”Ministeren bedes oplyse omfanget og karakteren af den toldkontrol, som udøves
- af tyske myndigheder af rejsende med bus på buslinjen København-Berlin umiddelbart efter ankomst med færgen til Rostock,
- af norske og svenske myndigheder på grænsen på E6 ved Svinesund nord for Göteborg,
- af norske myndigheder ved færgeruterne Oslo-Frederikshavn og Oslo-Hirtshals,
- på grænsen mellem Luxembourg og Frankrig ved Dudelange,
- på grænsen mellem Frankrig og Belgien ved Lille,
- på grænsen mellem Tyskland og Frankrig ved Mulhouse,
- af svenske myndigheder i færgehavnene Helsingborg, Varberg og Göteborg,
- af tyske og tjekkiske myndigheder ved grænseovergangene mellem de to lande,
- af svenske myndigheder ved Øresundsbroen,
- af spanske og franske myndigheder på grænsen mellem de to lande, ved blandt andet overgangene ved Pau og Le Boulou,
- af franske og tyske myndigheder ved grænseovergangen på autobahn A6 nær Saarbrücken,
- af myndighederne på grænsen mellem Frankrig og Belgien på motorvej A22 (E17) mellem byerne Kortrijk og Tourcoing/Lille og
- af franske myndigheder, herunder redegøre for, om kontrollen også foretages af politi og gendarmeri.
Det bedes af besvarelsen fremgå, hvorvidt toldkontrollen foregår med mandskab, er elektronisk eller er en kombination heraf, og om kontrollen er sporadisk eller af mere permanent karakter.
Ligeledes ønskes det oplyst, om der foretages andet end toldkontrol, om der er andre formål med kontrollen end told, om der er andre formål med kontrollen og i givet fald hvilke.
Om muligt bedes landenes udbytte af kontrollen oplyst, ligesom landenes fremtidige planer for toldkontrollen - yderligere kontrol/kontrolanlæg eller afvikling - bedes oplyst.”
Dato: 04-08-2011
Status: Foreløbigt besvaret