Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
985780_0001.png
985780_0002.png
985780_0003.png
985780_0004.png
985780_0005.png
985780_0006.png
985780_0007.png
J.nr. 2011-318-0365Data: 18. april 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 373 af 14. marts 2.2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Hækkerup(S).(Alm. del).
Peter Christensen/Søren Schou
Spørgsmål 373:I ministerens svar af 23. februar 2011 på alm. del – spørgsmål 143 indgår en opgørelse overden gennemsnitlige årlige skattelettelse i antal kr. i 2011 i forhold til 2009 pr. borger fordeltpå hver enkelt kommune i sorteret rækkefølge efter skattelettelsens størrelse, således atkommunen med den største skattelettelse pr. borger er øverst i opgørelsen, mens kommu-nen med den laveste skattelettelse pr. borger er nederst.Ministeren bedes lave to nye opgørelser:-En opgørelse, hvor han fratrækker det udregnede beløb fra spørgsmål 371 fra tallenei opgørelsen i svaret på alm. del – spørgsmål 143. Opgørelsen bedes sorteres somopgørelsen i svaret på alm. del – spørgsmål 143.En opgørelse, hvor han fratrækker det udregnede beløb fra spørgsmål 372 fra tallenei opgørelsen i svaret på alm. del - spørgsmål 143. Opgørelsen bedes sorteres somopgørelsen i svaret på alm. del – spørgsmål 143.
-
Svar:Tabellerne nedenfor viser de ønskede oplysninger.Af svaret på spørgsmål 143 fremgår en kommunefordelt opgørelse over ændringen i rådig-hedsbeløbet fra 2009 til 2011. I gennemsnit er rådighedsbeløbet forhøjet med 4.200 kr. Tal-lene er gengivet i tabellens søjle (a).I spørgsmål 371 blev det skønnet, at Genopretningsaftalen isoleret set har reduceret rådig-hedsbeløbet pr. person med ca. 1.400 kr. i 2011 i gennemsnit for alle i hele landet. Dvs. atrådighedsbeløbet i fravær af Genopretningsaftalen ville være steget med ca. 5.600 kr. Ta-bellens søjle (b) indeholder en kommunefordelt opgørelse.I spørgsmål 372 blev det skønnet, at rådighedsbeløbet fra 2009 til 2011 ville være stegetmed i gennemsnit 4.700 kr. pr. person, såfremt forhøjelsen af topskattegrænsen i 2011 ikkevar blevet udskudt. Tabellens søjle (c) indeholder en kommunefordelt opgørelse.Beregningerne er udtryk for et øjebliksbillede og viser konsekvenserne for befolkningen pået givet tidspunkt og med de indkomster, borgerne har på det tidspunkt. Dermed afspejlertallene ikke, hvordan skatteændringerne virker set over et livsforløb. Det er de færrestefolk, der har en meget høj eller meget lav indkomst gennem hele livet. Tilsvarende bor folkikke nødvendigvis i samme kommune hele livet. Det kan f.eks. have betydning, hvis bolig-priserne i nogle kommuner er meget høje eller meget lave, hvilket fører til en tilflytning el-ler fraflytning af borgere, alt efter indkomstforhold. I så fald vil tabellerne nok afspejleskatteændringerne i et givet år i en kommune, men det kan ikke konkluderes, at den enkelteborger i denne kommune får en lige så stor skattelettelse år efter år.Endvidere viser tabellerne kun ændringerne givet uændret adfærd. Der er således ikke tagethøjde for adfærd som følge af reduktionen af marginalskatterne. Adfærd kan være et for-øget arbejdsudbud i form af et højere antal beskæftigede timer, større grad af deltagelse på
Side 2
arbejdsmarkedet, større kvalitet i det udførte arbejde, mindre sort arbejde og på langt sigt ethøjere uddannelsesniveau. Disse effekter er ikke med i beregningerne.Adfærd kan også være, at personer med høje indkomster ikke flytter til udlandet, eller athøjtlønnede udlændinge vælger i højere grad at bosætte sig i Danmark. Ifølge Skattekom-missionen vil indkomsten i Danmark falde med 8 pct., hvis den ene procent med den høje-ste erhvervsindkomst valgte at udvandre. Det må være i alles interesse, at personer medmeget høje indkomster vælger at bo i Danmark og betale skat her, hvilket ikke er en selv-følge.
Side 3
Tabel 1a. Skattebetaling og ændring i 2011 i forhold til 2009 (2011-niveau)(a)Forøgelse afrådighedsbeløbGns.fra 2009 til 2011,indkomstskatjf. spm. 1431,21i 2009(b)Forøgelse afrådighedsbeløbi fravær af genop-retningspakke, jf.spm. 3711,2(c)Forøgelse afrådighedsbeløbuden udskydelse aftopskattegrænsejf. spm. 3721,2
Antal
Samletskatte-betalingi 2009
1.000 Mia. kr.Kr.Kr.Kr.Kr.13.80012.700Hørsholm243,7196.40011.60013.30012.200Gentofte689,0187.10011.20013.40012.200Rudersdal526,4187.20011.10010.5009.400Lyngby-Taarbæk495,4155.6008.50010.7009.500Allerød242,5168.0008.5009.4008.300Furesø374,0153.3007.4009.0007.900Dragør131,2145.6007.0008.5007.400Fredensborg403,9139.9006.7008.1007.100Solrød201,9132.6006.3008.1007.000Vallensbæk131,1138.9006.2007.9006.700Egedal413,8136.9006.0007.4006.500Frederiksberg918,7120.0005.9007.5006.500Greve484,3125.9005.8007.5006.400Hillerød474,2130.9005.7007.4006.400Roskilde796,8127.4005.7006.8005.800Gladsaxe615,3117.4005.2007.0005.900Lejre262,3129.8005.2006.5005.500Helsingør625,1116.9005.0006.5005.500Ballerup483,9116.5004.9006.4005.400Stevns231,7115.4004.8006.2005.200Frederikssund453,8117.4004.7006.3005.300Gribskov433,5114.3004.7006.1005.100Herlev272,1107.7004.5006.1005.100Tårnby383,0110.5004.500Anm:Beregninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen i 2007 fremskrevet til 2011 i overensstemmelse medforudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2010. Skat er opgjort som summen af arbejdsmarkedsbi-drag, statslige og kommunale indkomstskatter, herunder aktieindkomstskat og udligningsskat samt med fra-drag af grøn check.1)Ækvivalerede beløbsstørrelser. Ved ækvivalering foretages der en korrektion af indkomster, der tager højdefor antallet af medlemmer i en familie. Dermed bliver det muligt at sammenligne indkomster og skatter forfamilier med forskellig størrelse. En konsekvens af ækvivaleringen er, at den samlede skattelettelse for enkommune ikke kan beregnes som antallet af personer i kommunen ganget med den gennemsnitlige ændring iskatten pr. kommune.Ændring i rådighedsbeløb omfatter ændringer i personskatter, herunder loft over ratepension og udlignings-skat, samt ændring i afgifter og skattestoppet. Endvidere er medregnet øget tilskud til daginstitutioner, forhø-jelse af pensionstillægget samt ændringer i børneydelsen, som indgik som en del afForårspakke 2.0og aftaleom genopretning af dansk økonomi. I disponibel indkomst er medregnet ikke-skattepligtige overførsler.
2)
Side 4
Tabel 1b. Skattebetaling og ændring i 2011 i forhold til 2009 (2011-niveau)(a)Forøgelse afrådighedsbeløbGns.fra 2009 til 2011,indkomstskat jf. spm. 1431,2i 20091Kr.109.900111.200113.700111.600108.900108.500109.500116.700108.700110.000101.800104.300107.200110.000109.90097.100106.400105.600107.000100.200104.400106.600102.600104.900106.700Kr.4.4004.4004.4004.3004.3004.2004.2004.2004.1004.1004.1004.0004.0004.0004.0003.9003.9003.9003.9003.8003.8003.8003.8003.8003.700(b)Forøgelse afrådighedsbeløbi fravær af genop-retningspakke, jf.spm. 3711,2Kr.5.9005.8005.6005.9005.9005.5005.6005.8005.5005.5005.5005.5005.5005.5005.4005.2005.2005.2005.3005.2005.3005.2005.3005.1005.100(c)Forøgelse afrådighedsbeløbuden udskydelse aftopskattegrænsejf. spm. 3721,2Kr.4.9004.9004.8004.9004.9004.6004.6004.8004.6004.5004.6004.5004.5004.5004.5004.4004.3004.3004.4004.3004.3004.3004.3004.2004.100
Antal
Samletskatte-betalingi 2009
1.000 Mia. kr.Glostrup211,6Vejle1027,7Ikast-Brande382,8Høje-Taastrup484,0Køge564,1Middelfart372,8Kolding876,6Skanderborg564,5Rødovre352,8Sorø282,3Århus29922,0Albertslund262,0Hvidovre503,7Favrskov453,5Hedensted443,3København49438,1Haderslev564,1Herning856,1Silkeborg886,9Brøndby322,3Holbæk695,2Faxe372,7Næstved795,9Ringkøbing-Skjern604,2Ringsted322,5Noter og anmærkninger: Se tabel 1a.
Side 5
Tabel 1c. Skattebetaling og ændring i 2011 i forhold til 2009 (2011-niveau)(a)Forøgelse afrådighedsbeløbGns.fra 2009 til 2011,indkomstskatjf. spm. 1431,21i 2009Kr.100.900103.100103.100104.200107.100106.900100.90097.700101.800102.30099.300101.60094.600100.10099.200104.40093.60097.60094.20096.50093.40098.300101.50092.90088.200Kr.3.7003.7003.7003.7003.7003.7003.7003.6003.6003.6003.6003.5003.5003.5003.5003.5003.4003.4003.3003.3003.3003.3003.3003.3003.300(b)Forøgelse afrådighedsbeløbi fravær af genop-retningspakke, jf.spm. 3711,2Kr.4.9005.0005.0005.2005.1005.2005.0004.9005.0004.9004.8004.9004.8004.8004.7004.9004.7004.6004.4004.7004.5004.5004.6004.4004.100(c)Forøgelse afrådighedsbeløbuden udskydelse aftopskattegrænsejf. spm. 3721,2Kr.4.1004.1004.1004.2004.1004.1004.0004.0004.0004.0003.9003.9003.9003.9003.8003.9003.8003.7003.5003.7003.6003.6003.7003.5003.400
Antal
Samletskatte-betalingi 2009
1.000 Mia. kr.Sønderborg795,6Horsens795,9Holstebro574,1Odder221,7Viborg957,3Rebild312,3Aalborg19514,3Ishøj201,3Halsnæs312,2Billund261,7Randers946,6Assens433,0Odense18913,7Esbjerg1138,3Aabenraa614,4Fredericia514,0Vordingborg483,2Faaborg-Midtfyn523,5Odsherred332,4Kalundborg513,5Slagelse734,9Nyborg302,2Fanø30,2Morsø221,5Læsø20,1Noter og anmærkninger: Se tabel 1a.
Side 6
Tabel 1d. Skattebetaling og ændring i 2011 i forhold til 2009 (2011-niveau)(a)Forøgelse afrådighedsbeløbGns.fra 2009 til 2011,indkomstskatjf. spm. 1431,21i 2009Kr.99.800101.40090.00098.20095.90098.70093.400103.40099.80095.40097.70089.80096.80095.40094.00092.70097.80091.70084.90090.70084.90084.30080.70085.600107.200Kr.3.3003.2003.1003.1003.1003.1003.1003.1003.1003.1003.0003.0003.0003.0003.0002.9002.9002.9002.8002.8002.7002.5002.5002.4004.200(b)Forøgelse afrådighedsbeløbi fravær af genop-retningspakke, jf.spm. 3711,2Kr.4.6004.5004.2004.4004.4004.4004.3004.5004.4004.4004.2004.2004.2004.2004.3004.1004.1004.1003.8004.0003.7003.5003.4003.4005.600(c)Forøgelse afrådighedsbeløbuden udskydelse aftopskattegrænsejf. spm. 3721,2Kr.3.7003.5003.3003.5003.5003.5003.4003.5003.4003.5003.4003.3003.3003.3003.3003.2003.2003.2003.0003.1002.9002.7002.7002.6004.700
Antal
Samletskatte-betalingi 2009
1.000Mia. kr.Mariagerfjord422,9Kerteminde231,8Guldborgsund624,1Varde533,8Vejen422,7Lemvig241,7Struer211,5Syddjurs443,2Brønderslev362,5Jammerbugt382,5Nordfyns282,1Norddjurs382,4Skive483,3Thisted452,8Frederikshavn644,4Svendborg593,8Vesthimmerlands372,6Hjørring684,5Ærø70,4Tønder402,6Bornholm432,7Lolland503,3Samsø40,3Langeland140,9Hele Landet5.450419,9Noter og anmærkninger: Se tabel 1a.
Side 7