Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2009-518-0071Dato: 7. februar 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed svar på spørgsmål nr. 231 af 10. januar 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen
/ Lene Skov Henningsen
Spørgsmål 231:Under henvisning til ministerens svar af 18. februar 2009 på REU alm. del – spørgsmål388, hvor ministeren i sidste afsnit skriver, at ”jeg vil lade undersøge tekniske mulighederfor at stille minimumskrav . . . . til, hvor solidt en nummerplade skal monteres til en bil”,bedes ministeren oplyse, hvordan det går med denne undersøgelse.Svar:Ministeriet har drøftet spørgsmålet med Trafikstyrelsen på nogle møder i 2010.Ministeriet er af den opfattelse, at det er problematisk at stille generelle krav til, hvor solidtnummerpladen skal fæstnes til et køretøj.Det har sammenhæng med, at skærpede krav til montering af en nummerplade ofte vil medføreindgreb i køretøjet, og at producenterne af køretøjer udformer de steder, hvor nummerpladenskal monteres på køretøjet, forskelligt.Set i det lys er brugen af rammer til montering af nummerplader hensigtsmæssig, da rammermuliggør, at nummerpladen kan skiftes uden yderligere indgreb i køretøjet end de, der hidrørerfra den oprindelige montering af rammen.På den anden side er det utvivlsomt, at det er for let at stjæle nummerplader, der alene er mon-teret i klikrammer.Der sker ikke en registrering af stjålne nummerplader, så jeg kan ikke oplyse tal herfor. Mender sker registrering af udleverede erstatningsnummerplader. En erstatningsnummerplade udle-veres som udgangspunkt, hvis en nummerplade mistes eller beskadiges. Udviklingen i antalletaf udleverede erstatningsnummerplader, set i forhold til bestanden af registrerede køretøjer, gi-ver et fingerpeg om udviklingen i stjålne nummerplader.For antal registrerede personbiler set i forhold til det samlede antal udleverede erstatnings-nummerplader er tallene:2006Antal registrerede personbilerAntal udleverede erstatnings-nummerpladerProcent1.964.68213.2610,720072.020.01314.7560,720082.068.49315.6950,820092010
2.099.090 2.120.32216.4500,819.4130,9
Efter disse tal, der kun indirekte belyser udviklingen i antallet af stjålne nummerplader, går ud-viklingen i den forkerte retning.Nummerpladeekspeditionerne hos SKAT (og tidligere Motorkontorerne) har i mange år gratisudleveret bolte og møtrikker, der kan bruget ved montering af nummerplader. Efterspørgslen erdog ikke stor.Jeg er bekendt med, at der på markedet er flere løsninger til fastmontering af nummerplader. Eteksempel herpå er vedlagt. Ifølge producenten er der en god efterspørgsel efter produktet, dersælges til såvel forhandlere som private.Min konklusion er, at den gældende ordning, hvorefter det er ejerens ansvar, at køretøjet er for-synet med nummerplader, er hensigtsmæssig. Det åbner for løsninger, der er tilpasset det enkel-te køretøj.Vi bør indtil videre se, om ikke markedet løser problemet med stjålne nummerplader. Der måforventes en øget efterspørgsel fra bilejerne efter midler til sikring af nummerpladerne på deresSide 2
biler. Og denne efterspørgsel må forventes at bringe nye produkter til sikring af nummerpladermod tyveri på markedet.Jeg har dog bedt SKAT om at styrke informationen om, hvilke muligheder bilejerne har for atsikre deres nummerplader, og om hvilke konsekvenser det kan have for en bilejer, hvis num-merpladerne på bilen mistes.
Side 3