Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
900824_0001.png
900824_0002.png
900824_0003.png
Folketingets SkatteudvalgChristiansborg
Finansministeren
12. oktober 2010
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 1 af 6. oktober 2010 (Alm.del - § 9).

Spørgsmål:

Med henvisning til alm. del - samrådsspørgsmål D anmodes ministeren om enkort orientering om de fiskale EU-forslag, som ventes behandlet i 2. halvår 2010under det belgiske formandskab.

Svar:

ECOFIN ventes den 19. oktober 2010 at behandle følgende to skattesager:Forslaget om nyt administrativt samarbejde på skatteområdet (bistandsdirektivet)Det ny bistandsdirektiv angår det administrative samarbejde vedr. udveksling afoplysninger til brug i sager om direkte beskatning. Det nye direktiv skal afløse detgældende bistandsdirektiv fra 1977, som på flere punkter ikke har fulgt den inter-nationale udvikling, især i forhold til bankhemmelighed. Det nye direktiv skalstyrke og udvide udvekslingen af oplysninger mellem medlemsstaternes skatte-myndigheder.Forslaget om anvendelse af særlige nationale anti-momssvigsregler, der afviger fra EU’s fællesmomsreglerKommissionen har fremsat forslag til Rådets gennemførelsesafgørelse, hvorefterTyskland, Italien, Østrig og UK får tilladelse til at anvende omvendt betalingspligtfor moms ved indenlandsk handel med mobiltelefoner og integrerede kredsløbs-anordninger (bestanddele i mobiltelefoner, PCere m.v.) samt for Italiens ved-kommende også PCere med tilhørende komponenter og tilbehør. Den foreslåedeordning har til formål at bekæmpe momssvig, og gælder for en tidsbegrænset pe-riode til den 31. december 2014.På det belgiske formandskabs program for ECOFIN ventes desuden følgendeforslag på dagsordenen for Rådets møder:Adfærdskodeks for erhvervsbeskatningAdfærdskodeksen for erhvervsbeskatning er en politisk aftale fra 1997 om, at etland ikke må have skadelige særordninger med nedsat beskatning på selskabsskat-teområdet med henblik på at tiltrække udenlandske investeringer. De nye EU-lande har tilsluttet sig denne aftale. Adfærdskodeksen har kriterier for, hvornår en
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
skattemæssig særordning anses som skadelig. Hovedprincippet er, at en ordninganses som skadelig, hvis den medfører et betydeligt lavere effektivt beskatningsni-veau (f.eks. 0-beskatning) i forhold til den normale beskatning i det pågældendeland, og ordningen samtidig er isoleret fra landets egen økonomi (f.eks. hvis ord-ningen kun medfører fordele for udenlandsk ejede virksomheder eller kun gælderfor transaktioner med udenlandske kunder).ECOFIN etablerede i 1998 en særlig adfærdskodeksgruppe til at overvåge, at EU-landene ikke indfører nye ordninger i strid med kodeksen (”standstill”), og at deophæver eller ændrer deres skadelige ordninger, så de skadelige elementer blevfjernet (”rollback”). ECOFIN har senere opfordret gruppen til at undersøgespørgsmålomkringanti-misbrugsregler,gennemsigtighedoginformationsudveksling vedr. transfer pricing sager, administrativ praksis ogforholdet til tredjelande. Adfærdskodeksgruppen skal aflevere sin halvårligerapport til ECOFIN i december om dens arbejde under det belgiskeformandskab.Moms på postydelserForslaget vedrører en ændring af momsdirektivets regler for postydelser, primærtpå to områder. For det første medfører forslaget, at alle postydelser bliver moms-pligtige. Den nuværende momsfritagelse for ”det offentlige postvæsens ydelser”bliver altså ophævet. For det andet medfører forslaget, at medlemslandene kanvælge at anvende en nedsat momssats (mindst 5 pct.) for standard postydelser(adresserede forsendelser på op til 2 kg.).Momsfritagelsen for finansielle ydelser og forsikringsydelserKommissionen har fremsat to forslag til ændring af momsregler for finansielletjenesteydelser og forsikringstjenesteydelser, som omhandler opdatering og præci-sering af reglerne for momsfritagelse, retten til at vælge at betale afgift, samt om-kostningsdeling. Efter gældende regler er finansielle tjenesteydelser og forsikrings-tjenesteydelser fritaget for moms, hvilket skyldes tekniske årsager. Det er såledesvanskeligt (eller kræver en særlig ”udviklet administration” i virksomheden) atanvende moms på en række af ydelserne, f.eks. et realkreditlån. Kommissionensforslag opretholder momsfritagelsen, og indfører af hensyn til en harmoniseringog ensartet anvendelse en mere præcis afgrænsning af de momsfritagne ydelser.Kommissionen foreslår imidlertid også, at medlemsstaterne skal tillade, at leve-randører af finansielle tjenesteydelser og forsikringstjenesteydelser skal kunne væl-ge at afregne moms af ydelserne (”frivillig momsregistrering”). Leverandøren skalsåledes selv kunne bestemme, for hvilke ydelser og til hvilke kunder den frivilligemomsregistrering skal gælde. Når der afregnes moms af salget, får leverandørenogså fradragsret for momsen på indkøb, der medgår til det salg, der pålæggesmoms.Moms på rejsebureauerForslaget omhandler en revision af den gældende særordning for rejseydelser,hvor leverandøren af rejseydelser ikke har fradragsret for købsmoms, og derforalene beregner salgsmoms af sin fortjenstmargen. Revisionen går især ud på, atsærordningen, som i dag kun omfatter salg af rejseydelser til private rejsende, ud-
3
vides til også at omfatte salg til virksomheder (forretningsrejser og mellemhandelmed rejseydelser).EnergibeskatningsdirektivetKommissionen har endnu ikke fremsat forslag til et nyt energibeskatningsdirektiv.Der foreligger ikke oplysninger om, hvornår dette forslag bliver fremsat, og hvaddet kommer til at indeholde.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen