Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
Udkast til tale til brug for teknisk gennemgang af
Kommissionens grønbog om momssystemets
fremtid
Tak til Skatteudvalget for denne lejlighed til atIndledning:Tak for interessen
gennemgå
Kommissionens
grønbog
om
momssystemets fremtid.
Jeg og mine embedsmænd vil i dag tageudgangspunkt i grønbogens overordnede linjer. Hvisudvalget herefter har spørgsmål – også gerne af mereteknisk karakter – er de naturligvis velkomne.
Spørgsmålvelkomne
Skulle der være spørgsmål, som ikke kan besvaresmed det samme, er udvalget som altid megetvelkommen til at stille skriftlige spørgsmål. Så skaljeg nok sørge for, at de bliver besvaret hurtigstmuligt.
Generelt om grønbøger:Diskussionsoplæg
Inden jeg begynder at tale mere konkret om moms, viljeg starte med at understrege, at en grønbog etdokument,somKommissionenfremsætteri
forbindelse med langsigtede lovgivningsplaner.
-2-
En grønbog skal fungere som et oplæg til diskussion,så Kommissionen får indblik i holdninger og fagligebidrag fra en lang række aktører, inden man når til dettidspunkt, hvor sagen er moden til, at der kanfremsættes konkrete forslag til retsakter.
Af disse grunde kan en grønbog forekomme mindrekonkret. En grønbog vil typisk indeholde flerealternative modeller for lovgivning, hvilket ogsågælder også for grønbogen om momssystemetsfremtid.Regeringen støtter imidlertid, at Kommissionen har
Momssystemets fremtid:
Regeringen støtter mereigangsat en debat vedrørende udviklingen af etensartede europæiskeregler
enklere og mere effektivt momssystem. Jeg vil i denforbindelse gerne understrege, at det ikke erDanmark, som står i vejen for, at vi får mere ensartedemomsregler i Europa.
DK har et meget bredtmomsgrundlag
Danmark er et af de lande i Europa, som har detbredestegrundlagformomsen.Regeringens
skattereform har gjort grundlaget endnu bredere oghar dermed bragt os tættere på det momssystem, som
-3-
Kommissionen ønsker.
Med skattereformen blev der med virkning fra 1.Skattereform:Skridt i den rigtigeretning
januar 2011 indført moms på erhvervsmæssigt salg affast ejendom og byggegrunde samt på eksternejendomsadministration.Endvidereblev
momsfritagelsen for rejsebureauer ophævet.
Dette var der flere gode grunde til:Særreglerne blevophævet af flere godegrunde
1. Regeringen ønskede at harmonisere de danskemomsregler med EU's momsregler.2. Regeringen ønskede at forenkle momssystemetog stille virksomhederne lige ved, at der blevfærre momsfritagelser.3. Ophævelsernebidrog til finansieringaf
regeringens skattereform, som er et stortfremskridt for alle skatteydere.
DK: Enhedsmoms påalt forbrug
Momsen er en generel afgift på forbrug, og i Danmarkanvender vi – i modsætning til mange andre lande –en enhedssats på 25 pct. Denne politik er helt i trådmed Kommissionens grønbog.
-4-
Ej differentieret moms
Differentieret moms diskuteres af og til, og oftehænger ønskerne om en nedsat momssats sammenmed en målsætning om at fremme bestemte varer –eksempelvis sunde fødevarer.
Mange fordele ved dendanske enhedsmoms
Erfaringen viser imidlertid, at der er mange fordeleved en enhedsmoms frem for differentierede satser.En enhedssats er let at administrere, både formyndighederne og erhvervslivet. Det er ikke muligt atomgå systemet ved at lade varer til høj sats afregne tillav sats. Det er heller ikke nødvendigt med megetdetaljerede retningslinjer for, hvilke varer ogtjenester, der er omfattet af hvilken sats, for at kommeeventuelle afgrænsningsproblemer til livs.
Vi har støtte til vorpolitik i grønbogen
Danmark har støtte til vores enhedssats i grønbogen,og regeringen ønsker ubetinget at fastholde dennepolitik: Hvis regeringen har et råderum, vil vi ikkebruge det til at nedsætte momsen – så vil vi hellerenedsætte indkomstskatterne.
-5-
Momsens betydningsom indtægtskilde
Den nuværende økonomiske situation har fremhævetden vigtige rolle, som momsen spiller for Danmarksindtægter. Momsen er en stor – og ikke mindst enstabil – indtægtskilde for den danske statskasse. I2010 lå Danmarks momsindtægter på omkring 170mia. kr., og igennem de seneste år (2008, 2009 og2010) har indtægterne fra moms ligget stabilt påomkring 20 % af vores samlede indtægter fra skatterog afgifter.
DK lægger vægt på enstabil momsordning
Det er helt afgørende for den danske regering, atmomsordningen fortsætter med at fungere på en stabilog hensigtsmæssig måde og fuldt ud yder, hvad derkan forventes af ordningen.
De offentlige finanser er pressede i de fleste EU-landeIkke råd tileksperimenter
blandt andet som følge af de genopretningspakker,som mange lande har gennemført på baggrund afkrisen. Det er derfor ekstra vigtigt, at der opnåsfuldtprovenuaf de lovgivningsinitiativer, der måtte blivefremsat som følge af grønbogen. Der er simpelthenikke råd til at iværksætte initiativer, der ikke virkereller sætter provenuet på spil.
-6-
Støtte til nye modellerbetinget af, at DK ikkemister indtægter
Det er af samme grund vigtigt for mig at understrege,at regeringen ikke støtter nye modeller, før vi harsikret os,delsat vi får den moms, vi skal have, ogdelsat de nye modeller ikke medfører øgedeadministrative byrder for virksomhederne.
Kommissionen har iværksat en bred europæiskDet videre forløb:Bred europæisk høring
høringsproces om grønbogen. Høringen er åben foralle interesserede og høringsfristen udløber 31. maj2011.
Strategimeddelelse
På grundlag af de konklusioner, der kan drages afdenne høringsproces, vil Kommissionen fremlæggeen strategimeddelelse, hvor den identificerer devigtigste områder, som det er hensigtsmæssigt atarbejde videre med.
Kommende dansk EU-formandskab
Kommissionen har bebudet, at strategimeddelelsenudkommer ultimo 2011. Hvis dét sker, vilstrategimeddelelsen få prioritet under det kommendedanske EU-formandskab i 1. halvår 2012. Konkreteforslag til retsakter på baggrund af tankerne fra
-7-
grønbogen ser vi dog næppe før efter afslutningen afdet danske formandskab.
Jeg vil nu give ordet til fagdirektør Erik BlegvadAndersen som sammen med kontorchef SusanneReinholdt Andersen og fagchef Karsten AasbergKarlsen, vil gennemgå hovedpunkterne i grønbogenom momssystemets fremtid.
xx