Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
956931_0001.png
956931_0002.png
j.nr. /Dato : 31. januar 2011
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 250 af 17. januar 2011 (Alm. del).
Troels Lund Poulsen
/Bjarne Larsen

Spørgsmål 250 :

"Vil ministeren forklare, hvorfor det ikke er muligt at få oplystregistreringsafgiften som køber eller sælger af et institutionskøretøj, der tidligerehar været fritaget for registreringsafgift, og mener ministeren, at det er rimeligt,at køber/sælger som en følge heraf ikke har mulighed for få klarhed om enendelig pris, før der indgås en aftale om køb/salg, og at begge dermed risikerer atkøbe eller sælge katten i sækken uden at kende værdien?”

Svar:

SKAT har orienteret mig om, at det er korrekt, at der ikke anvendes ressourcerpå generelle forespørgsler om markedspriser for brugte køretøjer, når der ikke ertale om en konkret ekspedition hos SKAT. Det skyldes, at der på SKATshjemmesidewww.skat.dker mulighed for at se, hvad SKAT tidligere har fastsatmarkedspriserne til for tilsvarende biler. Der er også mulighed for at benytteSKATs ”regnemaskine” til beregning af registreringsafgiftsbeløbet ud fra bilensmarkedspris.Markedsprisen for en brugt bil skønnes ved hjælp af forskellige bildatabaser påInternettet. Her kan man finde de aktuelle markedspriser for biler af tilsvarendeart, og ud fra dette få et godt billede af, hvad afgiften vil blive fastsat til, idetSKAT fastsætter markedsprisen ud fra de samme kilder.Baggrunden er den, at man har valgt ikke at bruge ressourcer på påtænktedispositioner (eksempelvis om at købe forskellige brugte køretøjer i udlandet),idet man finder det rigtigst at bruge ressourcerne på konkrete ekspeditioner,hvilket også alt andet lige medvirker til sikring af en så hurtig ekspedition afkunderne som muligt. Erfaringerne har vist, at der tidligere er brugt mangeressourcer på sådanne forespørgsler, som aldrig bliver til egentlige ekspeditionerhos SKAT. Med de muligheder, der findes på SKATs hjemmeside, er det muligtat danne sig et godt indtryk af de økonomiske konsekvenser af et givet køb/salg.Det er derfor min vurdering, at der er gode muligheder for selv at få et realistiskbillede af afgiftsbetalingen, og med den åbenhed om afgiftsspørgsmålet, er detikke usikkerhed om størrelsen af registreringsafgiften, der er den primære årsagtil, at der ved bilhandler så at sige er en risiko for ”at købe katten i sækken”.