Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
980786_0001.png
980786_0002.png
980786_0003.png
980786_0004.png
Folketingets SkatteudvalgChristiansborg
Finansministeren
5. april 2011
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 310 (Alm. del – §1-2) af 9.februar 2011Spørgsmål
Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 9. februar 2011om samrådsspørgsmål R (ECOFIN-rådsmøde den 15. februar 2011), jf. alm. del -samrådsspørgsmål R.Svar
Nedenfor følger talegrundlaget, som vedrører samrådsspørgsmål R, idet det be-mærkes, at det talte ord gælder:
SAU alm. del – Samrådsspørgsmål R:Ministeren bedes redegøre for de punkter på dagsordenen for Ecofin-rådsmødeten 15. februar 2011, som er relevante for Skatteudvalget.Dagsordenspunkt 2:Rentebeskatningsdirektivet
Jeg vil henvise til de fremsendte notater for sagernes nærmereindhold.Det ungarske formandskab ventes at ville arbejde videre medpakken af initiativer vedrørende det administrative skattesamar-bejde i EU, herunder en ændring af rentebeskatningsdirektivetog antisvigaftaler med tredjelande.
Der ventes på ECOFIN orienterende drøftelser om disse sager,med henblik på at formandskabet kan vurdere mulighederne forfremskridt mod politisk enighed om først rentebeskatningsdirek-tivet, og dernæst om antisvigaftalerne med tredjelande.
Rentebeskatningsdirektivet fra 2003 skal sikre beskatningen afopsparingsindkomst, som betales fra banker og andre finansiel-le institutter i et EU-land til en person i et andet EU-land. Ho-
Side 2 af 4
vedreglen er, at beskatning sikres gennem automatisk udveks-ling af information mellem skattemyndigheder.
Luxembourg og Østrig har en overgangsperiode, hvor de ikkedeltager i automatisk informationsudveksling om rentebetalin-ger. Ordningen indebærer, at disse lande opkræver kildeskat afrenteindtægter til rentemodtagere i andre EU-lande med prove-nudeling med rentemodtagers bopælsland indtil en række tred-jelande (Schweiz, Liechtenstein, Andorra, Monaco og San Ma-rino) udveksler information på anmodning.
Direktivet har en revisionsbestemmelse, hvorefter Kommissio-nen hvert tredje år skal aflægge rapport til Rådet om, hvordandirektivet virker og evt. foreslå ændringer af direktivet.
Kommissionen fremsatte på den baggrund i 2008 et forslag omen ændring af rentebeskatningsdirektivet. Forslaget medførerprimært nogle ændringer af teknisk karakter, som har til formålat lukke muligheder for at omgå direktivet.
Der er enighed blandt medlemslandene om selve de tekniskeændringer af rentebeskatningsdirektivet. Men det har hidtil vistsig vanskeligt at få direktivet vedtaget, hvilket skal ses i lyset af,at sagen er relateret til indgåelse af antisvigaftaler medSchweiz, Liechtenstein, Andorra, Monaco og San Marino.Østrig og Luxembourg ønsker nemlig en ny overgangsordning,så disse lande først bliver omfattet af det ændrede direktiv, nårEU har indgået aftale med Schweiz, Liechtenstein, Andorra,Monaco og San Marino om automatisk informationsudveksling.Luxembourg og Østrig forsøger altså at krybe uden om forpligti-gelsen til automatisk informationsudveksling.
Side 3 af 4
Dagsordenspunkt 3:
Antisvigaftaler med Liechtenstein og andre tredje-lande
Den anden skatterelaterede sag på det kommende ECOFIN ersom nævnt indgåelse af antisvigaftaler med Liechtenstein,Schweiz, Andorra, Monaco og San Marino. Disse aftaler skalmedføre, at de nævnte tredjelande og EU-landene skal ydehinanden gensidig bistand med bekæmpelse af skattesvig gen-nem udveksling af oplysninger på anmodning til brug i alle skat-tesager – herunder ved at udveksle renteoplysninger og andrebankoplysninger.
Efter mandat fra 2006 er Kommissionen blevet enig med Liech-tenstein om en sådan antisvigaftale.I forlængelse heraf ønsker Kommissionen et mandat til at for-handle med Schweiz, Andorra, Monaco og San Marino om enændring af de gældende antisvigaftaler.
Luxembourg og Østrig ventes dog kun at ville acceptere anti-svigaftalerne med tredjelande, hvis de som nævnt samtidig kanfå ændret deres nuværende overgangsordning i rentebeskat-ningsdirektivet. Men det lægger forslaget ikke op til.
Baggrunden er altså, at Luxembourg og Østrig forsøger at und-gå at skulle overgå til automatisk informationsudveksling – li-gesom alle andre EU-lande – når Liechtenstein og Schweiz ogde andre tredjelande går over til informationsudveksling efteranmodning, så de først skal skifte til automatisk informationsud-veksling, når Schweiz, Liechtenstein, Andorra, Monaco og SanMarino også accepterer automatisk informationsudveksling. Detvil, set fra samtlige af de øvrige medlemslandes perspektiv, væ-re et tilbageskridt og i øvrigt et brud med de eksisterende aftalerog rentebeskatningsdirektivet.
Side 4 af 4
Schweiz har på forhånd tilkendegivet, at man ikke vil acceptereautomatisk informationsudveksling. Luxembourg og Østrigs øn-ske vil altså reelt betyde, at deres nuværende overgangsord-ning bliver af permanent karakter.
Vi kan fra dansk side støtte vedtagelsen af det forslag til æn-dring af rentebeskatningsdirektivet, som indebærer visse tekni-ske ændringer, men vi er imod Østrig og Luxembourgs ønskeom en ny overgangsordning til disse ændringer.
Det er for mig helt naturligt, at man som medlemsland er under-lagt forpligtigelser i et videre omfang overfor de øvrige med-lemslande i forhold til ikke-medlemslande.
Det er endnu uklart, om man vil kunne gøre tilstrækkelige frem-skridt, som muliggør politisk enighed om en ændring af rente-beskatningsdirektivet i indeværende formandskabsperiode.
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen