Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1018178_0001.png
1018178_0002.png
1018178_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
6. juli 2011Civil- og Politiafde-lingen2011-150-2306JEE44310
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 920 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. maj 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Lars Barfoed/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 920 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren indhente de norske erfaringer med tjeneste-nummer, jf. svar på REU alm. del - spørgsmål nr. 714. Derønskes en redegørelse for fordele og ulemper med ordnin-gen.”

Svar:

1.

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhenteten udtalelse fra Justis- og politidepartementet i Norge, der har oplyst føl-gende:”Bakgrunnen for ordningen med tjenestenummer på politi-uniformen er blant annet et initiativ fra Organisasjon Mot Of-fentlig Diskriminering (OMOD), som foreslo en kvitterings-ordning for politiet og tollvesenet i forbindelse med kontrollav personer og for å motvirke diskriminering ved gjentattekontroller.Opprinnelig var forslaget at politiet skulle utstede kvitteringertil de som ble kontrollert, hvor det fremgikk tid og sted, for-mål med kontrollen og navn på tjenestemann/-kvinne. Detteble vurdert til å være et svært ressurskrevende tiltak som des-suten kunne bidra til økt polarisering mellom politi og publi-kum.I stedet for en slik kvitteringsordning ble det besluttet å inn-føre en ordning med synlig tjenestenummer på uniformen ogpå tjenestebeviset for å identifisere den enkelte tjenestemann.Formålet er å skape en god dialog og tillit til politiet, hvorsynlig tjenestenummer bare er ett av flere tiltak. Dette følgesopp på flere måter, både i et sentralt dialogforum mellom Po-litidirektoratet og innvandrerorganisasjonene og gjennom op-plæring i politietaten. “Trygghet og tillit – politiets arbeid i etmultikulturelt samfunn” er et tilknyttet kompetan-seutviklingsprosjekt som gjennomføres i politi- og lensmann-setaten.Ordningen med tjenestenummer fungerer etter hensikten,nemlig å identifisere vedkommende myndighetsperson på ensikker måte. Det er en enklere og mindre konfliktskapendeordning enn den opprinnelig foreslåtte kvitteringsordningen.Selv om ordningen ikke ivaretar ønsket om å registrere sted,tid og formål med kontrollen, har det etter at ordningen medsynlig tjenestenummer ble innført ikke vært krav om å innfø-re en egen kvitteringsordning. For polititjenestemennenesvedkommende betyr ikke ordningen vesentlige endringer.Også før ordningen med synlig tjenestenummer var det van-2
lig å oppgi tjenestenummer, eventuelt navn. En kan ikke se atordningen har noen ulemper, bortsett fra kostnadene ved åprodusere uniformsmerkene.”

2.

Det fremgår af Rigspolitiets Kundgørelse II nr. 32, at en politi-tjenestemand altid på opfordring skal oplyse charge (rang), navn ogtjenestested til den borger, som han eller hun kommer i forbindelsemed i tjenstlig anledning. Dette kan kun fraviges, hvis opfordringensker under anholdelse eller uroligheder eller fremsættes af en per-son, der er spirituspåvirket, provokerende eller stærkt uligevægtig.I sådanne situationer skal den pågældende person i stedet henvisestil polititjenestemandens tjenestested, som polititjenestemandenderfor snarest skal underrette om forholdet.En polititjenestemand har i øvrigt efter tilsvarende retningslinjerpligt til på opfordring at fremvise sit legitimationskort.En polititjenestemand i civil beklædning, der i tjenstlig anledningretter henvendelse til en person, bør – inden ærindet fremføres –som hovedregel sikre sig, at den pågældende person er klar over, atvedkommende står over for en polititjenestemand, f.eks. ved fore-visning af legitimationskort.

3.

Rigspolitiet har oplyst, at situationer, hvor det efterfølgende kanvise sig vanskeligt at identificere involverede polititjenestemænd iforbindelse med klagesager mv., erfaringsmæssigt har vist sig sær-ligt at kunne opstå i de tilfælde, hvor politiet bliver indsat til løs-ning af opgaver i forbindelse med større uroligheder.Rigspolitiet overvejer for tiden i samarbejde med Københavns Poli-ti mulighederne for at indføre en identifikationsordning til at sikre,at konkrete polititjenestemænd i sådanne situationer kan identifice-res.
3