Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
Folketingets SkatteudvalgChristiansborg
Finansministeren
10. marts 2011
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 328 (Alm. del) af 25. fe-bruar 2011Spørgsmål
Ministeren anmodes om en skriftlig orientering om de punkter på dagsordenenfor ECOFIN-rådsmødet den 15. marts 2011 som er relevante for Skatteudvalget.Svar
Følgende sager som skønnes at vedrøre Skatteudvalgets ansvarsområde har væretpå dagsordenen for ECOFIN den 15. marts 2011, men er nu udgået:Teknisk-administrative regler – Tilbagebetaling af moms til virksomheder i andre EU-lande,der ikke har momsregistrering i tilbagebetalingslandetGældende EU-regler giver en virksomhed i et EU-land adgang til at søge om at fågodtgjort moms af driftsudgifter, som virksomheden har afholdt i et andet EU-land, hvor virksomheden ikke er momsregistreret, og hvor virksomheden derforikke har fradragsret. Det sikrer ligestilling mellem på den ene side virksomheder,der i kraft af momsregistrering i eget hjemland har fradragsret for moms på ind-køb efter hjemlandets regler og på den anden side virksomheder, der afholder ud-gifter med moms i et andet EU-land, men imidlertid ikke er momsregistreret, ogderfor ikke har fradragsret i dette land.Fra 1. januar 2010 skal ansøgning om grænseoverskridende momsgodtgørelse ind-gives og behandles via en web-portal hos skattemyndighederne i virksomhedenshjemland. Imidlertid har der været problemer med flere EU-landes it-systemer forbehandling af ansøgninger om momsgodtgørelse. Kommissionen har på den bag-grund fremsat et direktivforslag, som skal afhjælpe de problemer, der er opståetifm. indførelsen af den elektroniske ansøgningsordning.EU-landene indgik i efteråret 2010 et kompromis om en del af Kommissionensforslag, som vedrører fristudsættelse. Kompromiset indebærer, at fristen for an-søgning om momsgodtgørelse for tilbagebetalingsperioder der vedrører 2009, ud-sættes fra 30. september 2010 til 31. marts 2011.En anden del af Kommissionens forslag indebærer, at et kvalificeret flertal af lan-de i EU’s momssamarbejdskomite som led i komitologi-procedure kan fastsætte
visse nærmere teknisk-administrative regler for elektronisk indgivelse og behand-ling af ansøgninger om momsgodtgørelse. Denne del af forslaget indgik ikke ikompromiset fra 2010. Kompromisteksten lagde i stedet op til, at de tekniskeproblemer ved det nuværende system bør drøftes af momssamarbejdskomiteen.Kommissionen og formandskabet har dog ikke fundet, at der har været tilstrække-lige fremskridt i momssamarbejdskomiteens arbejde med de tekniske problemer.Formandskabet har derfor i januar 2011 fremsat en kompromistekst, som på linjemed Kommissionens oprindelige forslag indeholder forslaget om komitologi-procedure.Forslaget var sat på dagordenen for det kommende ECOFIN mhp. politisk enig-hed. I de hidtidige drøftelser af forslaget på teknisk niveau er der ikke opnåetenighed om en kompromistekst. Visse lande er skeptiske, når det gælder forslagetom komitologi-procedure, og finder yderligere, at der med forslaget potentielt op-står et behov for væsentlige offentlige merbevillinger i EU-landene til it-systemudvikling, hvis EU-landene skal leve op til de teknisk-administrative regler,som vil følge af forslaget.Regeringen kan tiltræde kompromisteksten. Sagen er udgået af dagsordenen forECOFIN den 15. marts 2011, da det ikke anses for muligt at opnå enighed pårådsmødet.Momsmæssig behandling af rejseydelserKommissionen fremsatte i 2002 forslag om ændring af særordningen for moms afrejsebureauers ydelser. Særordningen indebærer, at rejsebureauer kun momser de-res fortjeneste og ikke som normalt hele salgsprisen. Samtidig må rejsebureauerikke fratrække momsen på de ydelser fra tredjemand (f.eks. hotelophold), somindgår i salget af rejsepakken. Med forslaget udvides særordningen vedr. salg afrejseydelser fra rejsebureauer til alle typer af kunder (herunder også andre rejsebu-reauer). Samtidig bliver der momspligt i EU for rejseydelser leveret i EU af rejse-bureauer i tredjelande til kunder i EU. Kommissionen foreslår også, at rejsebu-reauer skal have mulighed for at vælge at anvende de almindelige momsregler istedet for særordningen ved salg til erhvervskunder. Danmark har i kraft af enundtagelse hidtil haft momsfritagelse på området, men Danmark har pr. 1. januar2011 indført moms efter særordningen (til slutforbrug) uden mulighed for anven-delse af de almindelige momsregler. Salg af rejseydelser imellem rejsebureauer eromfattet af de almindelige momsregler.Efter en afbrydelse på flere år blev drøftelserne om forslaget genoptaget under despanske og belgiske formandskaber i 2010, og det nuværende ungarske formand-skab har fortsat drøftelserne om forslaget. Det har imidlertid ikke vist sig muligt atnå til enighed om forslaget. Det var på den baggrund ventet, at ECOFIN på detkommende rådsmøde i en fremskridtsrapport ville konstatere, at Rådet først børgenoptage forhandlingerne efter, at Kommissionen har foretaget en ny grundigkonsekvensanalyse. Dette vil reelt indebære, at forhandlingerne først vil kunnefortsætte efter, at Kommissionen har fremsat et nyt forslag, som evt. ventes frem-
sat i 2013-14. Sagen er nu udgået af dagsordenen for ECOFIN, da det ikke harværet muligt at opnå enighed om formandskabets fremskridtsrapport. Der vil nupågå en videre behandling af sagen på teknisk niveau.Der udestår særligt enighed om udvidelse af særordningens anvendelsesområde tilat omfatte alle typer af kunder og muligheden for at anvende de almindeligemomsregler. Danmark opretholder et forbehold med henvisning til, at kompro-misforslaget, i modsætning til Kommissionens oprindelige forslag, ikke åbner mu-lighed for rejsebureauers anvendelse af de almindelige momsregler overfor er-hvervskunder. Forbeholdet skyldes særligt, at en obligatorisk anvendelse af sær-ordningen giver momsregistrerede virksomheder et incitament til at købe rejsensenkelte elementer separat for på denne måde at få fradragsret for moms på indkøbi stedet for at købe ydelserne samlet gennem et rejsebureau, der anvender særord-ningen.Regeringen støtter Kommissionens forslag, herunder at rejsebureauydelser leverettil forbrug i EU af bureauer uden for EU, skal momsbelægges i forbrugslandet, ogat særordningen udvides til salg mellem rejsebureauer. Regeringen arbejder for, atanvendelsen af særordningen ikke gøres obligatorisk således, at rejsebureauer kananvende de almindelige momsregler overfor erhvervskunder. Regeringen kan støt-te, at formandskabets fremskridtsrapport, som gør status for den nuværende for-handlingssituation, tages til efterretning, men finder dog, at Rådet i stedet for atopgive det nuværende forslag i stedet bør arbejde videre med de tekniske ændrin-ger og præciseringer, som der vil kunne skabes enighed om. Regeringen kan støt-te, at der gennemføres en konsekvensanalyse mhp. at skabe forudsætninger for, atRådet om nogle år igen tager sagen op.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen