Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1005049_0001.png
1005049_0002.png
1005049_0003.png
J.nr. 2011-418-0195Dato: 30. maj 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 337 af 1.marts 2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KlausHækkerup (S).(Alm. del).
Peter Christensen/ Lise Bo Nielsen
Spørgsmål 337:Idet der henvises til besvarelsen af 12. maj 2009 på L 202 - spørgsmål 11 ønskes tabel 1(om skat af tonnageskat) suppleret med oplysninger for 2008 og 2009 samt om muligt2010.
Svar:Tonnageskatteordningen blev indført i foråret 2002 med mulighed for at vælge ordningenfra og med indkomståret 2001.I tonnageskatteordningen beskattes rederier af størrelsen af deres tonnage. Den skattepligti-ge indkomst opgøres for hvert skib som et grundbeløb pr. 100 nettoton, uanset om skibet eri drift eller ej. Det beløb, der fremkommer, udgør rederiets skattepligtige indkomst, der be-skattes med selskabsskattesatsen. Den skattepligtige indkomst er således uafhængig af detdriftsmæssige resultat.Tabellen nedenfor angiver den selskabsskat, der skulle betales af tonnageindkomst (skala-indkomst), hvis selskaberne ikke havde anden indkomst, underskud fra sambeskatning ellerunderskud fra tidligere indkomstår.Rederiernes faktiske betalte skat i indkomståret kan således afvige i både opad- eller ned-adgående retning fra skatten af ovennævnte ”rene” tonnageindkomst, jf. tabellen nedenfor.Til denne kan komme skat af ikke-omfattet aktivitet i rederiet samt avancer og positiv net-tofinansindkomst. Omvendt kan fremførte underskud reducere skattebetalingen i forhold tiludgangspunktet.Tabel: Indkomstskat af tonnageindkomst, faktiske betalte skat og resultat før skat for re-derier omfattet af tonnageskatteordningen. 2001-2009, mio. kr.Indkomstskat af ton-nageindkomst1)Rederiernes faktiskebetalte skatRegnskabsmæssigtresultat før skat3)20017-800200237614.50020033713310.5002004392315.00020054618312.5002006621658002007682)17512.000200874634.30020097347-6.000
Kilde: SKAT, samt egne skøn over det regnskabsmæssige resultat før skat.1) Note: Er udtryk for den selskabsskat, der skulle betales af tonnageindkomst (skalaindkomst), hvis selskaberne ikkehavde anden indkomst, underskud fra sambeskatning eller underskud fra tidligere indkomstår.2) Note: Tallet er korrigeret i forhold til besvarelsen af 12. maj 2009 på L 202 spørgsmål 11. Dette skyldes, at der var hen-ført indkomst under tonnageindkomsten, som indgår under anden indkomst. Det bemærkes i den forbindelse, at rederier-nes faktiske betalte skat er uændret.3) Note: Det regnskabsmæssige resultat før skat er skønnet på baggrund af regnskabsmæssige oplysninger. Det bemærkes,at skønnet er behæftet med megen usikkerhed. Det anførte regnskabsmæssige resultat før skat må derfor anses for at væreen meget grov tilnærmelse til det regnskabsmæssige resultat for rederivirksomhed omfattet af tonnageskatteordningen.
Tabellen viser, at for de fleste år, var de tonnagebeskattede rederiers samlede indkomstskatmindst lige så stor eller større end deres rene tonnageskat. Det skyldes som ovenfor nævnt,at der indgår yderligere indkomstkomponenter, herunder avancer m.v. I 2004, 2008 og
Side 2
2009 har enten underskud fra sambeskatning, underskud fra tidligere år eller anden negativindkomst medført, at den samlede indkomstskat var lavere end den rene tonnageskat.Tabellen ovenfor angiver også et skøn over det regnskabsmæssige resultat før skat af rede-rivirksomhed for rederierne omfattet af tonnageskatteordningen. Det bemærkes dog, atskønnet er behæftet med megen usikkerhed, idet det regnskabsmæssige resultat før skat kanomfatte andet end rederivirksomhed.For det første kan rederiet indgå i en koncern, hvor rederiets eget regnskabsmæssige resul-tat før skat ikke vises selvstændigt i koncernregnskabet. For det andet kan rederiaktivitetenindgå i et selskab, der også udfører andre aktiviteter (f.eks. skibsmæglervirksomhed ellerlandtransport), der ikke omfattes af tonnageskatteordningen og i stedet beskattes efter dealmindelige regler. For det tredje kan rederiet have tilknyttede eller associerede virksomhe-der, hvis resultat indgår i rederiets årsregnskab og dermed i det viste regnskabsmæssige re-sultat.Sammenfattende vurderes, at det skønnede regnskabsmæssige resultat før skat må anses forat være en meget grov tilnærmelse til det regnskabsmæssige resultat for rederivirksomhedomfattet af tonnageskatteordningen.Tabellen viser, at rederierne omfattet af tonnageskatteordningen har en meget beskedenskattebetaling set i forhold til deres regnskabsmæssige resultat før skat. Det er derfor vigtigtat være opmærksom på, at rederiernes skattebetaling også under de almindelige regler –som rederierne jo har haft mulighed for at fortsætte med at anvende, hvis de ønskede det –ville være meget beskeden, jf. svar på spørgsmål S 1637 af 21. december 2004.Samlet set er hensigten med ordningen at fastholde en betydelig rederiaktivitet i Danmarkved at tilbyde en lempeligere beskatning end den almindelige selskabsbeskatning. Det ersåledes tilsigtet, at danske rederiers skattebetaling er relativ beskeden for, at den dansketonnageskatteordning kan være konkurrencedygtig i forhold til lignende ordninger, der til-bydes i andre lande i og uden for EU.Men det bemærkes også, at i indkomståret 2009 havde rederierne samlet set en positiv skat-tebetaling, selvom det regnskabsmæssige resultat før skat samlet set var negativt. Det skyl-des bl.a., at den skattepligtige indkomst er uafhængig af det driftsmæssige resultat, idet re-derierne i tonnageskatteordningen beskattes af størrelsen af deres tonnage. Således skal re-derier, der har valgt tonnageskatteordningen, også betale ”tonnageskat” i de år, hvor der erunderskud på driften.Et af formålene ved indførslen af tonnageskatteordningen var, at ordningen skulle væreprovenuneutral. Det er vurderingen, at de danske rederier samlet set betaler omtrent detsamme i skat, som før tonnageskatteordningen blev indført.
Side 3