Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2011-318-0414Dato: 24-6-2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.628af14. juni 2011(Alm. del).
Peter Christensen/CarstenVesterø
Spørgsmål 628:
Ministeren bedes yderligere oplyse, hvor store skattestigninger en gennemsnitlig dansk bo-ligejer skønnes at kunne imødese, hvis skattestoppet (nominalprincippet) på boliger ophæ-ves fra 2016, og således at det er ejendomsvurderingerne fra 2016, som lægges til grund forberegning af ejendomsværdiskatterne i dette år, hvis det forudsættes at ejendomsvurderin-gerne frem til 2016 stiger i takt med den forventede inflation.
Svar:
Ifølge Økonomisk Redegørelse, maj 2011, skønnes forbrugerpriserne at stige med2,6 procent i 2011 og 1,6 procent i 2012. Forudsættes priserne derefter at stige med 1,8procent årligt, vil forbrugerpriserne i alt stige med ca. 12,0 procent fra 2010 til 2016. Tilsammenligning skønnes kontantprisen på omsatte enfamilieshuse i 2011 at stige med 0,5pct. og være uændret i 2012.Hvis skattestoppet afskaffes, vil den højere ejendomsværdiskat i et eller andet omfang blivekapitaliseret i lavere ejendomspriser. Stigningen på 12 procent skal således komme oven iden negative effekt på ejendomspriserne, en afskaffelse af skattestoppet må forventes at ha-ve.Der var i 2010 1,287 mio. ejerboliger, som omfatter både enfamilieshuse, etagelejligheder,stuehuse, fritidsboliger og enkelte andre boligtyper. Provenuet fra ejendomsværdiskattenudgjorde i 2010 ca. 12,3 mia. kr.Såfremt skattestoppet afskaffes og ejendomsværdierne stiger med 12 pct., skønnes ejen-domsværdiskatten i 2016 at ville medføre et provenu i størrelsesordenen 21,0 mia. kr., dvs.ca. 8,7 mia. kr. mere end efter gældende regler. Ca. 2 mio. personer betaler ejendomsværdi-skat. Dermed ville ejendomsværdiskatten være ca. 4.300 kr. højere i gennemsnit (2016-niveau) pr. boligejer.Ejendomsværdiskatteloven indeholder en række bestemmelser om den maksimale stigning iejendomsværdiskatten fra det ene år til det næste. Disse har som følge af skattestoppet haftmindre provenumæssig betydning siden 2001. Ved en afskaffelse af skattestoppets nomi-nalprincip, men fastholdelse af stigningsbegrænsningsreglerne, vil der gå en årrække indenden fulde effekt slår igennem. Ovenstående skøn viser den fulde effekt uden hensyntagentil begrænsningsreglerne.
Side 2