Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
917223_0001.png
917223_0002.png
Folketingets SkatteudvalgChristiansborg
Finansministeren
17. november 2010
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 142 af 10. november 2010(Alm. del) stillet efter ønske fra Klaus Hækkerup (S).

Spørgsmål:

Ministeren bedes redegøre nærmere for beregningen af provenutabet, hvis denfinansielle sektor får mulighed for at vælge at betale moms, herunder hvordandenne hænger sammen med provenubemærkningerne i L23, hvor det fremgår, atmomsfritagelsen for den finansielle sektor er en skatteudgift, og at en forøget løn-sumsafgift for den finansielle sektor reducerer skatteudgiften.

Svar:

De finansielle virksomheder er ikke omfattet af momsreglerne, og betaler der-for ikke moms. Derimod betaler de en lønsumsafgift. Hvis den finansielle sek-tor som følge af Kommissions forslag får mulighed for at betale moms, vil detindebære, at de finansielle virksomheder selv kan vælge hvilke ydelser, derskal være omfattet af momspligten. Det vil de formentlig gøre i de tilfælde,hvor ydelsen ikke bliver dyrere for den, der modtager ydelsen. Det betyder, atde finansielle virksomheders ydelser leveret til andre momsregistrerede virk-somheder må forventes at blive omfattet af momspligten. Dette er forbundetmed et samlet provenutab, som følger af, at;1. Lønsumsafgiften bortfalderDer skal ikke længere betales afgift af lønsum for ydelser der er moms-belagt, hvilket er forbundet med en omkostningsreduktion for de finan-sielle virksomheder. Denne reduktion vil formentlig blive overvæltet ilavere priser for forbrugeren i sidste handelsled. Under alle omstændig-heder mister staten et provenu som følge af en reduceret lønsumsafgift.Dermed ”forsvinder” noget af den tidligere indtægt fra lønsumsafgiften.Dette provenutab inklusive tilbageløb er skønnet til godt 0,6 mia. kr.om året.2. Indgående moms kan fratrækkesDen berørte input-moms hos de finansielle virksomheder går ikke læn-gere i statskassen, men føres videre til fradrag i næste erhvervsmæssigehandelsled. Staten mister dermed et provenu som følge af, at dennekøbsmoms ”forsvinder”. Dette provenutab inklusive tilbageløb er skøn-net til godt 1,6 mia. kr. om året.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Samlet skønnes de finansielles virksomheders mulighed for at tilvælge moms istedet for lønsumsafgift at give et umiddelbart provenutab inklusive tilbageløbpå ca. 2,3 mia. kr. om året.I forhold til provenubemærkningerne til L 23 er der tale om en anden tilgang. Herer der tale om en tænkt fuld ophævelse af momsfritagelsen for den finansielle sek-tor. Det er en afgørende anden forudsætning, end der ligger til grund for Kom-missions forslag. Ved en fuld ophævelse af en momsfritagelse, dvs. imod de ydel-ser som den finansielle sektor leverer til private ikke-momsregistrerede kunder, vilstaten - alt andet lige - opnå et merprovenu. Dette følger af, at hele værdiskabelsenfor de omfattede virksomheder - i dette tilfælde finansielle virksomheder - blivermomsbeskattet. Dette kan f.eks. illustreres i det tilfælde, hvor en finansiel virk-somhed sælger direkte til en endelig forbruger, som betaler en moms til staten.
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen