Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2010-518-0110Dato: 20. januar 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed svar på spørgsmål nr. 239 af 12. januar 2011.(Alm. del).
Troels Lund Poulsen
/ Lene Skov Henningsen
Spørgsmål:
Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 12. januar 2011 om sam-rådsspørgsmål M (Partikeludledningstillæg), jf. alm. del – samrådsspørgsmål M.
Svar:
Det ønskede talepapir var som følger:
Partikleudledningstillægget er et led i aftalen mellem regeringen og Dansk Folkepartiom Forårspakke 2.0 – Vækst, klima, lavere skat, fra marts 2009.
Fomålet med partikeludledningstillægget er at reducere udledningen af sundhedsska-delige partikler fra bilers dieselmotorer ved at tilskynde til at fravælge dieselbileruden partikelfilter.
Efter loven skal tillægget som udgangspunkt betales for dieselbiler med en partikel-udledning på mere end 5 mg. pr. kilometer. Dog skal tillægget ikke betales, hvis bilenfår eftermonteret et godkendt partikelfilter.
Partikeludledningstillægget er indført den 1. april 2010. Tillægget gælder foralledie-seldrevne personbiler, og for dieseldrevne varebiler, der er registreret første gang ef-ter den 17. marts 2009.
Partikeludledningstillægget virker på tre måder. Det får nogle til at fravælge dieselbi-ler uden filter. Det får nogle til at eftermontere et filter. Og de, der kører uden filter,må betale for at forurene.
Der er primo januar 2011 registreret omkring 500.000 dieseldrevne personbiler. Afdisse er omkring 190.000 med og 310.000 uden partikel-filter. Af de personbiler, derhar et filter, har omkring 1.000 et eftermonteret filter.
Der er primo januar 2011 registreret omkring 370.000 dieseldrevne varebiler. Af dis-se er omkring 26.000 registreret første gang efter den 17. marts 2009, heraf omkring15.000 med og omkring 11.000 uden partikelfilter. Af de varebiler, der har filter, haromkring 100 et eftermonteret filter.
Side 2
Det er ikke muligt at sige noget sikkert om, i hvilket omfang partikeludledningstil-lægget har fremmet et fravalg af dieselbiler uden partikelfilter. Men generelt viser alerfaring, at et økonomisk incitament virker.
Derfor er der grundlag for at tro, at partikeludledningstillægget har reduceret importaf brugte dieselbiler uden partikelfilter. Og at tillægget har tilskyndet til, at ældre die-selbiler uden partikelfilter er taget ud af brug tidligere end ellers; enten ved eksporteller ved skrotning.
Over de seneste år er 10-12 pct. af bestanden af dieseldrevne personbiler afmeldes år-ligt. Med partikeludledningstillægget må der forventes, at denne procent øges for såvidt angår dieseldrevne personbiler uden partikelfilter.
I øvrigt udmønter partikeludledningstillægget princippet om, at forureneren betaler,til gavn for miljø- og samfundsøkonomien.
Samlet set er det min vurdering, at partikeludledningstillægget har medvirket til at re-ducere den sundhedsskadelige partikeludledning.
Side 3