Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
987054_0001.png
987054_0002.png
J.nr. 2011-518-0168Dato: 26. april 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.432af31. marts 2011(Alm. del).
Peter Christensen/LeneSkov Henningsen

Spørgsmål:

I forlængelse af ministerens besvarelse af 20. januar 2011 af alm. del –spørgsmål 239 og de heri indeholdte oplysninger om antal dieselbiler med partikelfilter op-gjort pr. januar 2011, bedes ministeren tilsende udvalget en opdateret oversigt, der viserhvor mange dieseldrevne personbiler henholdsvis varebiler, der på nuværende tidspunkt harpåført partikelfilter, herunder bedes det specificeret i hvor mange tilfælde partikelfilteret ereftermonteret. Der anmodes endvidere om ministerens kommentar til de nyeste tal, herun-der i hvilket omfang udviklingen giver anledning til et opdateret skøn over provenuvirkningaf partikeludledningstillægget.

Svar:

Der er primo april 2011 registreret omkring 515.000 aktive dieseldrevne personbiler. Afdisse er omkring ca. 208.000 med partikelfilter. Af de personbiler, der har et filter, har om-kring 1.150 et eftermonteret filter.Der er primo april 2011 registreret omkring ca. 31.000 dieseldrevne varebiler registreretførste gang efter den 17. marts 2009, heraf omkring 19.000 med partikelfilter. Af de varebi-ler, der har filter, har omkring 100 et eftermonteret filter.Af svaret på SAU alm. del spørgsmål 239 fremgår det, at der primo januar 2011 var regi-streret ca. 500.000 diesel personbiler, heraf ca. 190.000 med partikelfilter, og 26.000 dieselvarebiler registreret første gang efter den 17. marts 2009, heraf ca. 15.000 med partikelfil-ter.Forøgelsen af den samlede bestand af dieselperson og –varebiler svarer således til forøgel-sen af bestanden med partikelfilter. Det er ikke muligt at sige noget sikkert om, hvor stor endel af fravalget af dieselbiler uden partikelfilter, der kan tilskrives partikeludledningstillæg-get, men generelt viser al erfaring, at et økonomisk incitament virker.Der er med partikeludledningstillægget givet en tilskyndelse til at vælge dieselbiler medpartikelfilter ved køb af ny bil, at ældre dieselbiler uden partikelfilter tages ud af brug tidli-gere end ellers samt eftermontering af partikelfiltre, ligesom partikeludledningstillæggetbidrager til at mindske import af brugte biler uden partikelfilter. Dertil kommer en samletafgiftsrabat i registreringsafgiften for biler med partikelfilter på 10.700 kr. i 2010. Der erderfor givet tilskyndelse til at skifte adfærd, hvor det kan betale sig, og resten må betale forfortsat at forurene. På denne måde udmønter partikeludledningstillægget princippet om, atforureneren betaler, til gavn for miljø- og samfundsøkonomien.Den fornyede opgørelse af antallet af dieselperson- og varebiler med partikelfilter giver ik-ke anledning til at opdatere provenuvirkningen i forhold til provenuskønnene i svarende påSAU alm. del spm. 236 og 237, som er afgivet i forbindelse med svaret på SAU alm. delspm. 239.
Side 2