Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
960672_0001.png
960672_0002.png
960672_0003.png
J.nr. 2010-518-0110Dato: 23. februar 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 238 af 12. januar2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Hækkerup(S).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Lene Skov Henningsen
Spørgsmål:Ad. samrådet om partikeludledningstillæg afholdt onsdag den 12. januar 2011.Jf. alm. del – samrådsspørgsmål MMinisteren bedes redegøre for udviklingen i salget af henholdsvis person-/varebiler ”fødtmed” partikelfilter og person-/varebiler uden partikelfilter, herunder i hvilket omfang ud-viklingen er ændret siden partikeludledningstillæggets indførelse. I forlængelse heraf øn-skes oplyst, i hvilket omfang udviklingen giver anledning til revurdering af provenubereg-ningerne vedrørende partikeludledningstillægget.
Svar:Der er ikke løbende registreret, hvorvidt dieselperson- og varebiler har partikelfilter eller ej,i forbindelse med opgørelse af antallet af nyregistrerede person- og varebiler.I den nedenstående tabel er angivet et bud på fordelingen af solgte dieselpersonbiler i deenkelte år baseret på tal for den samlede bestand. Angivelserne er af flere grunde behæftetmed betydelige usikkerheder.Dels kan der være sket ændringer i sammensætningen i de enkelte årgange af bestanden si-den tidspunktet for bilernes nyregistrering. En del af de solgte dieselpersonbiler vil væreafmeldt igen, og indgår altså derved ikke i den aktuelle bestand. Dertil kan der være indførtbrugte dieselpersonbiler med en anden sammensætning end nybilsalget i det år, de brugtebiler er nyregistreret. Disse brugte biler kan ikke udskilles fra bestanden.For årene 2003-2009, særligt de tidligste årgange, kan der desuden være en vis usikkerhedknyttet til fordelingen for dieselpersonbiler grundet ufuldstændige oplysninger om, hvor-vidt der er fabriksmonteret partikelfilter i de enkelte køretøjer.Det er ikke registreret, hvorvidt der er partikelfilter eller ej på de dieselvarebiler, der er ind-registreret første gang før d. 17. marts 2009, hvilket er den dato, hvorfra afgift for diesel-personbiler og nye dieselvarebiler uden partikelfilter har virkning. En fordeling af udvik-lingen i salget af varebiler med og uden partikelfilter kan derfor ikke foretages.Tabel 1 Fordeling af nyregistrerede dieseldrevne personbiler med og uden partikelfilterÅr200320042005200620072008Med partikelfilter2.3362.7854.26611.95426.91441.891Uden partikelfilter20.86026.18230.05827.74633.96525.494I alt23.19628.96734.32439.70060.87967.385Andel med partikel-filter10 pct.10 pct.12 pct.30 pct.44 pct.62 pct.200936.28412.43448.71874 pct.201059.5276.02965.55691 pct.
Det er ikke muligt at isolere effekten af indførslen af afgift for dieselpersonbiler og nye die-selvarebiler uden partikelfilter i 2010 fra effekten af fradragene i registreringsafgiften forbiler med partikelfilterfilter eller effekten af forbud mod salg af nye køretøjer, som ikke le-ver op til kravene om maksimal partikeludledning i Euro 5 normerne gældende fra 1. januar2011 for personbiler og 1. januar 2012 for varebiler.
Side 2
Der findes dermed ikke anledning til at revurdere provenuberegningerne vedrørende afgiftfor dieselpersonbiler og nye dieselvarebiler uden partikelfilter, udover hvad fremgår af sva-rene på SAU alm. del spm. 236 og 237.
Side 3