Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
930023_0001.png
930023_0002.png
J.nr. 10-197891Dato: 7. december 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 47 af 27. oktober2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Malene Sø-gaard-Andersen (SF).(Alm. del)
Troels Lund Poulsen/Søren W. Clausen

Spørgsmål:

Hvordan vil ministeren sikre, at der ikke sker et produktionsfald på inddrivelsesområdetsom følge af nedskæringen i antallet af årsværk fra 2010-2012, hvis Et Fælles Inddrivelses-system ikke kan tages i brug ultimo 2011?

Svar:

Skatteministeriet har hidtil fulgt den plan, at Et fælles Inddrivelsessystem (EFI) tages i brugultimo 2011. Jeg er dog helt bevidst om, at udviklingen og ibrugtagningen af EFI er megetkompleks og krævende både teknisk og kompetencemæssigt mv., og at der derfor også erstore risici forbundet med gennemførelsen af projektet også henset til, at der er planlagtidriftsættelse af andre store it-systemer i samme periode. Det gør selvsagt også indtryk, atRigsrevisionen er af samme opfattelse, jf. beretningen om SKATs fusion på inddrivelses-området, ligesom Rigsrevisionens konklusioner vedr. eTinglysning har givet anledning til,at Skatteministeriet for at afdække de nævnte risici bedst muligt ser på, om der skal skeændringer i test- og implementeringsforløbet, jf. min besvarelse af spm. 602 (SAU – alm.del).En meget væsentlig parameter i disse vurderinger er, at min topprioritet er, at vi skal have”knækket restancekurven” i 2011. Det er derfor af afgørende betydning, at den samledehandleplan på inddrivelsesområdet kan effektueres som forudsat. Jeg er ikke indstillet på attage unødige risici ved at forcere idriftsættelsen af EFI. For mig er det helt afgørende, at detnye inddrivelsessystem tages i brug på et tidspunkt, hvor der er bedst mulig sikkerhed for,at det nye system er velaftestet, så det giver mindst muligt produktionstab, som implemen-tering af større IT-systemer erfaringsmæssigt kan medføre i en større eller mindre over-gangsperiode.Såfremt de pågående analyser og vurderinger, som altså endnu ikke er tilendebragt, samletfører til at idriftsættelse af det nye inddrivelsessystem efter den hidtidige tidsplan er for ri-sikofyldt, er jeg indstillet på at udskyde ibrugtagningen til lidt senere end beregnet. Det vil igivet fald indebære involvering af Finansudvalget, ligesom Skatteudvalget vil blive holdtorienteret om den løbende udvikling i projektet.
Side 2