Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
7. juli 2011ØkonomikontoretRune Nørr2011-0030-0158186607
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 897 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. maj 2011. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Lars Barfoed/Barbara Bertelsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 897 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):”Hvordan er status for implementeringen af regeringens bebu-dede tiltag som følge af analysen af Kriminalforsorgens sik-kerheds- og kapacitetsbehov?”Svar:Analysen af kriminalforsorgens fremtidige kapacitets- og sikkerhedsbehovfra februar 2011 præsenterer en række tiltag til løsning af kriminalforsor-gens kapacitetsbehov i 2011. Status for implementering af de enkelte tiltagbeskrives nedenfor.1. Konvertering af åbne pladser til lukkedeI forlængelse af analysen konverteres 50 åbne pladser til lukkede i Stats-fængslet Renbæk og tilsvarende 12 pladser i Statsfængslet i Jyderup.Konverteringerne kræver sikring af bygninger og gårdtursareal, opsætningaf yderligere hegn og porte samt mere kameraovervågning. Direktoratetfor Kriminalforsorgen har igangsat projektering i begge fængsler. I Stats-fængslet i Jyderup er den endelige projektering på plads, og de bygnings-og sikkerhedsmæssige projekter er igangsat. I Statsfængslet Renbæk for-ventes det bygnings- og sikkerhedsmæssige projekt igangsat i juli 2011.Det forventes på nuværende tidspunkt, at de 12 konverterede pladser iStatsfængslet i Jyderup kan tages i brug i september 2011, mens de 50konverterede pladser i Statsfængslet i Renbæk forventes at kunne tages ibrug sidst på efteråret 2011.De 12 åbne pladser i Statsfængslet i Jyderup, som umiddelbart kunne tagesi brug som lukkede pladser, har været anvendt som lukkede pladser sidendecember 2010 og vil blive det i hele 2011.Endvidere vil de 31 pladser i Statsfængslet ved Horserød, som i 2010 erkonverteret til lukkede pladser, være i drift som lukkede pladser i hele2011.Merudgifterne ved etablering af pladserne er tiltrådt af Folketingets Fi-nansudvalg den 1. juni 2011 ved akt 137.
2
2. Frigørelse af kapacitet gennem alternativer til frihedsstraf og tidli-gere udslusningUnder overskriften frigørelse af kapacitet gennem alternativer til friheds-straf og tidligere udslusning præsenterer analysen en række tiltag vedrø-rende henholdsvis anbringelse af flere dømte i åbent fængsel, udvidelse afnoget for noget-ordningen, mere tid til udslusning, udvidet brug af person-undersøgelse for alle under 25 år samt et midlertidigt og begrænset tilsi-gelsesstop.2.1 Anbringelse af flere dømte i åbent fængselTiltaget vedrørende anbringelse af flere dømte i åbent fængsel indebærerfor det første, at Direktoratet for Kriminalforsorgen efter en konkret vurde-ring i højere grad end i dag anbringer dømte med domme på 5 år og der-over direkte i åbent fængsel. Dette gælder navnlig dømte, som vurderes atkunne komme i betragtning til tidlig prøveløsladelse efter straffelovens §40 a, stk. 1, nr. 2 (dømte med gode personlige og sociale forhold).Tiltaget indebærer for det andet, at dømte med domme på 5 år og derover,som på grund af retshåndhævelseshensyn ikke vurderes at kunne komme ibetragtning til en tidlig prøveløsladelse efter § 40 a, stk. 1, nr. 2, og somderfor indledningsvist anbringes i lukket fængsel, vil kunne overføres tilåbent fængsel på et tidligere tidspunkt end i dag.Ingen af tiltagene kræver lovændring, men alene en tillempning af praksis.Direktoratet for Kriminalforsorgen har derfor ændret retningslinjer vedrø-rende anbringelse af dømte, hvilket indtil videre har ført til, at to dømte erblevet bestemt placeret i åbent fængsel.Kriminalforsorgens institutioner er ved brev af 29. april 2011 anmodet omat være opmærksomme på, om der skulle være indsatte med domme på 5år og derover, som skønnes at kunne overføres til åbent fængsel på et tidli-gere tidspunkt end normalt, og i så fald forelægge disse sager for direkto-ratet.Direktoratet for Kriminalforsorgen har gennemgået indsatte med dommepå 8 år eller derover med henblik på at kunne vurdere, om der kan skeoverførsel til åbent fængsel i overensstemmelse med de tillempede ret-ningslinjer. I syv sager er de lukkede fængsler blevet bedt om at udarbejdeen indstilling, om overførsel i overensstemmelse med de tillempede ret-ningslinjer.3
Indtil videre er en enkelt person overført tidligere end efter hidtidig prak-sis.2.2 Udvidelse af noget for noget-ordningenTiltaget vedrørende udvidelsen af noget for noget-ordningen indebærer, atudgangsforløbet fremrykkes, at arbejdstræning kommer til at udgøre ensærlig indsats, og at de tidsmæssige betingelser for prøveløsladelse ned-sættes.2.2.1 Fremrykning af udgangsforløbIndsatte i lukkede institutioner med domme på 5 og indtil 8 år kan som ho-vedregel først få uledsaget udgang efter afsoning af en tredjedel af straffen,mens indsatte i lukkede institutioner med domme på 8 år og derover somregel først kan få uledsaget udgang efter afsoning af halvdelen af straffen.Tiltaget vedrørende fremrykning af udgangsforløbet indebærer, at dømtemed domme på 5 år og derover, som er placeret i lukket fængsel, og somvurderes at kunne komme i betragtning til tidlig prøveløsladelse efter straf-felovens § 40 a, stk. 1, nr. 1 (har ydet en særlig indsats), vil kunne få frem-rykket tidspunktet for påbegyndelse af uledsaget udgang, således at de vilkunne løslades på halv tid.Tiltaget kræver ikke lovændring, men er dog nævnt i bemærkningerne tillovforslaget om ændring af straffelovens § 40 a, (L 174, der er omtalt ne-denfor) ligesom det er nævnt i besvarelsen af spørgsmål nr. 678 fra Folke-tingets Retsudvalg vedrørende kapacitets- og sikkerhedsanalysen.Hvis den indsatte ved indsættelsen skønnes at kunne være omfattet afstraffelovens § 40 a, stk. 1, nr. 1 (har ydet en særlig indsats for ikke på nyat begå kriminalitet), vil afsonings- og udslusningsforløbet fremover kunnetilrettelægges således, at løsladelse vil kunne ske på halvtidsdatoen.Dette forudsætter imidlertid, at den indsatte på et tidligere tidspunkt i afso-ningen, end det er tilfældet efter de gældende regler, kan påbegynde etuledsaget udgangsforløb og overføres fra lukket til åbent fængsel.Direktoratet for Kriminalforsorgen har derfor ved brev af 29. april 2011anmodet de lukkede institutioner om at være opmærksomme på, om derskulle være indsatte, der kan være omfattet af straffelovens § 40 a, stk. 1,4
nr. 1, og i så fald forelægge disse sager for direktoratet i medfør af ud-gangsbekendtgørelsens § 10, nr. 1.Direktoratet for Kriminalforsorgen har i fire langtidssager fundet, at derkan blive tale om fremrykning af udgangsforløbet og har på den baggrundbedt fængslet om at høre politiet. Den endelige afgørelse i to af disse sagerafventer resultatet af politihøringen.Direktoratet for Kriminalforsorgen har endvidere i fem langtidssager bedtde lukkede fængsler indsende indstilling til direktoratet om fremrykning afudgangsforløbet.2.2.2. Arbejdstræning som en særlig indsats og nedsættelse af de tidsmæs-sige betingelser for prøveløsladelseTiltagene vedrørende anerkendelse af arbejdstræning som særlig indsats ognedsættelse af de tidsmæssige betingelser kræver ændring af straffelovens§ 40 a.Forslag til lov om ændring af straffeloven (L 174 om udvidelse af ”nogetfor noget” ordningen om tidlig prøveløsladelse af dømte mv.) blev fremsatden 30. marts 2011.Lovforslaget blev vedtaget den 1. juni med ikrafttræden den 1. juli 2011.2.3. Mere tid til udslusningTiltaget vedrørende mere tid til udslusning indebærer en ændring af prak-sis for på hvilket tidspunkt dømte i lukkede institutioner med domme på 5år og derover kan påbegynde et uledsaget udgangsforløb, og dermed hvor-når de vil kunne overføres til åbent fængsel.Tiltaget indebærer endvidere, at kompetencen til at fravige de tidsmæssigebetingelser for udgangsstart flyttes fra direktoratet til institutionslederen isager, hvor dommen er under 8 år.Tiltaget kan gennemføres ved en ændret praksis. Forslaget om ændring afkompetencen vil ske ved en ændring af udgangsbekendtgørelsen.Direktoratet for Kriminalforsorgen har ved brev af 29. april 2011 bedt delukkede institutioner være opmærksomme på, om der skulle være indsatte,der kan være omfattet af den tillempede udgangspraksis og i så fald fore-5
lægge disse for direktoratet i medfør af udgangsbekendtgørelsens § 10, nr.1.Direktoratet for Kriminalforsorgen har i øvrigt i to langtidssager fundet, atder kan blive tale om at lempe udgangsforløbet, og den endelige afgørelsei disse sager afventer endnu resultatet af politihøringen. Direktoratet forKriminalforsorgen har endvidere i tre langtidssager bedt de lukkede fængs-ler sende indstilling til direktoratet om påbegyndelse af uledsaget udgangs-forløb.2.4 Udvidet brug af personundersøgelser for alle under 25 årTiltaget indebærer, at brugen af personundersøgelser for unge under 25 årudvides.Gennemførelse af forslaget kræver en ændring af Rigsadvokatens medde-lelse 3/2000 om ”Personundersøgelser ved kriminalforsorgen herundermed henblik på samfundstjeneste”.Efter drøftelser med Direktoratet for Kriminalforsorgen og Rigsadvokatenom den nærmere udmøntning af forslaget har Justitsministeriet anmodetRigsadvokaten om snarest muligt at tage de nødvendige skridt til at sikre,at anklagemyndigheden sørger for at tilvejebringe en personundersøgelsemed henblik på samfundstjeneste i alle straffesager, hvor- sagen vil blive indbragt for retten med påstand om en frihedsstraf påop til 1 år og 6 måneders fængsel, og- den pågældende på gerningstidspunktet var fyldt 18, men endnu ikke25 år, og- den pågældende ikke inden for de seneste 2 år regnet fra gernings-tidspunktet er idømt en ubetinget frihedsstraf, herunder en kombina-tionsdom, for ligeartet kriminalitet.I sager inden for varsomhedsområdet skal der dog ikke indhentes en per-sonundersøgelse, hvis idømmelse af samfundstjeneste på forhånd vurderesat være udelukket.
6