Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
Folketingets SkatteudvalgChristiansborg1240 København K
Skatteudvalget har i brev af 20. juni 2011 stillet mig følgende spørgsmål 631alm. del, stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål 631:
"Vil ministeren oplyse, hvilken betydning det vil have for udledningen af CO2,såfremt Danmark indfører en særlig passagerafgift på 75 kr. pr. flypassagerer,set i lyset af, at fly-transport pr. 2013 bliver omfattet af EU's CO2-kvotesystem?"Svar:
Luftfarten inddrages i EU's kvotehandelssystem fra 1. januar 2012. Den samledemængde af kvoter, der tildeles i kvotehandelssystemet fastsætter grænsen for desamlede CO2-udledninger fra de kvoteomfattede sektorer i hele EU.En passagerafgift vil sandsynligvis reducere efterspørgslen efter flyrejser i Danmark,og dermed muligvis også CO2-udledningen fra dansk luftfart, dog afhængigt af flye-nes belægningsgrad og muligheden for transportalternativer.Den samlede CO2-udledning i EU's kvotehandelssystem vil ikke umiddelbart blivepåvirket af en særskilt dansk passagerafgift, idet den maksimale udledning bestem-mes af mængden af kvoter, der tildeles på EU-niveau. En del af transporten kan dogblive flyttet til andre transportformer, som ikke er omfattet af kvotehandelssystemet,hvorfra der så kan komme ekstra CO2-udledning. Andre transportformer er dog regu-leret gennem CO2-afgift, der er afstemt i forhold til kvoteprisen.Danmark arbejder i EU for forøgelse af EU's reduktionsmål for drivhusgasser i 2020til 30 pct. ift. 1990. Hvis det lykkes at få vedtaget en forøgelse af reduktionsmålet, vilmængden af kvoter i EU's kvotehandelssystem blive reduceret. Dette vil i givet faldgive luftfarten og andre kvotebelagte industrier et større incitament til at reducereCO2-udledningen, end de har i dag.Dato: 1. juli 2011J. nr. 2011-3098
Med venlig hilsen
Lykke Friis