Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
928827_0001.png
928827_0002.png
J.nr. 2010-238-0116Dato: 6. december 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 96 af 5. november2010.(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Susanne Reinholdt Andersen

Spørgsmål:

Hvis Fair Forandring (43 kr. i gennemsnit for en pakke med 20 cigaretter) gennemføres nu,hvor meget forventer ministeren, at indsmuglingen, dvs. indførslen af tobak ikke tiltænkteget forbrug, vil stige med under forudsætning af, at den nuværende grænsehandel i al væ-sentlighed er legal?

Svar:

I forbindelse med Skatteministeriets arbejde til Forebyggelseskommissionen blev der reg-net på meget store afgiftsforhøjelser, der ligger langt ud over de afgiftsændringer, somSkatteministeriet tidligere har analyseret.Det blev understreget, at der i tillæg til effekten ved små prisændringer må forventes en”ketchupeffekt” ved det prisniveau, hvor grænsehandlen og smugleriet sættes i system. Derforelå dog ikke tilstrækkeligt datagrundlag for at kvantificere ”ketchupeffekten”.I forbindelse med udarbejdelsen af ”Status over grænsehandel, maj 2010” så Skatteministe-riet på erfaringerne fra andre lande, der har gennemført store prisforhøjelser. På den bag-grund blev de tidligere beregninger til Forebyggelseskommissionen genberegnet.De nye beregninger, som følger samme metode som tidligere, men som inkluderer en kvan-tificering af ”ketchupeffekten”, fremgår af tabel 6.12 i ”Status over grænsehandel, maj2010”.På baggrund af disse beregninger kan det skønnes, at hvis cigaretafgiften forhøjes til gen-nemsnitligt 43 kr. pr. pakke, vil det medføre, at den grænsehandlede og illegale andel af ci-garetforbruget i Danmark vil stige til 27 pct. og 69 pct. for røgtobak.Sammenlignet med den forventede mængde grænse- og illegalt handlede cigaretter efterden seneste afgiftsstigning pr. 1. juli 2010 svarer det til en stigning på godt 150 pct.Det er ikke skønnet, hvor stor en del af det ikke-afgiftsberigtigede forbrug der udgøres afillegal handel. Erfaringer fra England viser dog, at den tobak, der ikke betales afgift af, ihøjere grad udgøres af illegal handel frem for lovlig grænsehandel. Det skyldes, at illegaltsalg af cigaretter bliver meget attraktivt for kriminelle, når prisen bliver høj nok.Det skal dog tilføjes, at beregningerne af provenu- og grænsehandelseffekterne af afgifts-forhøjelser på tobak er behæftet med betydelig usikkerhed, og det er muligt, at ”ketchupef-fekter” i grænsehandlen vil blive større eller opstå ved mindre prisstigninger, og at den ille-gale og grænsehandlede andel af forbruget ved yderligere afgiftsforhøjelser dermed vil bli-ve større end antaget.I ”Status over grænsehandel, maj 2010” er der derfor regnet på effekten af to andre scenari-er. Et hvor grænse- og illegal handel optræder ved mindre prisstigninger end det britiske,og et hvor de optræder ved større prisstigninger (tabel 6.13 og 6.14).
Side 2