Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
918196_0001.png
918196_0002.png
J.nr. 2010-318-0288Dato: 18. november 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 73 af 4. november2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Hækkerup (S).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Søren Schou
Spørgsmål 73:Vil ministeren i forlængelse af sit svar af 4. juni 2010 på alm. del - spørgsmål 511 og medde samme forudsætninger oplyse i tabelform, hvad den pågældende person vil få i skattelet-telse i antal kroner i perioden 2010-2019 fordelt på hvert år i forhold til 2009 samt oplysedet akkumulerede beløb i antal kroner for hele perioden 2010-2019.
Svar:I nedenstående tabel er vist skattelettelsen for en person med en årlig indkomst på7,1 mio. kr., der er medlem af folkekirken, bosat i en gennemsnitskommune og betaler mul-timedieskat.Tabel 1. Konsekvenser afForårspakke 2.0og Aftale om genopretning af dansk økonomi foren person med en indkomst på 7,1 mio. kr. (2010 niveau).AkkumuleretKr.2010-2019Fremgang i rådighedsbeløb4.617.0002010464.0002011462.6002012461.0002013459.200Pr. år2014-2019461.700
Anm.: I forbindelse med afgiftsberegningen er det beregningsteknisk forudsat, at personen er ugift og ikke har børn un-der 18 år. Værdien af forlængelsen af skattestoppet er ikke indregnet.
Personens fremgang i rådighedsbeløb skal ses i lyset af, at vedkommendes akkumuleredeskattebetaling udenForårspakke 2.0og Genopretningsaftalen for perioden 2010 til 2019ville have udgjort små 44 mio. kr. svarende til ca. 61,5 pct. af indkomsten. EfterForårs-pakke 2.0og Genopretningsaftalen udgør den akkumulerede skat over den tiårige periodeca. 39 mio. kr., svarende til at skatten udgør ca. 55 pct. af indkomsten.I forhold til svaret til svar af 4. juni 2010 på alm. del - spørgsmål 511 er der i ovenståendeberegninger mindre afvigelser i tallene, som skyldes udskydelsen af forhøjelsen af topskat-tegrænsen fra 2011 til 2014, som blev vedtaget med Genopretningspakken. Derudover erder sket mindre justeringer i indfasningen af afgiftsstigningerne.Det skal understeges, at ovenstående persontype er meget atypisk. Der er blot et par hund-rede personer med indkomst på dette niveau og derover. Endvidere er det langt fra de sam-me personer, der år efter år hører til blandt gruppen med en indkomst på 7,1 mio. kr. ellerstørre. I mange tilfælde vil der formentlig være tale om personer, der i et enkelt år har eks-traordinære store indkomster, f.eks. som følge af afhændelse af en virksomhed.Det bemærkes også, at målet medForårspakken 2.0har været at forøge arbejdsudbuddet.Derfor er skatten blevet nedsat på arbejde. Ifølge Skattekommissionen ville indkomsten iDanmark falde med 8 pct., såfremt den ene procent med den højeste erhvervsindkomstvalgte at udvandre. Det må være i alles interesse, at personer med meget høje indkomstervælger at bo i Danmark og betale skat her, hvilket ikke er en selvfølge.Der er også en række elementer iForårspakken 2.0,der medfører en stramning for dennepersongruppe. Det drejer sig bl.a. om det indførte loft over indskud på ratepensionsordnin-ger på 100.000 kr. og den gradvise nedsættelse af skatteværdien for negativ nettokapital-indkomst større end 50.000 kr. for enlige og 100.000 kr. for ægtepar, jf. også mit svar påalm. del - spørgsmål 72.Side 2