Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
918204_0001.png
918204_0002.png
918204_0003.png
J.nr. 2010-238-0112Dato: 18. november 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 44 af 21. oktober2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Colette L. Brix(DF).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Lene Skov Henningsen

Spørgsmål:

Ministeren bedes oplyse, hvor meget ekstra provenu det vil give, hvis der beta-les registreringsafgift for totalskadede biler, som genopbygges (både med og uden ad-færdsændringer).

Svar:

Der skal allerede i dag betales registreringsafgift på ny af færdselsskadede biler, der genop-bygges, hvis bilen repareres for mere end 15.000 kr. eller mere end 75 pct. af bilens værdifør skaden. Udgør reparationen 65-75 pct. af bilens værdi før skaden, skal forsikringssel-skabet tilbyde at udbetale kontant erstatning for færdselsskadede biler.I Aftale om Finansloven for 2011 er det aftalt at nedsætte grænsen for, hvornår der skal be-tales registreringsafgift på ny til 65 pct. af bilens værdi før skaden. Samtidig nedsættesgrænserne for, hvornår forsikringsselskaber skal tilbyde at udbetale kontant erstatning forfærdselsskadede biler til 55-65 pct. af bilens værdi, og bagatelgrænsen forhøjes fra 15.000kr. til 25.000 kr.Formålet med at have denne regel er at begrænse samfundsmæssig uhensigtsmæssig repara-tion af færdselsskadede biler, som overstiger omkostningen ved at købe en ny bil uden af-gift. For en gennemsnitlig bil vil værdien uden afgift typisk udgøre 45 pct. af købsprisen.Da der også indgår registreringsafgift på ca. 55 pct. af købsprisen i en gennemsnitlig ny bil,så vil det ofte kunne betale sig at reparere biler med voldsomme færdselsskader og lignendefor beløb, der langt overstiger bilens værdi uden afgift.Ved at reducere grænsen for hvornår der betales registreringsafgift af færdselsskadede bileryderligere i forhold til de nuværende 75 pct., så nærmer grænsen sig bilernes gennemsnitli-ge værdi uden afgift, og incitamentet til at reparere biler på grund af afgiftsfordelen reduce-res derved.I provenuberegningerne er det lagt grund, at grænsen for, hvornår der betales registrerings-afgift på ny af færdselsskadede biler, reduceres til 45 pct., svarende til værdien af en gen-nemsnitlig bil uden afgift, da det er samfundsmæssigt uhensigtsmæssigt at reparere biler foret beløb, der er større.Det skal dog bemærkes, at der er stor spredning på, hvor stor en andel af bilens værdi, derudgøres af registreringsafgift. Det skyldes blandt andet nedslag i registreringsafgiften forgod energieffektivitet og fradrag for miljø- og sikkerhedsfremmende udstyr. Desuden sæl-ges der flere små billige biler, der alene belastes med den laveste marginale sats i registre-ringsafgiften. For nogle biler kan det derfor give et samfundsøkonomisk tab, at reglerne omfornyet betaling af registreringsafgift strammes, fordi stramningen medfører, at en del sam-fundsøkonomisk fordelagtige reparationer udelades (dvs. at mindre biler som egentlig bur-de være repareret, i stedet skrottes og erstattes af nye biler).Bagatelgrænsen bidrager dog til at reducere det samfundsøkonomiske tab ved skader på bil-ligere brændstoføkonomiske biler ved stramning af reglerne. Det forudsættes derfor i pro-
Side 2
venuberegningerne, at bagatelgrænsen på 25.000 kr., som er aftalt i Aftale om Finanslovenfor 2011, opretholdes.Ved at sænke den nuværende grænse for hvornår der betales registreringsafgift på ny affærdselsskadede biler, der genopbygges fra 75 pct. til 45 pct. af bilens værdi før skaden,samt opretholde bagatelgrænsen, kan det varige umiddelbare merprovenu for staten opgørestil at være i størrelsesordenen ca. 300 mio. kr. Heraf vedrører ca. 120 mio. kr. nedsættelsenaf grænsen fra 75 til 65 pct. samt forøgelse af bagatelgrænsen til 25.000 kr., som er aftalt iAftale om Finansloven for 2011. Efter adfærd skønnes det varige merprovenuet at blive ca.310 mio. kr.Skatteudgiften ved det gældende regelsæt er tidligere blevet skønnet til 400 mio. kr., underforudsætning af, at grænsen kan reduceres til 50 pct. af bilens værdi før skaden. Skatteud-giften er et udtryk for, hvor stort et merprovenu staten ville få ved afskaffelse af lempeligeregler.Dette skøn var dog foretaget med udgangspunkt i de opgjorte konsekvenser i lovforslagetfra 1999 vedrørende indførelsen af den gældende grænse på 75 pct., mens det ovenståendeskøn er baseret reviderede forudsætninger og datagrundlag.
Side 3