Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
969081_0001.png
969081_0002.png
J.nr. 3011-318-0346Dato: 2. marts 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 314 af 14. februar2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Hækkerup(S).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Thomas Larsen

Spørgsmål:

Ministeren bedes oversende beregningerne og de forudsætninger, der ligger til grund for mini-sterens udtalelser om Socialdemokraterne og SF's plan Fair Løsning og hans påstand om, at enny socialdemokratisk regering vil hæve boligskatterne, som blandt andet kan læses i artiklen"Skatteministeriet forventer højere boligskat under rød regering" på politiken.dk den 21. januar2011.

Svar:

Ministerierne skønner, at styrkelsen af den offentlige saldo frem mod 2013 i indfasningen afEnfair løsningsom præsenteret i Socialdemokraternes og SFs fælles udspil finanslovsforslag for2011, er overvurderet med omkring 10 mia. kr., jf. FinansministerietsVurdering af S og SF’sforslag til indfrielse af EU-henstillingen til 2013 fra 10. september 2010.Afvigelsen mellem ministeriernes vurdering og Socialdemokraternes og SFs skøn skyldes pri-mært tre forhold.For det første vurderes aktieomsætningsafgiften ikke at medføre et provenu på 4 mia. kr. somSocialdemokraterne og SF skønner, men kun 1½ mia. kr. efter adfærdseffekter, fordi der er taleom et meget mobilt skattegrundlag.For det andet vurderes forhøjelsen af tobaksafgiften at medføre et provenutab på 0,8 mia. kr. ogikke det merprovenu på 0,9 mia. kr., som Socialdemokraterne og SF skønner.Og for det tredje vurderes det fremrykkede provenu ved loftet over pensionsindbetalinger på100.000 kr. ikke at udgøre de 6,5 mia. kr. som Socialdemokraterne og SF skønner, men kun 3,2mia. kr. Den varige virkning af fremrykningen er kun 0,6 mia. kr.Hertil kommer en række andre forskelle i Socialdemokraternes og SFs skøn og ministeriernesvurdering, jf. FinansministerietsVurdering af S og SF’s forslag til indfrielse af EU-henstillingen til 2013 fra 10. september 2010.Desuden skønnes en svækkelse af arbejdsudbuddet med 5.000 personer, mensAftale om genop-retning af dansk økonomi,maj 2010 skønnes at forøge arbejdsudbuddet med godt 10.000 per-soner.Vurderingen følger de principper, som ligger til grund for beregningerne iKonvergensprogram2009og skattereformen iForårspakke 2.0.Provenuskønnene af enkeltelementerne iFair Løs-ninger opgjort efter tilbageløb via afgifter mv. og adfærdsvirkninger vedrørende f.eks. grænse-handel og ændret forbrugssammensætning. Svækkelsen af arbejdsudbuddet med 5.000 personervedEn fair løsninger ikke indregnet i skønnet for planens underfinansiering på 10 mia. kr.Hvis underfinansieringen iEn fair løsningpå 10 mia. kr. fordeles ud på de ca. 1,3 mio. familieri ejerbolig, svarer den samlede underfinansiering til knap 7.700 kr. pr. familie.Det bemærkes, at der i den mulige konsekvens for boligejerne kun er indregnet underfinansie-ringen i Socialdemokraternes og SF’s forslag til indfrielse af EU-henstillingen i 2013. Behovetfor konsolidering af de offentlige finanser efter 2013 er således ikke medregnet.
Side 2