Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2011-238-0166Dato: 23-8-2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 709 af 16. august2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Hækkerup(S).(Alm. del).
Peter Christensen/ Lene Skov Henningsen
Spørgsmål:
Kan ministeren bekræfte, at den tyske forbundsregering har været i kontakt med den danskeregering med henblik på indførelsen af flyskatter i Danmark, som det er oplyst af den tyskeregering i ’Antwort der Bundesregierung auf de Kleine Anfrage der Abgeordneten UlrikeGottschalck, Uwe Beckmeyer, Sören Bartol, weiterer Abgeordneter und der Fraktion derSPD. Deutscher Bundestag, 17. Wahlperiode. D26.7.2011, Drucksache 17/6703’ på side 6.Svar:
Danmark har tidligere haft en passagerafgift på 75 kr. pr. flybillet. Regeringen fremsatte i2005 lovforslag om en aftrapning i passagerafgiften. Forslaget var en del af finanslovafta-len for 2006 mellem regeringspartierne og Dansk Folkeparti. Lovforslaget blev vedtaget idecember 2005 og indebar, at afgiften blev halveret i 2006 og helt afskaffet i 2007.Regeringen har ikke planer om at genindføre en sådan afgift, og jeg har ikke haft drøftelsermed den tyske regering om indførelse af passagerafgifter.Jeg har imidlertid fundet det væsentligt at få afdækket, hvilken kontakt, den tyske regeringhenviser til. På baggrund af en forespørgsel fra Skatteministeriet har det tyske Bundesmini-sterium der Finanzen oplyst, at en navngiven akademisk medarbejder fra Folketinget harrettet henvendelse med spørgsmål om effekterne af den tyske passagerafgift på klima ogCO2.Det fremgår af Socialdemokraternes hjemmeside, at den pågældende medarbejder er folke-tingskandidat for Socialdemokraterne samt, at vedkommende i øjeblikket arbejder som po-litisk konsulent for Socialdemokraterne på Christiansborg.Jeg finder, at dette spørgsmål med al mulig tydelighed viser svaghederne i argumentationenbag Socialdemokraternes forslag om passagerafgifter. Det ville have været ønskeligt ogklædeligt, om Socialdemokraterne havde anvendt og nyttiggjort research vedrørende passa-gerafgifter i det politiske arbejde frem for at stille meningsløse spørgsmål til regeringen.
Side 2