Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1020099_0001.png
1020099_0002.png
1020099_0003.png
1020099_0004.png
1020099_0005.png
Avis juridique important
41994D0001Schengen-reglerne - Eksekutivkomitéens afgørelse af 26. april 1994 omtilpasningsforanstaltninger med henblik på at fjerne hindringer og restriktioner forvejtrafikken ved de indre grænseovergangssteder (SCH/Com-ex (94) 1 rev. 2)
EF-Tidende nr. L 239 af 22/09/2000 s. 0157 - 0162
EKSEKUTIVKOMITÉENS AFGØRELSEaf 26. april 1994om tilpasningsforanstaltninger med henblik på at fjerne hindringer og restriktioner forvejtrafikken ved de indre grænseovergangssteder(SCH/Com-ex (94) 1 rev. 2)EKSEKUTIVKOMITÉEN -som henviser til artikel 132 i konventionen om gennemførelse af Schengen-aftalen,som henviser til artikel 2 i ovennævnte konvention,som hermed anerkender og godkender det dokument om ophævelse af personkontrollen vedde indre grænser (SCH/I-Front (94) 1 rev. 3), som den har fået forelagt -HAR TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:Tilpasningsforanstaltningerne med henblik på at fjerne hindringer og restriktioner forvejtrafikken ved de indre grænseovergangssteder gennemføres i overensstemmelse med dethertil knyttede dokument. Gennemførelsen af disse tilpasningsforanstaltninger henhørerunder de kontraherende parters nationale kompetence.Bonn, den 26 april 1994.Bernd SchmidbauerFormandTILPASNINGSFORANSTALTNINGER MED HENBLIK PÅ AT FJERNE HINDRINGER OGRESTRIKTIONER FOR VEJTRAFIKKEN VED DE INDRE GRÆNSEOVERGANGSSTEDERFuld ophævelse af kontrollen ved de indre grænser mellem Schengen-staterne indebærerogså, at hindringerne for rejsetrafikken skal fjernes, herunder de anlæg, der tidligere varnødvendige for denne kontrol.De kontraherende parter agter derfor straks at gå i gang med gradvis at fjerne dissehindringer, så snart der foreligger positive meldinger om udsigterne til, at Schengen-informationssystemet kan sættes i drift.Første fase vil bestå af foranstaltninger, der er særlig nødvendige for at sikre, at de indregrænser kan passeres hurtigt, og som kan gennemføres forholdsvis hurtigt uden at medføreurimeligt store udgifter.Med henblik herpå skal der navnlig træffes følgende foranstaltninger:- kørebaner og vejspor, der hidtil har været blokeret med henblik på grænsekontrol, navnligved grænseovergangssteder på motorveje, skal åbnes- toldkabiner skal fjernes fra midterspor, så de ikke er til hinder for, at køretøjer kan passeremed høj hastighed- overbygninger hen over vejen ved grænseovergangssteder skal fjernes for at forbedreoversigtsforholdene og begrænse vindgenerne- hastighedsbegrænsninger skal fjernes; det eneste kriterium for indførelse af nyehastighedsbegrænsninger er trafiksikkerheden
- der skal foretages tekniske tilpasninger, så køretøjer kan vende om på motorveje ogtilsvarende veje i tilfælde af, at kontrollen ved de indre grænser midlertidigt genindføres afhensyn til den offentlige orden eller den nationale sikkerhed, og køretøjer i den forbindelsenægtes indrejse.Hver kontraherende part har det nationale ansvar for gennemførelsen af disseforanstaltninger, og parterne konsulterer i den forbindelse hinanden eller indgår aftalerherom, hvis det af juridiske eller praktiske grunde er nødvendigt eller hensigtsmæssigt.Flest mulige af de foranstaltninger, der er nævnt under første fase, bør være afsluttet, nårkonventionen om gennemførelse af Schengen-aftalen træder i kraft, eller i det mindste dem,der kan gennemføres hurtigt uden omstændelige forberedelser (f.eks. fjernelsen afvejspærringer).De resterende tilpasningsforanstaltninger under første fase skal forberedes efter følgendetidsplan:1. I tidsrummet 1. juli-15. september 1994 skal der gøres status over situationen ogudarbejdes en liste over de foranstaltninger, der skal træffes ved hvert indregrænseovergangssted med henblik på gennemførelse af tilpasningsforanstaltningerne.Der erindres om, at der ved nogle grænseovergangssteder midlertidigt skal opretholdes visseanlæg til brug for politiets samarbejde, hvilket f.eks. betyder, at hastighedsbegrænsningernebør opretholdes på tilkørselsvejene til de pågældende tjenester.2. I tidsrummet 15. september-31. oktober 1994 bør nabolande konsultere hinanden. I dettetidsrum skal de informere hinanden om, hvilke aktiviteter der er nødvendige for at føretilpasningsforanstaltningerne ved hvert enkelt grænseovergangssted ud i livet.3. De kontraherende parter skal sørge for, at de ordninger, der er nødvendige for at sættekonventionen om gennemførelse af Schengen-aftalen i kraft, er afsluttet pr. 31. december1994.Ved udgangen af hver af de tre forberedende faser skal de kontraherende parter aflæggerapport til centralgruppen om de fremskridt, der er gjort med hensyn til opfyldelsen aftidsplanen, og samtidig forelægge detaljerede oversigter.OPHÆVELSE AF PERSONKONTROLLEN VED DE INDRE GRÆNSERSCH/I-Front (94) 1 rev. 3Efter års intensive forberedelser er næsten alle de forskellige kompenserendeforanstaltninger, der er fastsat i Schengen-konventionen af 19. juni 1990, fuldt gennemført,og det resterende arbejde på dette område, f.eks. med Schengen-informationssystemet,skrider nu støt fremad.Nogle af de ordninger, som skulle gøre det muligt at nå det mål, som disse kompenserendeforanstaltninger tog sigte på, dvs. ophævelse af personkontrollen ved de indre grænser, erimidlertid endnu ikke indført. Hvis man skal undgå, at ophævelsen af kontrollen ved de fællesgrænser bliver yderligere forsinket, selv efter at alle kompenserende foranstaltninger ergennemført, skal de nødvendige forudsætninger opfyldes. I denne sammenhæng er detvigtigt ikke blot at afstå fra formaliteterne i forbindelse med kontrollen, men at fjerne dehindringer for fri bevægelighed ved de indre grænser, der tidligere var nødvendige medhenblik på at foretage kontrol.For at sikre, at dette projekt skrider fremad på en velordnet måde, må der være en konkrethandlingsplan for gennemførelsen af de forskellige faser.1. Ophævelse af personkontrollen og af kravet om fremvisning af rejsedokumenter vedpassage af landgrænser samt grænser i søhavne og lufthavne1.1. Ophævelse af personkontrollenI henhold til Schengen-konventionens artikel 2, stk. 1, kan de indre grænser passeres allesteder uden personkontrol.
De kompetente myndigheder skal derfor afholde sig fra at gennemføre kontrol ved de indregrænser undtagen i de tilfælde, der er omhandlet i konventionens artikel 2, stk. 2.Dette ville på den anden side betyde, at alle rejsende uanset nationalitet blev fritaget forpolitikontrol, når de passerer grænsen. Endvidere ville de ikke længere være nødsaget til atbruge godkendte grænseovergangssteder.Ophævelsen af personkontrollen ved de indre grænser anfægter ikke bestemmelserne iSchengen-konventionens artikel 22. Den ændrer heller ikke ved, at en kontraherende partskompetente myndigheder på det nationale område, herunder grænseområder, udøver deresbeføjelser i henhold til den nationale lovgivning med henblik på at føre kontrol medoverholdelsen af pligten til at besidde, medføre og fremvise papirer og rejsedokumenter.Alternativ grænsekontrol er uforenelig med Schengen-konventionens bestemmelser omophævelse af kontrollen. Her skal den imidlertid forstås som systematisk personkontrol ibaglandet nær grænsen eller i nærmere fastlagte grænseområder, foretaget med henblik påpassage af grænsen. Dette strider ikke mod bestemmelserne i artikel 2, stk. 2.Personer, der indrejser via lufthavne og søhavne, er kun fritaget for kontrol, hvis de passereren fælles grænse, f.eks. ved luft- og søtrafik inden for Schengen-området. Dapassagerstrømmen ledes ind i Schengen- og ikke-Schengen-trafik, kan kontrollen i praksisikke ophæves for luft- og søtrafikken, medmindre lufthavne og søhavne har de fornødneopdelte ekspeditionsområder.De kontraherende parter bør tage passende skridt til at informere- offentligheden- myndigheder med ansvar for grænsebeskyttelse og politiet- lufthavns- og søhavnsoperatører samt transportvirksomhederom de forskellige nye forhold ved de indre grænser med hensyn til ophævelse af kontrollen.1.2. Ophævelse af kravet om fremvisning af rejsedokumenter ved passage af de indregrænserOphævelsen af grænsekontrollen går hånd i hånd med ophævelsen af kravet om fremvisningaf et gyldigt dokument, der tillader indehaveren at passere grænser.Dette er ikke i strid med medlemsstaternes bestemmelser om besiddelse, medføring ogfremvisning af identitetspapirer og opholdstilladelser, der finder anvendelse på deresnationale område.Delegationerne skulle meddele de relevante nationale bestemmelser inden udgangen af april1994 og fremlægge nærmere enkeltheder om de identitetsdokumenter, der benyttes i dereslande, og om den kontrol, der er fastsat i deres nationale lovgivning.2. Tilpasningsforanstaltninger med henblik på at fjerne hindringer og restriktioner forvejtrafikken ved grænseovergangsstederneOphævelsen af personkontrollen er hovedmidlet til at opnå fri bevægelighed ved grænserne.For at nå dette mål er det imidlertid nødvendigt at fjerne den infrastruktur, som hidtil fandtesfor at udføre nødvendig kontrol, og som hæmmer bevægelsesfriheden.2.1. Generelle bemærkningera) Overgangsstederne ved de indre grænser - i hvert fald de største og vigtigste - består aftalrige bygninger og faciliteter, der udgør et kompleks.I den indledende fase vil de ledsageforanstaltninger, som de kontraherende parter træffersom supplement til afskaffelsen af kontrollen, udelukkende bestå i skridt, der skal sikre, atder ikke er nogen hindringer for passage af grænserne.Spørgsmålet om at nedrive andre bygninger eller benytte dem til andre formål, indsamle detidligere spærringer og vigtige opgaver som f.eks. at ændre anlægsplanen vil blive behandleti anden fase.
b) De fleste af Schengen-staterne har indgået bilaterale aftaler med nabolandene om, atkontrollen af grænsetrafikken kan ske i form af fælles kontrol, der udføres på en af staternesområde. I gennemførelsesaftalerne hertil var det derfor fastsat, at der kunne foretageskombineret kontrol ved så at sige alle overgangssteder. Tilpasninger med henblik pågennemførelse af Schengen-systemet forudsætter derfor enighed mellem de pågældende tonabolande. De kontraherende parter bør nå til enighed herom hurtigt og underretteeksekutivkomitéen herom.2.2. Tekniske infrastrukturændringerI første omgang bør navnlig følgende foranstaltninger forberedes:- Ved en række grænseovergangssteder, særlig på motorveje, er der indrettet vejbaner tilkørende trafik, men disse er spærret af sikkerhedsanordninger eller motorværn. Dissevejbaner kan åbnes for trafikken, og der bør hurtigst muligt tages skridt hertil.- Kontrolkabinerne i midtersporene, særlig på motorveje, ligger for tæt op ad vejbanerne ogudgør en sikkerhedsrisiko for den hurtigtkørende trafik. De bør derfor rives ned.- Hvis køretøjerne må køre stærkere, bør overbygninger hen over vejen vedgrænseovergangssteder rives ned for at forbedre oversigtsforholdene og begrænsevindgenerne.2.3. Ophævelse af trafikrestriktionerNår de nødvendige opgaver er udført, vil det være muligt at ophæve de nuværendehastighedsbegrænsninger. Kun trafiksikkerhedshensyn skal være bestemmende for, om derskal indføres nye hastighedsbegrænsninger.2.4. Ordninger for midlertidig genindførelse af kontrol ved de indre grænserHvis det viser sig nødvendigt midlertidigt at genindføre kontrol ved de indre grænser ioverensstemmelse med konventionens artikel 2, stk. 2, kan mobile grænsepolitienhederindføre de hastighedsbegrænsninger, der er nødvendige for at foretage kontrol, ved hjælp afad hoc-skiltning. Herved undgår man at skulle opstille permanent skiltning til dette formål.For at håndhæve en beslutning om at nægte indrejse er det imidlertid nødvendigt at sørgefor, at trafikanter kan vende om. Der skal derfor tages skridt til at sikre, at bevægeligekomponenter, der kan åbnes øjeblikkeligt, hvis det er nødvendigt, indbygges i motorværnet imidten af motorveje og tilsvarende veje.2.5. HandlingsplanerMed henblik på Schengen-konventionens praktiske gennemførelse bør de kontraherendeparter udarbejde detaljerede planer for første fase med infrastrukturtilpasninger vedgrænseovergangsstederne og forelægge dem for eksekutivkomitéen.Navnlig følgende foranstaltninger bør træffes, når tiden er inde, med henblik på at sættekonventionen i kraft:- vejbaner, navnlig ved grænseovergangssteder på motorveje, som hidtil har været lukketmed henblik på udførelse af grænsekontrol, bør åbnes for trafikken- kontrolkabinerne i midtersporene bør rives ned, så de ikke hæmmer passagen forhurtigtkørende køretøjer- overbygningerne hen over vejen ved grænseovergangssteder bør fjernes for at forbedreoversigtsforholdene og begrænse vindgenerne- hastighedsbegrænsningerne bør afskaffes, og kun trafiksikkerhedshensyn bør værebestemmende for, om der skal indføres nye begrænsninger- der bør foretages tekniske ændringer, så køretøjer kan vende rundt på motorveje ogtilsvarende veje i tilfælde af, at der midlertidigt indføres kontrol ved de indre grænser afhensyn til den offentlige orden eller den nationale sikkerhed.Disse planer er hver kontraherende parts ansvar og bør gennemføres sammen eller efterfælles aftale i det omfang, omstændighederne eller retlige hensyn gør det nødvendigt eller
ønskeligt. De kontraherende parter bør aflægge rapport til Generalsekretariatet om deforanstaltninger, de har truffet.3. Underretning om ophævelse af kontrollen forud for gennemførelsen af Schengen-konventionenSchengen-konventionens underliggende strategi er, at der bør indføres kompenserendeforanstaltninger, inden kontrollen ved de indre grænser ophæves.En af de vigtigste kompenserende foranstaltninger, Schengen-informationssystemet, erendnu ikke færdigudarbejdet, hvilket betyder, at personkontrollen i princippet skalopretholdes ved de indre grænser.Efter de kontraherende parters opfattelse kan kontrollen ved de indre grænser, hvor det erhensigtsmæssigt, i nogle tilfælde ophøre efter bilateral aftale som en symbolsk gestus og i enforsøgsperiode, forudsat at sikkerheden ikke (alvorligt) undergraves (pilotprojekter).Hvis de kontraherende parter har planer om at ophæve kontrollen, inden de kompenserendeforanstaltninger er på plads, bør de underrette eksekutivkomitéen herom.4. Konsultation i tilfælde af, at der iværksættes alternativ grænsekontrolIfølge konventionens artikel 2, stk. 2, skal en kontraherende part, der beslutter at iværksættenational grænsekontrol i et begrænset tidsrum af hensyn til den offentlige orden eller dennationale sikkerhed, konsultere de øvrige kontraherende parter først.I betragtning af ovennævnte bestemmelses substans og formål gælder dette krav også itilfælde af alternativ grænsekontrol, der iværksættes i baglandet nær grænsen eller inærmere fastlagte grænseområder (se punkt 1.1).Hvis en kontraherende part har planer om at træffe en sådan foranstaltning, bør denforholde sig som i forbindelse med kontrol, der iværksættes i et begrænset tidsrum direkteved de indre grænser, og underrette de øvrige partnere herom.Administreret af Publikationskontoret