Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1016184_0001.png
1016184_0002.png
1016184_0003.png
1016184_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
29. juni 2011Lovafdelingen2011-792-1722BBO41845
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 913 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. maj 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lone Dybkjær (RV).
Lars Barfoed/Kristian Korfits Nielsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 913 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen omdelt på REUalm. del – bilag 466.”

Svar:

I den henvendelse, der omtales i spørgsmålet, rejses der kritik af behand-lingen af sager, hvor bopælsforælderen frygter, at den anden forælderudøver seksuelle overgreb mod barnet. Der er i henvendelsen også enrække forslag til, hvordan navnlig forældreansvarsloven bør ændres.Justitsministeriet kan generelt oplyse, at det følger af forældreansvarslo-vens § 19, at et barn har ret til samvær med den forælder, som det ikkehar bopæl hos. Ifølge forældreansvarslovens § 21, stk. 1, kan statsfor-valtningen efter anmodning træffe afgørelse om samværet, hvis der eruenighed om omfanget og udøvelsen af samværet. Afgørelser om sam-vær træffes ud fra, hvad der er bedst for barnet, jf. forældreansvarslovens§ 4.Er det ikke bedst for barnet, at der fastsættes samvær, kan statsforvalt-ningen efter forældreansvarslovens § 21, stk. 4, meddele afslag på fast-sættelse af samvær eller ophæve en eksisterende aftale eller afgørelse omsamvær.Statsforvaltningerne skal være meget opmærksomme, hvis der fremsæt-tes en påstand om grænseoverskridende handlinger. Det følger af Fami-liestyrelsens vejledning om samvær, at når statsforvaltningen modtageren anmodning om suspension af samværet på grund af ansøgerens mis-tanke om, at barnet udsættes for grænseoverskridende handlinger, bør detpå grund af mistankens alvorlige karakter og af hensyn til barnet hurtigstmuligt føre til, at der træffes afgørelse om, hvorvidt samværet skal su-spenderes.Hvis påstanden om grænseoverskridende handlinger virker troværdig,bør der som udgangspunkt ske suspension af samværet.Det fremgår også af vejledningen, at hvis ansøgeren har anmeldt forhol-det til politiet eller har underrettet kommunen, og disse myndigheder ik-ke har afvist anmeldelsen, bør statsforvaltningen suspendere samværet
2
eller undtagelsesvis gøre dette overvåget. Er der rejst tiltale for seksuellekrænkelser, bør samværet suspenderes, indtil straffesagen er afgjort.Er der ikke sket anmeldelse eller underretning, følger det af vejledningen,at statsforvaltningen skal undersøge baggrunden for det. Har overgrebetangiveligt fundet sted kort tid inden ansøgerens henvendelse til statsfor-valtningen, kan manglende anmeldelse eller underretning som udgangs-punkt ikke tillægges afgørende betydning. Statsforvaltningen har i dissesituationer pligt til at vejlede ansøgeren om muligheden for anmeldelseog underretning.Statsforvaltningen har på grund af alvoren i disse sager en særlig pligt tildels at søge sagen grundigt oplyst, dels at følge op på sagen, således atnye, relevante oplysninger hurtigst muligt kan indgå i vurderingen af sa-gen. Det er således statsforvaltningens opgave straks at iværksætte foran-staltninger til fremskaffelse af de oplysninger, der er nødvendige for denmidlertidige og senere endelige afgørelse om samværet. Statsforvaltnin-gen kan selv indhente de nødvendige oplysninger, eller statsforvaltningenkan opfordre forældrene til at fremskaffe oplysningerne. De nødvendigeoplysninger indhentes typisk fra politiet, som bl.a. vil kunne have oplys-ninger om fysiske undersøgelser af barnet samt fra afhøringer af barneteller af de øvrige implicerede.Hvis oplysninger fra politiets efterforskning eller kommunens undersø-gelse ikke giver anledning til en afklaring af sagen, vil der normalt værebehov for at iværksætte en børnesagkyndig undersøgelse, som kan væremed til at belyse barnets perspektiv i sagen.Når der er tilvejebragt et tilstrækkeligt oplysningsgrundlag i sagen, vilstatsforvaltningen træffe en begrundet afgørelse om samvær ud fra, hvadder er bedst for barnet.I forlængelse heraf kan det oplyses, at en række forhold vil kunne be-grunde, at der ikke fastsættes samvær. En afgørelse om, at der ikke skalvære samvær, vil således f.eks. kunne være begrundet i, at barnet er udsatfor fysiske, psykiske eller sociale belastninger, hvorfor det vil være bedstfor barnet, at der ikke er samvær. Et særdeles konfliktfyldt forhold mel-lem forældrene eller alvorlige problemer hos samværsforælderen vil ogsåkunne føre til afslag på eller ophævelse af samvær. Alvorlige problemerkan bl.a. være psykiske problemer, vold i familien og anden grænseover-skridende adfærd, kriminalitet mv.3
Om de forslag til ændring af forældreansvarsloven, som henvendelsenindeholder, kan Justitsministeriet oplyse, at den igangværende evalueringaf forældreansvarsloven omfatter en række af de problemstillinger, somanføres i henvendelsen. Evalueringen skal således belyse ni overordnedetemaer, hvoraf fælles forældremyndighed mod den anden forælders øn-ske og barnets bopæl er to af temaerne. Et andet tema for evalueringen afloven er vold og anden grænseoverskridende adfærd. Derudover kan detnævnes, at lovens nyskabelser på samværsområdet tillige indgår i evalue-ringen, herunder også reglerne om transport i forbindelse med samvær.
4