Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2011-318-0351Dato: 30. maj 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 319 af 18.februar 2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra BennyEngelbrecht (S).(Alm. del).
Peter Christensen/Lise Bo Nielsen
Spørgsmål:
Har ministeren kendskab til en særlig polsk skatterabat, der sammen med EU-støtte hargjort det attraktivt for danske virksomheder at flytte arbejdspladser fra Danmark til Polen,som det omtales i artiklen: ”Danfoss flytter til udlandet med statsstøtte” i avisen.dk den 5.januar 2010.
Svar:
Der er ikke tale om særlige polske skatterabatter men generelle retningslinjer for, hvorledesmedlemsstater og regioner, der omfattes af EU’s konvergensmål og det europæiske mål forkonkurrencedygtighed og beskæftigelse, kan agere i forhold til at fremme indenlandske in-vesteringer og tiltrække udenlandske investeringerI overensstemmelse med den europæiske samhørighedspolitik har regioner, der omfattes afEU’s konvergensmål og det europæiske mål for konkurrencedygtighed og beskæftigelse,mulighed for at foranstalte tiltag og/eller søge midler til at fremme henholdsvis den euro-pæiske konvergens samt regionernes konkurrencedygtighed og beskæftigelse.Alle medlemsstater og regioner i EU, der har et bruttonationalprodukt (BNP) pr. indbyggerpå under 75 pct. af EU-gennemsnittet, det vil bl.a. sige medlemsstater som Estland, Let-land, Litauen, Polen og Rumænien samt visse regioner i bl.a. Grækenland, Spanien, Tjekki-et og Tyskland, kan under overholdelse af en række øvrige vilkår og betingelser yde stats-støtte til virksomheder m.v. med henblik på, at fremme udviklingen i de støtteberettigederegioner, jf. retningslinjerne for statsstøtte med regionalt sigte for 2007-2013 (2006/C54/08)De primære begunstigelser, når indenlandske investeringer skal fremmes og udenlandskeinvesteringer skal tiltrækkes de enkelte regioner, er skattelempelser og mulighed for andreøkonomiske fordele.Den polske stat har oprettet og driver 14 såkaldte Special Economic Zones (SEZ), hvorydelsen af statsstøtte i overensstemmelse med retningslinjerne er sat i system, samtidig medat der sideløbende foretages massive investeringer i infrastruktur og byggemodning i øv-rigt. Investorer kan indenfor rammerne af disse SEZ ansøge om at blive optaget i forskelli-ge operationelle programmer (OP) med fokus på forskellige forretningsområder.Retningslinjerne for statsstøtte med regionalt sigte opererer med et såkaldt”støtteintensi-tetsloft”.Støtteintensitetsloftet er et udtryk for den maksimale støtte (enten direkte eller in-direkte), som en given virksomhed m.v. kan opnå i overensstemmelse med retningslinjerne,hvad enten støtten er lokal, regional, national eller tildelt direkte fra de europæiske struktur-fonde.Den regionale investeringsstøtte, som støtteintensitetsloftet skal anvendes på, er den såkald-teinitialinvestering,der omfatter investering i materielle aktiver (jord, bygninger, anlæg ogmaskiner) og immaterielle aktiver (erhvervelse af patentrettigheder, licenser, og knowhoweller upatenteret teknisk viden) i forbindelse oprettelse af en ny virksomhed, udvidelse afSide 2
en eksisterende virksomhed, udvidelse af produktsortiment samt fundamentale ændringer afen eksisterende virksomheds samlede produktionsproces. Initialinvesteringen er såledesalene en delmængde af den samlede investering, som en virksomhed m.v. forpligter sig tilat foretage til overholdelse af de vilkår og betingelser, der i øvrigt stilles i forbindelse medopnåelsen af støtte.Støtteintensitetsloftet er regionsspecifikt, og størrelsen heraf afhænger bl.a. af de regionaleproblemers art og omfang. For Polen som sådan ligger støtteintensitetsloftet på 40-50 pct.,bortset fra Mazowieckie-regionen (omkring Warszawa), hvor loftet pr. 1. januar 2011 ersænket til 30 pct.Da støtteintensitetsloftet er et udtryk for den maksimale støtte, der kan opnås, vil tildelin-gen af yderligere støttemidler blive modregnet krone for krone i øvrige tildelte støttemidler.Det følger af retningslinjerne for statsstøtte med regionalt sigte, at de enkelte medlemsstaterskal indføre systemer, der sikrer, at støtteintensitetsloftet ikke overskrides.Der, hvor ansøgningen om supplerende støttemidler kan være fordelagtig, er i de tilfælde,hvor den supplerende støtte vil medføre en fremrykning af støtten og således medføre for-bedring af likviditeten i virksomheden m.v.Hvor udgangspunktet i de polske OP’er er en skattelempelse, der alene vil kunne udnyttes idet omfang, virksomheden m.v. genererer indtægter, er det muligt fra de europæiske struk-turfonde at få tildelt støttemidlerne forlods i forbindelse med afholdelsen af initialinveste-ringen.
Side 3