Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
941782_0001.png
941782_0002.png
941782_0003.png
941782_0004.png
941782_0005.png
941782_0006.png
941782_0007.png
941782_0008.png
941782_0009.png
941782_0010.png
941782_0011.png
941782_0012.png
941782_0013.png
Folketingets SkatteudvalgChristiansborg
Finansministeren
11. januar 2011
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 183 af 30. november 2010(Alm. del).

Spørgsmål:

Ministeren anmodes om en kort orientering om de fiskale EU-forslag, som ventesbehandlet i 1. halvår 2011 under det ungarske EU-formandskab. Spørgsmålet be-des besvaret forud for samrådet om samrådsspørgsmål O (fiskale EU-forslag i 1.halvår 2011).

Svar:

ECOFIN ventes i 1. halvår 2011 at behandle følgende fiskale forslag (der henvisesi øvrigt til bilag 1, som indeholder en nærmere oversigt over alle verserende skat-tesager):Fælles selskabsskattebaseKommissionen har udtrykt intention om i 1. kvartal 2011 at fremsætte et direktiv-forslag om en fælles konsolideret selskabsskattebase. Forslagets fremsættelse erblevet udskudt i flere omgange. Det ungarske formandskab ventes i fald forslagetfremsættes at indlede drøftelserne om forslaget. Det er på den baggrund muligt, atsagen vil blive behandlet på ECOFIN.Formålet med forslaget er at lette administrationen for selskaber med virksomhedi flere EU-lande. I dag skal sådanne selskaber forholde sig til lige så mange skatte-systemer, som antallet af lande, de opererer i. Kommissionen ønsker, at der tagesskridt mod at undgå disse skattemæssige administrative besværligheder, så selska-bers aktivitet i hele EU ikke modvirkes på utilsigtet vis.Kommissionens forslag ventes at indebære indførelsen af fælles skatteregler forselskabsskattebasen, som selskaber med fysisk virksomhed i flere EU-lande kananvende. Herefter vil disse selskaber kunne vælge at opgøre fortjeneste (eller tab)ved dets samlede virksomhed efter ét sæt fælles EU-regler. Indkomsten fordelesmellem de berørte lande efter en nærmere fastlagt fordelingsnøgle. Hvert landbeskatter den del af selskabets indkomst, som henføres til det enkelte land. Det erkun metoden til beregning af skattepligtig indkomst, der vil være fælles. Hvertland vil fortsat selv kunne bestemme sin skattesats.Nyt bistandsdirektiv
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
ECOFIN nåede den 7. december 2010 politisk enighed om et nyt bistandsdirek-tiv, som angår det administrative samarbejde på skatteområdet i EU vedr. udveks-ling af oplysninger til brug i sager om direkte beskatning. Direktivet vil i 2013skulle afløse det gældende direktiv fra 1977, som hidtil - med flere ændringer un-dervejs - har udgjort fundamentet for det administrative skattesamarbejde i EU.Det nye direktiv ventes formelt vedtaget i 1. halvår 2011.Rentebeskatningsdirektivet og antisvigaftaler med tredjelandeEU’s rentebeskatningsdirektiv fra 2003 skal sikre beskatning af indkomst fra op-sparing, som en fysisk person i en medlemsstat modtager gennem en betalings-agent i en anden medlemsstat. Beskatningen søges sikret ved, at betalingsagentenskal indberette indkomsten til sine skattemyndigheder, der videresender oplysnin-gen (ved automatisk informationsudveksling) til skattemyndighederne i ind-komstmodtagerens bopælsstat.Luxembourg og Østrig har en overgangsordning, så disse stater sikrer beskatnin-gen af opsparingsindkomst ved, at betalingsagenten tilbageholder kildeskat af ind-komsten, og at kildeskatten overføres delvist til indkomstmodtagers bopælsstatuden at røbe indkomstmodtagers identitet. Overgangsordningen indebærer, atdisse to stater skal overgå til automatisk informationsudveksling, når EU indgåraftale med Schweiz, Liechtenstein, Andorra, Monaco og San Marino om, at dissestater vil give EU’s medlemsstater oplysning efter anmodning om opsparingsind-komst fra disse lande. Schweiz, Liechtenstein, Andorra, Monaco og San Marinohar erklæret sig villige til at indgå aftaler om informationsudveksling efter anmod-ning – også for så vidt angår bankoplysninger.Kommissionen fremsatte i 2008 forslag om ændring af rentebeskatningsdirektivet.Forslaget indebærer en række tekniske ændringer for at sikre direktivets effektivi-tet, men indeholder ikke forslag til ændring af overgangsordningen for Luxem-bourg og Østrig. Kommissionen er nået til enighed med Liechtenstein om et ud-kast til en anti-svigaftale, som bl.a. vil betyde, at Liechtenstein skal give EU’s med-lemsstater oplysning efter anmodning om fysiske personers opsparingsindkomst.Kommissionen har anmodet ECOFIN om mandat til forhandlinger med Schweizom en ændring af den gældende antisvigaftale, så Schweiz skal give EU’s med-lemsstater oplysning efter anmodning om fysiske personers opsparingsindkomstfra dette land. Kommissionen har anmodet om mandat til forhandlinger med An-dorra, Monaco og San Marino om tilsvarende aftaler.ECOFIN har ikke nået enighed om ændring af rentebeskatningsdirektivet, omindgåelse af antisvigaftale med Liechtenstein samt om mandat til forhandlingermed Schweiz, Andorra, Monaco og San Marino. Det ungarske formandskab ven-tes at ville genoptage drøftelserne om disse udeståender, som derfor muligvis vilblive behandlet på ECOFIN.Rente-/royaltydirektivet
3
EU’s rente-/royaltydirektiv fra 2003 har til formål at begrænse skattemæssige hin-dringer for samarbejde mellem selskaber i forskellige EU-lande. Direktivet inde-bærer, at et EU-land ikke må opkræve kildeskat af renter og royalties, som et sel-skab i dette land betaler til et associeret selskab i et andet EU-land. Kommissio-nen har bebudet, at den i 2011 vil fremsætte forslag om ændring af direktivet. Derventes at være tale om ændringer af teknisk karakter, som i større udstrækning skalgøre det muligt at opnå direktivets fordele. Det ungarske formandskab ventes atindlede drøftelserne om forslaget, hvorefter ECOFIN muligvis vil skulle behandlesagen.Adfærdskodeks for erhvervsbeskatningECOFIN skal ved udgangen af 1. halvår 2011 modtage en rapport fra den særligeadfærdskodeksgruppe vedr. erhvervsbeskatning om dens arbejde under det ungar-ske formandskab. Adfærdskodeksen er en politisk aftale fra 1997 om, at et landikke må have særordninger med nedsat beskatning på selskabsskatteområder, somvurderes at være skadelige mhp. at tiltrække udenlandske investeringer, idet demedfører et betydeligt lavere effektivt beskatningsniveau, eller er isoleret fra lan-dets egen økonomi.Momsfritagelsen for finansielle ydelser og forsikringsydelserI Kommissionens forslag fra 2007 foreslås for forsikringstjenester og finansielletjenester en modernisering og præcisering af reglerne for momsfritagelse, en ret tilat vælge at betale moms og omkostningsdeling for momsfritagne tjenester. ECO-FIN behandlede sagen den 17. november 2010, hvor Rådet nåede til enighed omretningslinjer for det videre arbejde, hvorefter arbejdet med en modernisering afdefinitionerne af momsfritagne tjenester prioriteres. Det ungarske formandskabhar tilkendegivet, at dette vil ske. Fsva. retten til at vælge at betale moms, stillesdette arbejde i bero, og Kommissionen vil forestå videre undersøgelser.Moms af rejseydelserKommissionen fremsatte i 2002 et direktivforslag om ændring af særordningenfor moms af rejseydelser. Særordningen indebærer, at leverandører af rejseydelserkun afregner moms af deres fortjeneste og ikke som normalt af hele salgsprisen,og yderligere, at leverandører af rejseydelser ikke må fratrække momsen på indkøb(f.eks. hotelovernatninger), som indgår i rejseydelsen.Forslagets primære elementer er dels at udvide særordningen fra kun at omfatterejseydelser til slutforbrug til også at omfatte en gros handel med rejseydelser, ogdels indebærer forslaget en afgiftsberigtigelse i EU af rejseydelser leveret af opera-tører etableret i tredjelande, der finder sted i EU, og sælges til kunder i EU.Efter et ophold i forhandlingerne på adskillige år genoptog man i 2010 forhand-lingerne om direktivforslaget. Det ungarske formandskab ventes at ville fortsættedisse drøftelser.Energibeskatningsdirektivet
4
Det er muligt, at Kommissionen i 2. kvartal 2011 vil fremsætte forslag til en revi-sion af energiafgiftsdirektivet. I så fald ventes det, at det ungarske formandskab vilindlede en behandling af forslaget.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen
5

Bilag 1: Verserende og forventede kommende skatte- og afgiftssager på ECOFIN

Sag/initiativ/hjemmel1) SkattepakkenForløb/statusECOFIN vedtog skattepakken (rentebeskatningsdirektivet og rente-/royaltydirektivet samt en rådsresolution om rentebeskatning og adfærdskodek-sen for erhvervsbeskatning) den 3. juni 2003.2) RentebeskatningsdirektivetEfter rentebeskatningsdirektivet skal medlemsstaterne sikre beskatningen afindkomst fra opsparing ved (automatisk) udveksling af oplysninger om rentebe-taling fra en medlemsstat til en fysisk person i en anden stat. Luxembourg ogØstrig har dog en undtagelse, så de skal sikre beskatningen ved at opkrævekildeskat af rentebetalingen. Overgangsordningen løber, indtil Schweiz, Liech-tenstein, Andorra, Monaco og San Marino accepterer, at disse 3.-landes skatte-myndigheder skal give skattemyndighederne i EU’s medlemsstater oplysningerom rentebetalinger fra 3.-landene til personer i medlemsstaterne, når medlems-staterne anmoder om disse oplysninger.Efter rentebeskatningsdirektivets artikel 18 skal Kommissionen hvert tredje åraflægge rapport til Rådet om, hvorledes direktivet virker, og eventuelt foreslåRådet de ændringer af direktivet, som måtte være nødvendige for bedre at sikreen reel beskatning af indtægter fra opsparing og fjerne uønskede konkurrence-fordrejninger.Kommissionen fremsatte 13. november 2008 forslag til direktiv om ændring afrentebeskatningsdirektivet. Der foreslås en række tekniske ændringer for at sikredirektivets effektivitet. Der har siden da ikke kunnet opnås afgørende fremskridt Iforhandlingerne, idet Luxembourg og Østrig kæder forslaget sammen med for-slag om nyt bistandsdirektiv samt antisvigaftaler. Sagen har senest været fore-lagt for ECOFIN 19. januar 2010, uden at der blev opnået enighed. Sagen erikke drøftet under det belgiske formandskab.Sagen ventes drøftet i ECOFIN i 1. halvår af 2011.3) Renter og royaltiesKommissionen fremsatte 30. december 2003 et forslag til ændring af rente-/royaltydirektivet. Kommissionen foreslog en præcisering af direktivet, således atet EU-lands pligt til at undlade kildebeskatning af renter og royalties bliver betin-get af, at det selskab, der modtager betalingen i et andet EU-land, er omfattet afen effektiv beskatning i dette land.ECOFIN kunne den 7. juni 2005 ikke opnå enighed om det foreslåede ændrings-direktiv, idet et medlemsland ikke kunne acceptere forslaget. Efterfølgende haren arbejdsgruppe drøftet sagen uden at opnå enighed.Kommissionen har bebudet at ville fremsætte et nyt forslag til ændring af rente-/royaltydirektivet. Forslaget ventes at gå ud på en række ændringer af mereteknisk karakter.
6
Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2011.
4) Adfærdskodeks for er-hvervsbeskatningMellemstatslig aftale af 1. decem-ber 1997.
Arbejdet med adfærdskodeksen, der skal bidrage til at forhindre skadelig skatte-konkurrence inden for selskabsbeskatningen, varetages af EU’s adfærdsko-deksgruppe, der løbende påser, at EU-landene ophæver eller ændrer deresordninger, som er i strid med kodeksen (Rollback), og at EU-landene ikke indfø-rer nye ordninger i strid med kodeksen (Standstill).ECOFIN godkendte den 3. juni 2003 en rapport fra adfærdskodeksgruppen omgennemført eller planlagt afvikling af eksisterende skadelige ordninger. Rådetgodkendte, at ændringerne – som beskrevet i rapporten – var tilstrækkelige oggav tilladelse til tidsbegrænsede forlængelser af visse ordninger efter den princi-pielle afviklingsfrist ved udgangen af 2005.ECOFIN har efterfølgende løbende modtaget rapporter om arbejdet i adfærds-kodeksgruppen – senest i ECOFIN 7. december 2010.Gruppen påbegyndte i 1. halvår 2009 behandlingen af et fremtidigt arbejdspro-gram, som ligger udover rollback og standstill, nemlig anti-misbrug, gennemsig-tighed og informationsudveksling i sager om interne transaktioner mellem kon-cernforbundne selskaber (transfer pricing), administrativ praksis og forholdet til3.-lande.Sagen ventes endeligt vedtaget på ECOFIN i 1. halvår af 2011.
5) Selskabsbeskatning
EU-kommissionen udsendte i 2001 en meddelelse på baggrund af undersøgel-ser af selskabsbeskatningen i EU.Økonomi- og finansministrene havde på deres uformelle møde i september 2004en generel drøftelse vedr. mulighederne for en fælles selskabsskattebase. Detblev i den forbindelse besluttet at nedsætte en teknisk arbejdsgruppe, der skulleundersøge muligheder for og konsekvenser ved etablering af en fælles konsoli-deret selskabsskattebase i EU (Common Consolidated Corporate Tax Base(CCCTB)).Kommissionen præsenterede på ECOFIN den 28. november 2006 en meddelel-se om det hidtidige arbejde i arbejdsgruppen og planerne for det videre arbejde.Forslaget omfatter selskaber, som har aktivitet i flere medlemsstater. I dag kanet selskab med aktivitet i flere medlemsstater blive beskattet i alle disse staterefter deres forskellige skatteregler og under hensyn til de bilaterale dobbeltbe-skatningsoverenskomster. Forslaget medfører, at selskaber kan opgøre ensamlet skattepligtig indkomst efter ét sæt fælles EU-regler. Indkomsten fordelesmellem de berørte stater efter en fordelingsnøgle. Hver stat beskatter den del afselskabets indkomst, som henføres til staten. Det er kun metoden til beregningaf skattepligtig indkomst, der er fælles. Hver medlemsstat bestemmer selv sinskattesats.
7
Formålet med ordningen er at reducere de administrative byrder for selskabermed grænseoverskridende aktivitet, gøre det lettere at gennemføre grænse-overskridende omstruktureringer og hindre dobbeltbeskatning inden for EU.Kommissionen havde planer om i efteråret 2008 at fremsætte forslag til udform-ning af den fælles selskabsskattebase, men fremsættelsen er udskudt.Det er muligt, at sagen vil blive behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2011.6) Administrativt samarbejde(bistandsdirektivet)Kommissionen fremsatte 2. februar 2009 forslag til nyt bistandsdirektiv. Forsla-get har som formål at styrke, forenkle og på visse punkter udvide medlemssta-ternes udveksling af oplysninger, som er nødvendige for korrekt beskatning. Denvigtigste ændring er, at bankhemmelighed ikke længere skal kunne hindre ud-veksling af oplysninger. Desuden foreslås, at skattemyndighederne i en med-lemsstat hvert år systematisk skal sende oplysninger til skattemyndighederne ide andre medlemsstater, for så vidt angår visse betalinger fra den førstnævntestat til personer og selskaber i de andre stater (automatisk informationsudveks-ling).Det ny bistandsdirektiv skal erstatte direktiv 77/799/EØF, som er ændret mangegange siden 1977.Forslaget blev drøftet af ECOFIN den 7. december 2010, hvor der blev opnåetpolitisk enighed, så direktivet nu skal vedtages.Sagen ventes på ECOFIN i 1. halvår 2011.7) Antisvigaftaler med europæiske EU og dens medlemsstater har indgået en antisvigaftale med Schweiz, som har3.-landetil formål at bekæmpe svig til skade for landenes finansielle interesser. Aftalengår bl.a. ud på udveksling af oplysninger til bekæmpelse af svig vedr. bl.a. momsog told, men ikke vedr. direkte skat.Kommissionen og Liechtenstein har forhandlet om en tilsvarende aftale, somogså skal omfatte svig vedr. direkte skat. Forhandlingerne var tidligere megetvanskelige – især på grund af uenighed om betydningen af Liechtensteins reglerom bankhemmelighed og særligt snævre definition af skattesvig, som ikke om-fatter manglende selvangivelse af indtægter.Liechtenstein har nu afgivet erklæring over for OECD om, at landet vil give andrelande oplysninger vedr. direkte beskatning, herunder også bankoplysninger.Liechtenstein har indgået aftale herom med en række medlemsstater, herunderDanmark, og USA. Liechtenstein er også villig til at indgå en antisvigaftale medEU og dens medlemslande, som også omfatter bankoplysninger.Aftalen er imidlertid ikke indgået endnu, da Luxembourg og Østrig kæder sagensammen med andre forslag, herunder især rentebeskatningsdirektivet.
8
Når der er indgået en aftale med Liechtenstein, ventes forhandlinger om æn-dring af antisvigaftalen med Schweiz, så den også omfatter direkte skat, samtindledning af nye tilsvarende antisvigaftaler med Andorra, Monaco og San Mari-no.Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår 2011.9) Nedsat momsDer blev uden drøftelse på Rådsmødet (miljø) den 22. december 2003 vedtagetkonklusioner om forlængelse af forsøgs-ordningen for nedsat moms på arbejds-kraftintensive tjenesteydelser (momsdirektivets bilag IV). ECOFIN traf den 10.februar 2004 formel beslutning om en to-årig forlængelse med udløb 31. decem-ber 2005.Der blev indgået en politisk aftale om nedsat moms på ECOFIN den 24. januar2006. Som opfølgning herpå vedtog ECOFIN den 14. februar 2006 uden drøftel-se en ændring af direktivet om nedsat moms, der bl.a. indebærer, at ordningenvedrørende reducerede momssatser for arbejdskraftintensive ydelser (bilag IV)forlænges til den 31. december 2010, at alle medlemslande fik mulighed for atsøge om anvendelse af bilag IV inden 31. marts 2006, samt at Kommissionenblev opfordret til inden udgangen af juni 2007 at præsentere ECOFIN og Euro-pa-Parlamentet for en rapport om virkningerne af nedsat moms på lokale tjene-steydelser med hensyn til beskæftigelse, økonomisk vækst og indre marked.Analyserne skulle gennemføres af en uafhængig økonomisk tænketank.Kommissionen fremlagde denne rapport i 2. halvår 2007. Samtidig skitserededen i en meddelelse et oplæg til principper for anvendelse af nedsat moms i EU-landene fra 1. januar 2011. ECOFIN vedtog 4. december 2007 at vende tilbagetil sagen i 2008 for bl.a. at drøfte, om nedsat moms er et egnet instrument til atnå sektorpolitiske mål.ECOFIN opnåede den 4. december 2007 enighed om en forlængelse af nogle afde nye medlemslandes ordninger om nedsatte momssatser frem til 31. decem-ber 2010.ECOFIN drøftede bl.a. den 2. december 2008 og den 10. marts 2009 Kommissi-onens direktivforslag af juli 2008 om mulighed for nedsat moms på lokale ydel-ser. På det sidstnævnte møde vedtog ECOFIN en del af Kommissionens forslag.Det drejede sig i hovedsagen om at gøre muligheden for at anvende nedsatmoms på arbejdskraftintensive ydelser (de omtalte ydelser i bilag IV) permanent.Endvidere, at anvendelsesområdet for nedsatte momssatser også udvides medrestaurantydelser. Der var samtidig enighed om ikke at gennemføre de reste-rende dele af Kommissionens forslag.I tilslutning hertil afgav 8 medlemsstater, herunder Danmark, en erklæring. Dethedder heri bl.a., at alle fremtidige afgørelser om nedsatte momssatser børbegrænse de nedsatte momssatsers samlede omfang.
9
Der forventes ikke nye drøftelser i 1. halvår 2011.
10) Moms på rejsebureauer
Forslaget angår revision af den gældende moms-særordning for rejseydelser.Særordningen går ud på, at leverandøren af rejseydelser ikke har fradragsret forkøbsmoms og alene beregner salgsmoms af sin fortjenstmargen. Ved revisionenforeslås det bl.a., at særordningen, der i dag kun omfatter salg af rejseydelser tilrejsende, udvides til også at omfatte mellemhandel med rejseydelser.Forslaget har været behandlet i Rådets Fiskalgruppe i 2002 og 2003, og det ergenoptaget i 2010. Forhandlingerne ventes fortsat i 1. halvår 2011.
11) Postmoms
Kommissionen fremsatte i 2003 forslag om ændring af momsdirektivet, så samt-lige postydelser bliver momspligtige. Forslaget har to hovedelementer: 1) Direk-tivets gældende momsfritagelse for ”det offentlige postvæsens ydelser” ophæ-ves, og 2) medlemsstaterne vil kunne vælge at anvende en nedsat momssats(mindst 5 pct.) for standard postydelser (adresserede forsendelser op til 2. kg).Forslaget har været drøftet i 2003 og 2004 uden enighed. ECOFIN vedtog den2. december 2009 konklusioner, der opfordrer til nye forhandlinger i 2010. ECO-FIN tog den 7. december 2010 en fremskridtsrapport fra formandskabet til efter-retning. Den munder ud i, at der ikke i øjeblikket er udsigt til enighed om Kom-missionens forslag. Drøftelserne ventes ikke fortsat 1. halvår 2011.
12) Ny rådsforordning om moms
Rådet vedtog første gang i 2005 en momsforordning, hvorved en række ikke-bindende retningslinjer, som er vedtaget af EU’s rådgivende Momskomité i åre-ne 1977-2003, blev gjort retligt bindende. Siden da har komiteen vedtaget flereretningslinjer, herunder i tilknytning til momspakken, og 6. momsdirektiv er afløstaf momsdirektivet. På denne baggrund fremsatte Kommissionen i slutningen af2009 forslag til en omarbejdning af 2005-forordningen for at afspejle det nyemomsdirektivs struktur og inddeling og for at inkorporere retningslinjer fra komi-teen vedtaget siden 2005.I 2010 har forslaget været behandlet på arbejdsgruppeniveau og i COREPER.Forslaget ventes drøftet på ECOFIN den 18. januar 2011.
13)Momsfritagelsen for bank- ogforsikringsydelser
Kommissionen har i november 2007 fremsat forslag til justeringer af momsdirek-tivets regler om momsfritagelse for bank- og forsikringsydelser. Samtidig harKommissionen fremsat forslag til rådsforordning med gennemførelsesbestem-melser herom.Formålet med forslagene er at ajourføre reglerne under hensyn til den udvikling,der er sket siden 1970’erne, og at gøre reglerne klarere. Endvidere foreslås detbl.a., at medlemsstaterne skal tillade finansielle virksomheder frivillig momsregi-strering for salg af finansielle ydelser, der aktuelt er momsfri.Forslaget har været behandlet på arbejdsgruppeniveau fra 2008. ECOFIN togden 3. juni og 2. december 2008 samt 9. juni 2009 fremskridtsrapporter fra for-mandskaberne om arbejdet til efterretning. ECOFIN den 17. november 2010
10
havde en politisk drøftelse af forslaget. Den mundede ud i, at videre arbejdemed frivillig registrering i Rådet stilles i bero afventende yderligere undersøgel-ser i Kommissionen. Derimod skal arbejdet med ajourføring af reglerne ommomsfritagelse fortsætte, og dette ventes at ske 1. halvår 2011.14)Bekæmpelse af svigKommissionen fremsendte den 2. juni 2006 en meddelelse til bl.a. ECOFIN ombehovet for at udvikle en koordineret strategi mod den fiskale svig. På ECOFINden 28. november 2006 vedtoges konklusioner, som lægger vægt på vigtighe-den i at bekæmpe skattesvig og som anerkender behovet for en fælles anti-svigstrategi som kan komplementere de nationale bestræbelser på dette område.Rådet opfordrede Kommissionen til at forberede en sådan strategi med vægtenlagt på en styrkelse af medlemslandes sanktionsmuligheder over for svindlere,bedre beskyttelse af medlemslandenes momsindtægter samt bedre og hurtigereinformationsdeling medlemslandene imellem.På ECOFIN den 5. juni 2007 præsenterede Kommissionen en foreløbig rapportom arbejdet og de forslag, der undersøges. På det grundlag vedtog ECOFINkonklusioner, der opfordrer Kommissionen til dels at fremsætte visse af forsla-gene inden årets udgang med henblik på vedtagelse i Rådet inden udgangen af2008, dels at prioritere undersøgelserne af de øvrige forslag med henblik på enrapport til Rådet inden årets udgang.På ECOFIN den 4. december 2007 fremlagde Kommissionen en meddelelsemed afrapportering om det hidtidige arbejde og overvejelser om fokus for detvidere arbejde. ECOFIN vedtog konklusioner, som støtter retningen i Kommissi-onens arbejde.ECOFIN den 4. oktober 2008 vedtog en opfordring til Kommissionen om atfremsætte forslag om retsregler vedrørende oprettelse af ”Eurofisc” – dvs. etdecentralt netværk mellem EU-landene med henblik på særlig hurtig udvekslingaf oplysninger om momssvig. ”Eurofisc” var indeholdt i forslag fremsat af Kom-missionen august 2009.På møderne 28. november 2006 og 5. juni 2007 samt på uformelt ECOFIN 20.-21. april 2007 har mulighederne for at ændre momssystemet som led i svigsbe-kæmpelsen ligeledes været drøftet. På ECOFIN den 5. juni 2007 vedtog Rådetkonklusioner, der opfordrer Kommissionen til inden årets udgang at komme meden teknisk analyse af to forslag til ændringer: Dels at EU-landene vil kunnevælge at indføre generel omvendt betalingspligt for moms af indenlandske B2B-leverancer (herunder et eventuelt pilotprojekt herom i en medlemsstat), delsindførelse af moms i afgangslandet for grænseoverskridende vareleverancerB2B inden for EU.Kommissionen præsenterede februar 2008 en foreløbig analyse.På møderne 4. marts og 14. maj 2008 drøftede ECOFIN konklusioner vedrøren-de det videre arbejde med ændringer af momssystemet til bekæmpelse af
11
momssvig. Der blev ikke vedtaget konklusioner. Det hænger sammen meduenighed om en eventuel opfordring fra Rådet til Kommissionen om forslagangående et pilotprojekt vedrørende generel omvendt betalingspligt.I december 2010 har Kommissionen udsendt en”Grønbog om momssystemetsfremtid: På vej mod et enklere, mere solidt og effektivt momssystem”. ”Grønbo-gen”, som Kommissionen har tilstillet offentligheden til høring, har karakter af etdebatoplæg. Resultatet heraf vil indgå i Kommissionens arbejde med en ny”momsstrategi”, dvs. en revideret overordnet ramme for den EU-momslovgivning, Kommissionen planlægger at foreslå i de kommende år. Detfremgår af oplægget, at et vigtigt element i den reviderede strategi skal være atgøre momssystemet mere ”robust” mod svig.Der forventes ikke yderligere initiativer 1. halvår 2011.15) Forslag vedrørende svigsbe-kæmpende foranstaltningerKommissionen fremsatte marts 2008 forslag til en række ændringer i momsdi-rektivet og forordningen om administrativt samarbejde på momsområdet. Ho-vedsigtet er, at skattemyndighederne skal have hurtigere angivelsesoplysningerom moms fra virksomhederne, og at der skal ske hurtigere udveksling af sådan-ne oplysninger mellem medlemsstaterne. Bl.a. foreslås det, at den særlige angi-velse af varesalg til erhvervskunder i andre EU-lande skal ske månedligt i stedetfor, som i dag, kvartalsvis. ECOFIN nåede 4. november 2008 til politisk enighedom et kompromisforslag.Kommissionen fremsatte november 2008 et forslag, der består af to dele: Del Imed en stramning af proceduren for fritagelse for importmoms i tilfælde, hvorvarer skal videre fra det første EU-importland til et endeligt EU-importland. Ogdel II med et forslag om, at sælger i én medlemsstat under visse omstændighe-der bliver medhæftende for købers momsbetaling i en anden medlemsstat(grænseoverskridende solidarisk hæftelse). På ECOFIN den 9. juni 2009 opnåe-des der politisk enighed om del I og om at udskille del I til endelig vedtagelse nu.ECOFIN vedtog samtidig en konklusion om, at arbejdet med del II skal fortsætte.Arbejdet med del II er dog endnu ikke genoptaget, og det ventes heller ikke atske 1. halvår 2011.I januar 2009 fremsatte Kommissionen forslag om reglerne vedrørende moms-faktura. Dette forslag indeholder elementer vedrørende både bekæmpelse afsvig og harmonisering/regelforenkling. I september 2009 fremsatte Kommissio-nen et hasteforslag, der giver medlemsstaterne mulighed for at anvende om-vendt betalingspligt for moms af indenlandske leverancer af CO2-kvoter.Forslaget indeholdt også en ”generalisering” af en gældende britisk momsundta-gelse med mulighed for omvendt betalingspligt for moms ved indenlandskeleverancer af mobiltelefoner og kredsløbsprocessorer. ECOFIN den 2. december2009 vedtog den del af forslaget, der angår CO2-kvoter men udskød behandlin-gen af delen vedrørende mobiltelefoner m.v. Drøftelsen heraf er dog ikke fortsati 2010, og det ventes heller ikke at ske 1. halvår 2011. ECOFIN den 19. oktober
12
2010 noterede politisk enighed om, at Tyskland, Italien og Østrig indrømmesmulighed for en momsundtagelse mage til den britiske.I august 2009 fremsatte Kommissionen forslag til revision af forordningen omadministrativt momssamarbejde. Forslaget indeholder udover ”Eurofisc”, bl.a.fælles minimumstandarder for medlemsstaternes regler med hensyn til momsre-gistrering og afmelding fra registrering og et arrangement, hvor medlemsstaternefår adgang til visse virksomhedsdata i andre medlemsstaters databaser. ECO-FIN den 8. juni 2010 noterede politisk enighed om et kompromisforslag.16) Forslag vedrørende momsfak- Kommissionen fremsatte i januar 2009 forslag til revision af momsdirektivetsturaregler vedrørende momsfaktura.Med sigte på forenkling foreslog Kommissionen yderligere harmonisering afregler for udstedelse af faktura, for de oplysninger, der skal angives i en fakturaog for opbevaring af fakturaer. I den sammenhæng foreslog Kommissionenogså, at momsreglerne vedrørende anvendelse af elektroniske fakturaer ”libera-liseres”, så særkrav til dem skulle ophæves, og de skulle behandles på sammemåde som papirfakturaer.Med sigte på bekæmpelse af svig foreslog Kommissionen dels en harmoniseringaf tidspunktet for momsens forfald for grænseoverskridende leverancer, dels atfradragsret for moms fremover alene skulle kunne udøves på grundlag af enmomsfaktura.ECOFIN den 16. marts 2010 noterede politisk enighed om et kompromisforslag.17) Teknisk-administrative regler– Tilbagebetaling af moms tilvirksomheder i andre EU-lande,der ikke har momsregistrering itilbagebetalingslandetPå grund af tekniske vanskeligheder med det nye system i flere medlemslandefremsatte Kommissionen juli 2010 direktivforslag om forlængelse af virksomhe-dernes frist for at søge moms vedrørende 2009 tilbage. ECOFIN vedtog detteden 19. oktober 2010.Direktivforslaget indeholdt også et forslag om at give Kommissionen hjemmel tilat udstede visse teknisk-administrative gennemførelsesbestemmelser for at løsevisse vanskeligheder i den elektroniske ordning for tilbagesøgning af moms,f.eks. med hensyn til medlemsstaternes indretning af den elektroniske kommuni-kation mellem skattemyndighed og virksomhederne. Drøftelserne af dette forslagventes fortsat 1. halvår 2011.18) Registreringsafgift og årligejerafgift for motorkøretøjerKommissionen fremsatte i juli 2005 et direktivforslag om harmonisering af visseregler om ejerafgift og registreringsafgift af biler.Forslaget blev drøftet på ECOFIN 13. november 2007, hvor der var bred skepsisover for EU-rammebestemmelser vedrørende CO2-differentiering af bilafgifter.Drøftelserne forventes ikke genoptaget i 1. halvår 2011.Som led i momspakken er der fra 1. januar 2010 indført en elektronisk ordningfor tilbagebetaling af moms til momsregistrerede virksomheder fra andre EU-lande, der ikke har momsregistrering i tilbagebetalingslandet.
13
19) Punktafgifter på alkohol
ECOFIN den 28. november 2006 drøftede forslag til justeringer af minimumssat-serne for alkoholbeskatning. Desuden drøftedes muligheden for vedtagelse afen mekanisme for automatisk inflationskorrektion af satserne. Skønt der med fåundtagelser var generel tilslutning til en justering af minimumssatserne, lykkedesdet ikke at opnå enighed.Rådet opfordrede således Kommissionen til at udfærdige en analyse af alkohol-beskatning, herunder udviklingen i konkurrencesituationen og niveauet for alko-holpriser og -afgifter. Analysen skal også se på en mere smidig procedure forregelmæssige beslutninger, der kan inflationskorrigere minimumssatsen.I 2009 sonderede formandskaberne uden resultat uformelt mulighederne for engenoptagelse af drøftelserne i Rådet uden yderligere analyser fra Kommissio-nen. Det er mest sandsynligt, at drøftelserne ikke genoptages i 1. halvår 2011.
20) Punktafgifter på tobaksvarer
Kommissionen har juli 2008 fremsat forslag til ændringer af direktiverne omtobaksafgifter. Kommissionen foreslog bl.a. gradvise forhøjelser frem til 1. januar2014 af minimumsafgifterne på cigaretter og rulletobak. Endvidere foreslog denregulering med inflationen af minimumafgifterne på cigarer/cigarillos og pibeto-bak pr. 1. januar 2010.ECOFIN den 10. november 2009 vedtog et kompromisforslag fra formandska-bet.
21) Kommerciel diesel
Kommissionen fremsatte i marts 2007 et forslag om at hæve de eksisterendeEU-minimumssatser for afgifter på kommerciel diesel (også kaldet gasolie).Samtidig blev det foreslået at hæve minimumsafgiften for blyfri benzin.Forslaget har været drøftet enkelte gange på arbejdsgruppeniveau i 2007 –2009 uden større fremskridt. Det forventes, at forslaget vil blive indarbejdet iforslag om en revision af energibeskatningsdirektivet, jf. straks nedenfor undernr. 22.
22) Revision af energiafgiftsdirek-tivet
Kommissionens vil sandsynligvis i 1. halvår 2011 fremsætte forslag til revision afenergiafgiftsdirektivet. Alt afhængig af tidspunktet herfor ventes det, at det un-garske formandskab indleder behandling af forslaget.