Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1014958_0001.png
1014958_0002.png
1014958_0003.png
1014958_0004.png
1014958_0005.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
24. juni 2011Civil- og Politiafde-lingen2011-150-2313JEE44336
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 942 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. maj 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Lars Barfoed/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 942 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Mener ministeren, at det er tilfredsstillende politiarbejde fraKøbenhavns Politis side, når politiet ikke straks ryddede denbesatte Søminegrund på Refshalevej på Christiania?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet. I den anledning har Rigspolitiet henvist til føl-gende udtalelse fra Københavns Politi:”1. Københavns Politi modtog den 3. maj 2011 en henvendel-se fra ejeren af det såkaldte Søminedepot på Christianshavn. Ihenvendelsen anmodede ejeren om politiets bistand til at sik-re, at en forventet besættelse af Søminedepotet den 21. maj2011 blev forhindret.

2.

I henvendelsen redegjorde ejeren udførligt for ejendom-mens forhold. Ejendommen er beliggende på Holmen i etområde, der er omfattet af fredningsbeskyttelsen for voldan-lægget. Ejendommen har stået tom og ubenyttet i flere år,hvilket har medført, at bygningerne gentagne gange har væretudsat for indtrængen og uønsket brug. Bygningerne har her-udover været udsat for omfattende hærværk, bl.a. i form afgraffiti og delvis afbrænding. Dele af bygningerne har væretødelagt i et sådant omfang, at ejeren af sikkerhedsmæssigegrunde har nedtaget disse bygningsdele til sokkelniveau.Samtlige ejendommens løsdele, installationer og vinduer erblevet fjernet. Hegnet rundt om ejendommen er endvidere be-skadiget gentagne gange som følge af de mange indtrængnin-ger. Ejeren har som følge af disse forhold afbrudt forsyningaf el, vand og varme til ejendommen.I henvendelsen redegjorde ejeren endvidere for, at han i for-bindelse med tidligere uønsket indtrængen på ejendommen,f.eks. ved afholdelse af uønskede fester, har tilkaldt assistan-ce fra politiet til at bortfjerne de uønskede personer. Køben-havns Politi kan bekræfte at have ydet en sådan assistance iflere tidligere tilfælde.Ejerens henvendelse var foranlediget af, at han den 28. april2011 havde konstateret, at der på ejendommen var blevet op-sat et skilt med teksten ”Dit nye fristed åbner 21. maj.” Eje-ren henviste i den forbindelse endvidere til, at han på flerehjemmesider på internettet havde konstateret, at der var plan-lagt en besættelse af ejendommen den pågældende dag.
2

3.

Københavns Politi besigtigede på baggrund af henvendel-sen forholdene ved Søminedepotet. Grunden var delvis om-kranset af et pigtrådshegn, men indgang til stedet kunne skevia en åbentstående metalgitterlåge, der imidlertid ville kunneaflukkes. Der henlå en del byggeaffald i området, men dettevar efter politiets skøn ikke egnet til eller anbragt med hen-blik på at skulle anvendes som kasteskyts eller til at barrika-dere sig med. På bygningens facade var der med grøn malingskrevet ”vi ses d. 21. maj små pansere”.Københavns Politi fik på forespørgsel oplyst, at ejeren øn-skede eventuelt indtrængende personer straffet for husfreds-krænkelse i medfør af straffelovens § 264, stk. 1, der er un-dergivet privat eller betinget offentlig påtale i medfør af straf-felovens § 275.Ejeren blev opfordret til i videst muligt omfang at sikre ejen-dommen mod ulovlig indtrængen, herunder sådan at det ikkevar muligt at komme ind ved håndkraft. Opfordringen blevimødekommet, således at bl.a. vinduer og adgangsveje blevafdækket. Ved politiets besigtigelse af ejendommen og detomkringliggende område den 18. maj 2011 fremstod stedet iøvrigt ryddet for uønsket materiel, der ville kunne have væretanvendt i forbindelse med indtrængen på ejendommen.Københavns Politi rettede endvidere skriftlig henvendelse tilnaboerne i området med henblik på at orientere de pågælden-de om den mulige besættelse og opfordre dem til at fjernegenstande, der kunne benyttes som kasteskyts eller til at bar-rikadere Søminedepotet.Fra politiets side blev der endelig forsøgt opnået en dialogmed de formodede aktivister, herunder ved hjælp af elektro-niske medier og uddeling af løbesedler, men det lykkedes ik-ke at opnå en konstruktiv dialog med de pågældende.Københavns Politi forsøgte i øvrigt at afklare, hvorvidt der eroffentlig adgang til det område, hvor Søminedepotet er belig-gende, således at der eventuelt ville kunne etableres en af-spærring af adgangen til området. Det var dog ikke muligt atopnå en endelig afklaring heraf.

4.

Den 21. maj 2011 blev Søminedepotet indtaget af 800 –1.000 aktivister. Københavns Politi havde forinden planlagtden politimæssige indsats, men det var selvsagt ikke muligtpå forhånd at informere ejeren om det nærmere indhold heraf.Politiets overordnede strategi gik i første omgang ud på atvære til stede i tilstrækkeligt omfang til at løse eventuelleproblemer på en for alle parter fredelig og acceptabel mådeved brug af positiv dialog med de involverede. Formålet3
hermed var så vidt muligt at undgå konfrontationer af volde-lig art, bl.a. under hensyntagen til at aktionen mod ejendom-men hovedsageligt bestod af fredelige aktivister, hvoraf flerehavde børn med.

5.

Udførelsen af en politimæssig opgave af den omhandledekarakter må nødvendigvis bero på en nærmere konkret politi-faglig vurdering. I den forbindelse følger det af politilovensregler om politiets magtanvendelse, at der i alle tilfælde skalforetages en proportionalitetsafvejning mellem på den eneside omfanget og karakteren af magtanvendelsen og på denanden side den interesse, som søges beskyttet gennem anven-delsen af politiets magtmidler.I vurderingen indgår bl.a. overvejelser om, hvordan og hvor-når politiet mest hensigtsmæssigt kan gribe ind i forhold til såvidt muligt at sikre, at ingen lider overlast.

6.

I forbindelse med planlægningen af Københavns Politisindsats ved Søminedepotet var det vurderingen, at det måttetillægges vægt, at ejendommen har henstået forladt og mereeller mindre frit tilgængelig gennem en årrække, og at ejen-dommen var tømt for alt inventar, installationer mv.Da det viste sig, at Københavns Politi ikke ved hjælp af endialogbaseret indsats kunne forhindre indtrængen på ejen-dommen, blev det efter en grundig vurdering af situationenbesluttet at afstå fra en øjeblikkelig udsættelse af de mangeindtrængende personer. På den baggrund førte politiet tilsynmed aktionen og afventede i øvrigt udviklingen heraf.Mandag den 23. maj 2011 ca. kl. 05.00, hvor der kun varganske få besættere i bygningen, blev besættelsen imidlertidopløst uden nævneværdige problemer, og de 11 personer, derikke frivilligt havde forladt Søminegrunden, blev i overens-stemmelse med ejerens anmodning fjernet og sigtet for hus-fredskrænkelse. Københavns Politi har efterfølgende fjerneten række effekter, der af aktivisterne var efterladt på området.Rydningen fandt således sted på et tidspunkt, hvor opgavenkunne løses med relativ beskeden magtanvendelse, og uden atder skete en stor og voldsom konfrontation, som det forment-lig ville have været tilfældet, hvis politiet havde grebet ind pået tidligere tidspunkt.

7.

Københavns Politi har ved skrivelse af 17. maj 2011 til eje-ren af Søminedepotet opfordret til mere fremadrettet at afkla-re, hvorvidt offentligheden skal have ret til at anvende ellerpassere gennem det omhandlede område eller dele heraf.
4
Københavns Politi har endvidere efter den pågældende aktionpå ny opfordret ejeren til i videst muligt omfang at sikreejendommen, således at den ikke fremstår som et område,hvortil man uhindret kan få adgang og færdes. KøbenhavnsPoliti har i den forbindelse tilkendegivet, at når ejendomme iårevis henligger ubeboede eller ubenyttede, vil der erfa-ringsmæssigt være en nærliggende risiko for, at uvedkom-mende personer trænger ind på ejendommen.I relation til Søminedepotet må risikoen herfor anses for sær-lig nærliggende henset til den meget lange periode, hvorejendommen har henligget ubenyttet, samt ejendommens ind-retning og beliggenhed op til Christiania. Særligt beliggenhe-den betyder, at det næppe er muligt alene ved politimæssigevirkemidler at hindre enhver ulovlig indtrængen.

8.

Det bemærkes, at Københavns Politi efter rydningen afSøminedepotet den 23. maj 2011 fortsat har ført tilsyn medejendommen. Københavns Politi har i den forbindelse gen-tagne gange fjernet mindre grupper af personer fra ejendom-men.”
5