Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2010-518-0154Dato: 21. december 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 202 af 2. december2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Hækkerup(S).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Klaus Østergård Jensen
Vil ministeren give en status på kørselsafgifter for lastbiler, herunder de ændringerheri som blev aftalt medForårspakken 2.0og efterfølgende blev modificeret i Ser-viceeftersynet afForårspakken 2.0?Svar:
Oprindeligt var der medForårspakken 2.0lagt op til, at der skulle indgå et finansie-ringsbidrag fra kørselsafgifter på lastbiler på 500 mio. kr. årligt (630 mio. kr. før til-bageløb) med virkning fra januar 2011. Arbejdet med kørselsafgifter blev varetagetaf regeringens analyseprojekt under Udvalget vedrørende grønne kørselsafgifter, ogambitionen var en intelligent kørselsafgiftsordning, der kunne beregne en kilometer-afgift under hensyntagen til tid og sted og miljøpåvirkning. Arbejdet i regeringensanalyseprojekt viste imidlertid, at det var urealistisk at forvente, at en dansk kørsels-afgiftsordning kunne træde i kraft januar 2011.I forbindelse med Serviceeftersynet afForårspakken 2.0besluttede regeringen der-for at udskyde idriftsættelsen af ordningen til medio 2012. Samtidig blev der tagethånd om det manglende finansieringsbidrag fra 1. januar 2011. Endelig blev det be-sluttet at basere den danske kørselsafgiftsordning på kendt og efterprøvet teknologi.Status på kørselsafgifter for lastbiler pr. december 2010 er, at kørselsafgiftsordnin-gen bliver yderligere forsinket, og ikke forventes at træde i kraft medio 2012.Forsinkelsen hænger sammen med, at programmet har gjort sig en række mere detal-jerede overvejelser om de centrale krav til det kommende system og til systemim-plementeringen. I den forbindelse er det blevet klart, at projektet i sin nuværendeform indebærer større risici end forventet – særligt i forhold til tidsplanen for idrift-sættelsen. De risici er der behov for at tage højde for i højere grad end først forudset.Regeringen har på denne baggrund besluttet, at der i den kommende tid skal gen-nemføres et eksternt review af implementeringsprojektet for kørselsafgifter for last-biler. På grundlag af anbefalingerne fra reviewet vil der blive fastlagt en reviderettidsplan. Når denne foreligger, vil regeringen fremlægge en plan for håndteringen affinansieringsbidraget fra kørselsafgifter for lastbiler tilForårspakke 2.0,som sikrer,at denne fortsat er fuldt finansieret.
Side 2