Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
960256_0001.png
960256_0002.png
960256_0003.png
960256_0004.png
960256_0005.png
960256_0006.png
960256_0007.png
J.nr. 2010-318-0292Dato: 23. februar 2011
TilFolketinget - SkatteudvalgetHermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 143 af 10.november 2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra NickHækkerup (S).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Søren Schou
Spørgsmål:Vil ministeren fremsende en opgørelse over den gennemsnitlige årlige skatte-lettelse i antal kr. i 2011 i forhold til 2009 pr. borger fordelt på hver enkelt kommune i sor-teret rækkefølge efter skattelettelsens størrelse, således at kommunen med den største skat-telettelse pr. borger er øverst i opgørelsen, mens kommunen med den laveste skattelettelsepr. borger er nederst.
Svar:Tabellerne nedenfor viser de ønskede oplysninger.Endvidere er vist den gennemsnitlige skattebetaling efter 2009-reglerne (2011-niveau), detsamlede provenu for indkomstskatterne for hver kommune, samt den samlede ændring i rå-dighedsbeløbet opgjort i procent.Det er den tilgang, der er anvendt i tidligere opgørelser af samme karakter. Ideelt set børændringerne imidlertid ses i forhold til den samlede betaling af skatter og afgifter. Undervisse beregningstekniske forudsætninger skønnes, at forøgelsen af rådighedsbeløbet på igennemsnit 11.600 kr. i Hørsholm kommune svarer til ca. 4,1 procent af den gennemsnitli-ge betaling af skatter og afgifter i denne kommune. Tilsvarende svarer den gennemsnitligeændring af rådighedsbeløbet på 2.400 kr. i Langelands kommune til ca. 1,8 procent af dengennemsnitlige betaling af skatter og afgifter i denne kommune. For hele landet er gennem-snittet ca. 2,6 procent.1Beregningerne er udtryk for et øjebliksbillede og viser konsekvenserne for befolkningen pået givet tidspunkt og med de indkomster, borgerne har på det tidspunkt. Dermed afspejlertallene ikke, hvordan skatteændringerne virker set over et livsforløb. Det er de færrestefolk, der har en meget høj eller meget lav indkomst gennem hele livet. Tilsvarende bor folkikke nødvendigvis i samme kommune hele livet. Det kan f.eks. have betydning, hvis bolig-priserne i nogle kommuner er meget høje eller meget lave, hvilket fører til en tilflytning el-ler fraflytning af borgere, alt efter indkomstforhold. I så fald vil tabellerne nok afspejleskatteændringerne i et givet år i en kommune, men det kan ikke konkluderes, at den enkelteborger i denne kommune får en lige så stor skattenedsættelse år efter år.Endvidere viser tabellerne kun ændringerne givet uændret adfærd. Der er således ikke tagethøjde for adfærd som følge af reduktionen af marginalskatterne. Adfærd kan være et for-øget arbejdsudbud i form af et højere antal beskæftigede timer, større grad af deltagelse påarbejdsmarkedet, større kvalitet i det udførte arbejde, mindre sort arbejde og på langt sigt ethøjere uddannelsesniveau. Disse effekter er ikke med i beregningerne.Adfærd kan også være, at personer med høje indkomster ikke flytter til udlandet, eller athøjtlønnede udlændinge vælger i højere grad at bosætte sig i Danmark. Ifølge Skattekom-missionen vil indkomsten i Danmark falde med 8 pct., hvis den ene procent med den høje-ste erhvervsindkomst valgte at udvandre. Det må være i alles interesse, at personer medmeget høje indkomster vælger at bo i Danmark og betale skat her, hvilket ikke er en selv-følge.1
Det er forudsat, at 24,5 pct. af den disponible indkomst går til betaling af moms og punktafgifterSide 2
Når det er sagt, synes jeg, at den væsentligste konklusion, der kan drages af tabellerne, er,at der for alle kommuner er tale om en forøgelse af det gennemsnitlige rådighedsbeløb. Detmener jeg selvsagt er et positivt budskab.
Side 3
Tabel 1a. Skattebetaling og ændring i 2011 i forhold til 2009 (2011-niveau)Samletskatte-betalingefter 2009-reglerMia. kr.3,79,06,45,42,54,01,23,91,91,13,88,74,34,26,85,32,35,13,91,73,83,52,13,0Forøgelse af rå-dighedsbeløbetved 2011-reglerift. 2009-reglerMia. kr.0,20,50,30,30,10,20,10,20,10,00,20,40,20,20,30,20,10,20,20,10,10,10,10,1Gnsn.indkomstskat i20091Kr.196.400187.100187.200155.600168.000153.300145.600139.900132.600138.900136.900120.000125.900130.900127.400117.400129.800116.900116.500115.400117.400114.300107.700110.500Gnsn.ændring i rådig-hedsbeløb1,2Kr.11.60011.20011.1008.5008.5007.4007.0006.7006.3006.2006.0005.9005.8005.7005.7005.2005.2005.0004.9004.8004.7004.7004.5004.500Ændring i rå-dighedsbeløb ipct. af disponi-bel indkomst2Pct.3,23,23,12,92,82,62,42,52,32,32,22,52,22,22,22,22,02,12,12,02,01,92,01,9
AntalHørsholmGentofteRudersdalLyngby-TaarbækAllerødFuresøDragørFredensborgSolrødVallensbækEgedalFrederiksbergGreveHillerødRoskildeGladsaxeLejreHelsingørBallerupStevnsFrederikssundGribskovHerlevTårnbyAnm:1.000246852492437134020134191484779612662482345432738
Beregninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen i 2007 fremskrevet til 2011 i overensstemmelsemed forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2010. Skat er opgjort som summen af arbejdsmar-kedsbidrag, statslige og kommunale indkomstskatter, herunder aktieindkomstskat og udligningsskat samtmed fradrag af grøn check.Ækvivalerede beløbsstørrelser. Ved ækvivalering foretages der en korrektion af indkomster, der tager højdefor antallet af medlemmer i en familie. Dermed bliver det muligt at sammenligne indkomster og skatter forfamilier med forskellig størrelse. En konsekvens af ækvivaleringen er, at den samlede skattelettelse for enkommune ikke kan beregnes som antallet af personer i kommunen ganget med den gennemsnitlige ændringi skatten pr. kommune.Ændring i rådighedsbeløb omfatter ændringer i personskatter, herunder loft over ratepension og udlignings-skat, samt ændring i afgifter og skattestoppet. Endvidere er medregnet øget tilskud til daginstitutioner, for-højelse af pensionstillægget samt ændringer i børneydelsen, som indgik som en del afForårspakke 2.0ogaftale om genopretning af dansk økonomi. Multimedieskat er ikke medregnet. I disponibel indkomst ermedregnet både skattepligtige og ikke-skattepligtige overførsler.
1)
2)
Side 4
Tabel 1b. Skattebetaling og ændring i 2011 i forhold til 2009 (2011-niveau)Samletskatte-betalingefter 2009-reglerMia. kr.1,67,72,84,04,12,86,64,52,82,322,02,03,73,53,338,14,16,16,92,35,22,75,94,22,5Forøgelse af rå-dighedsbeløbetved 2011-reglerift. 2009-reglerMia. kr.0,10,30,10,20,20,10,30,20,10,10,90,10,10,10,11,50,10,20,30,10,20,10,20,10,1Gnsn.indkomstskat i20091Kr.109.900111.200113.700111.600108.900108.500109.500116.700108.700110.000101.800104.300107.200110.000109.90097.100106.400105.600107.000100.200104.400106.600102.600104.900106.700Gnsn.ændring i rådig-hedsbeløb1,2Kr.4.4004.4004.4004.3004.3004.2004.2004.2004.1004.1004.1004.0004.0004.0004.0003.9003.9003.9003.9003.8003.8003.8003.8003.8003.700Ændring i rå-dighedsbeløb ipct. af disponi-bel indkomst2Pct.1,91,91,81,91,91,91,91,81,81,91,91,91,81,81,82,01,91,81,81,81,71,71,81,81,7
AntalGlostrupVejleIkast-BrandeHøje-TaastrupKøgeMiddelfartKoldingSkanderborgRødovreSorøÅrhusAlbertslundHvidovreFavrskovHedenstedKøbenhavnHaderslevHerningSilkeborgBrøndbyHolbækFaxeNæstvedRingkøbing-SkjernRingsted1.00021102384856378756352829926504544494568588326937796032
Noter og anmærkninger: Se tabel 1a.
Side 5
Tabel 1c. Skattebetaling og ændring i 2011 i forhold til 2009 (2011-niveau)Samletskatte-betalingefter 2009-reglerMia. kr.5,65,94,11,77,32,314,31,32,21,76,63,013,78,34,44,03,23,52,43,54,92,20,21,50,1Forøgelse af rå-dighedsbeløbetved 2011-reglerift. 2009-reglerMia. kr.0,20,20,10,10,20,10,50,00,10,10,20,10,50,30,20,10,10,10,10,10,20,10,00,10,0Gnsn.indkomstskat i20091Kr.100.900103.100103.100104.200107.100106.900100.90097.700101.800102.30099.300101.60094.600100.10099.200104.40093.60097.60094.20096.50093.40098.300101.50092.90088.200Gnsn.ændring i rådig-hedsbeløb1,2Kr.3.7003.7003.7003.7003.7003.7003.7003.6003.6003.6003.6003.5003.5003.5003.5003.5003.4003.4003.3003.3003.3003.3003.3003.3003.300Ændring i rå-dighedsbeløb ipct. af disponi-bel indkomst2Pct.1,81,71,81,71,71,71,81,71,61,71,71,71,71,71,71,61,61,71,61,61,61,61,31,71,6
AntalSønderborgHorsensHolstebroOdderViborgRebildAalborgIshøjHalsnæsBillundRandersAssensOdenseEsbjergAabenraaFredericiaVordingborgFaaborg-MidtfynOdsherredKalundborgSlagelseNyborgFanøMorsøLæsø1.000797957229531195203126944318911361514852335173303222
Noter og anmærkninger: Se tabel 1a.
Side 6
Tabel 1d. Skattebetaling og ændring i 2011 i forhold til 2009 (2011-niveau)Samletskatte-betalingefter 2009-reglerMia. kr.2,91,84,13,82,71,71,53,22,52,52,12,43,32,84,43,82,64,50,42,62,73,30,30,9419,9Forøgelse af rå-dighedsbeløbetved 2011-reglerift. 2009-reglerMia. kr.0,10,10,10,10,10,10,10,10,10,10,10,10,10,10,10,10,10,10,00,10,10,10,00,015,8Gnsn.indkomstskat i20091Kr.99.800101.40090.00098.20095.90098.70093.400103.40099.80095.40097.70089.80096.80095.40094.00092.70097.80091.70084.90090.70084.90084.30080.70085.600107.200Gnsn.ændring i rådig-hedsbeløb1,2Kr.3.3003.2003.1003.1003.1003.1003.1003.1003.1003.1003.0003.0003.0003.0003.0002.9002.9002.9002.8002.8002.7002.5002.5002.4004.200Ændring i rå-dighedsbeløb ipct. af disponi-bel indkomst2Pct.1,61,51,51,51,51,51,51,41,61,51,51,51,51,51,51,41,51,51,31,41,41,31,41,31,9
AntalMariagerfjordKertemindeGuldborgsundVardeVejenLemvigStruerSyddjursBrønderslevJammerbugtNordfynsNorddjursSkiveThistedFrederikshavnSvendborgVesthimmerlandsHjørringÆrøTønderBornholmLollandSamsøLangelandHele Landet1.00042236253422421443638283848456459376874043504145.450
Noter og anmærkninger: Se tabel 1a.
Side 7