Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
975781_0001.png
975781_0002.png
j.nr. 11-065784Dato : 28. marts 2011
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. SAU alm. del - spm. 351 af 7. marts 2011.(Alm. del).Stillet efter ønske fra Nick Hækkerup (S).
Peter Christensen
/Erik Hannibal Terp

Spørgsmål 351

Vil ministeren redegøre for, hvordan processen forløber, når SKAT modtageroplysninger om pensionisters pensionsforhold i forbindelse med udarbejdelse afårsopgørelsen, og hvilket rationale der ligger bag denne proces?

Svar:

Spørgsmålet forstås således, at der med pensionsforhold menes løbende pensi-onsudbetalinger som folkepension, invalidepension mv.Pensionsudbetalinger indberettes på månedsbasis til eIndkomst (Indkomstregi-stret) ligesom løn, SU, overførselsindkomster mv. Den månedlige indberetningtil eIndkomst blev indført med henblik på at sikre bedre kontrol af udbetaling afoffentlige ydelser, øget genanvendelse af data og sikring af datas aktualitet.I takt med at indberetningerne modtages, kvalitetssikres oplysningerne for om deindeholder valide CVR-nr. og CPR-nr. mv. og videresendes dagligt til et interntsystem (DetailCOR).I DetailCOR foretages yderligere valideringer for at sikre at indberetningerneskvalitet er tilstrækkelig til at de kan benyttes til årsopgørelsen. Fra DetailCORvideresendes oplysningerne til COR, som foretager de sammentællinger og op-sætninger af koder, der er nødvendige for at danne årsopgørelsen, og som ende-ligt fører indberetningerne videre til årsopgørelsen.