ii.Dp., Bh., Ii.Dp., Vs., Bh.Dp., Vs., Bh., Ii.Dp., Bh., Ii.Dp., Vs., Ii.Dp., Vs., Bh.Bh. Ii.Dp., Vs., Bh., Ii.Dp., Vs., Bh., Ii.Dp., Vs., Bh., Ii.Dp., Vs., Bh., Ii.Dp., Bh.Dp., Ii.Dp., Bh.Dp., Vs., Ii.Dp., Vs., Bh.Dp., Vs., Bh., Ii.Dp., Vs., Bh., Ii.Dp., Bh.Alder for
automatisk
oprykning
3 år2 år og 10mdr. – 3 år2 år og 10mdr. – 3 år3 år3 år3 år3 år2 år og 10mdr.2 år og 10mdr.3 år12 år og 9mdr.3 år3 år2 år og 10mdr.3 år3 år3 år3 år3 år3 år3 år3 årAfvigelser af den
automatiske regel
So.: PladsmangelTo.: PladsmangelTo.: ForældreønskeSo.: Barnets behovSo.: Barnets behov-So.: Barnets behovSo.: Barnets behovTo.: PladsmangelSo.: Barnets behovel. pladsmangel-So.: Barnets behovSo.: Barnets behovTo.: PladsmangelPladsmangelPladsmangelSo.: Barnets behovTo.: PladsmangelTo.: Barnets behovel. pladsmangelSo.: PladsmangelTo.: ForældreønskeSo.: Barnets behovTo.: PladsmangelBarnets behovSo.: PladsmangelTo.: ForældreønskeSo.: Barnets behovTo.: FlyttehensynSo.: Barnets behovel. pladsmangelTo. FlyttehensynSo.: Barnets behovTo.: PladsmangelSo.: Barnets BehovTo.: PladsmangelSo.: Barnets behovAndre procedurer end auto-
matisk oprykning
--Ii.: Foretager selvstændigevurderinger og oprykning--Ii.: Foretager selvstændigevurderinger og oprykningIi.: Glidende og gradvis opryk-ning internt i institutionen.--Institutionen foretager vurde-ring og oprykning af barnet.--Ii.: Glidende og gradvis opryk-ning internt i institutionen.----Ii.: har større frihedsgrader----
AalborgAarhusAllerødBornholmBrønderslevFredensborgFredericiaGuldborgsundHjørringHolbækIkast-BrandeKalundborgKoldingKøbenhavnLangelandLæsøMorsøNæstvedOdderOdenseRingkøbing-SkjernSamsø
SlagelseSolrødSvendborg
Dp., Bh., Ii.Dp., Vs., Bh.Dp., Vs., Bh., Ii.
3 år3 år3 år
---
Dog hovedsagelig decentral proces uden indflydelse fra forvaltningen ud over generelle ret-ningslinjer.
1
Side 2 af 3Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@c0099fa3\@[email protected]
Thisted
Dp., Vs., Bh., Ii.,Lo.Dp., Vs., Bh., Ii.
3 år
Varde
3 år
VejenVejleViborg
Dp., Bh., Ii.Dp., Vs., Bh., Ii.Dp., Vs., Bh., Ii.
2,9 år3 år3 år
To. Forældreønskeel. flyttehensynSo.: PladsmangelTo.: Forældreønskeeller flyttehensynSo.: Barnets behovTo.: Forældreønskeel. flyttehensynBarnets behovBarnets behovTo.: ForældreønskeSo.: Barnets behovTo.: Forældreønskeel. flyttehensyn
-
-
---
Symbolforklaring:Dp.: Dagpleje, Vs.: Vuggestue, Bh.: Børnehave, Ii.: Integreret institution, Lo.: LandsbyordningSo.: Senere oprykning, To.: Tidligere oprykningPladsmangel indikerer, at der ikke er tilstrækkelige pladser i vuggestuer eller børnehaver, hvorfor børneneflyttes tidligere eller senere i børnehave afhængig af, om pladsmanglen er i vuggestue/dagpleje eller børneha-ve.Forældreønske indikerer, at barnet kan rykkes tidligere op, hvis forældrene ønsker det og ansøger kommunenderom.Barnets behov indikerer, at oprykningen sker senere/tidligere, da en pædagogisk vurdering viser, at barnet harbehov for at være hhv. længere tid i vuggestue/dagpleje eller rykkes tidligere op. I sidstnævnte tilfælde spørgesforældrene før, oprykningen finder sted.Flyttehensyn indikerer, at man rykker barnet tidligere op end den automatiske regel foreskriver for at undgå atudsætte barnet for for mange skift f.eks. i tilfælde, hvor forældrene flytter til kommunen, eller hvor barnetsinstitution lukker kort tid før den automatiske oprykning.
Side 3 af 3Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@c0099fa3\@[email protected]