Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1013761_0001.png
1013761_0002.png
1013761_0003.png
1013761_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
23. juni 2011Strafferetskontoret2011-792-1713AMC41241
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 888 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. maj 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorenzten Dehnhardt (SF).
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 888 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”I England medvirker en speciel bisidder, når politiet skal op-tage anmeldelse om seksuelt overgreb, således at der undgåsretraumatisering. Vil ministeren indhente oplysninger om,hvordan det foregår og hvordan det er forankret?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen anmodet Udenrigsministeri-et om at indhente oplysninger om retstilstanden i England. Den danskeambassade i London har i den anledning oplyst følgende:”Ambassaden kan oplyse, at der i England som hovedregelikke medvirker enegentligbisidder ved optagelse af en an-meldelse om seksuelt overgreb. Til gengæld foretages opta-gelse af sådanne anmeldelser så vidt muligt af en særligt ud-dannet politibetjent, en såkaldtchaperone.Den officielle be-tegnelse erSexual Offences Investigation Trained Officer(forkortet SOIT). Det antages at være denne ordning, der re-fereres til i spørgsmålet.Chaperone-ordningener ikke forankret i lovgivning ellerindført ved ministerielt direktiv eller lignende, men er udvik-let på eget initiativ af det engelske politi. Ordningen harspredt sig gradvist over de sidste tyve år og dækker nu alle43 politistyrker i England og Wales. Den præcise udmønt-ning varierer mellem politidistrikterne. Overordnet vejled-ning og koordinering i forbindelse med ordningen varetagesafAssociation of Chief Police Officers (ACPO)ogNationalPolicing Improvement Agency (NPIA).(Der erindres om, atUK ikke har et nationalt politi og følgelig ej heller en rigspo-litiinstitution, som det kendes i Danmark)Chaperonerer almindelige politibetjente, der selv har ansøgtom stillingen og derefter gennemgået et efteruddannelsesfor-løb. Der er en stigende tendens til, atchaperonerindgår isærlige voldtægtsenheder, der bl.a. består af specialiseredeefterforskningsledere og uafhængige offerrådgivere, hvilketpolitiet finder er med til at sikre en mere helhedsorienterettilgang. I øjeblikket har ca. hver tredje politistyrke i Englandog Wales oprettet sådanne enheder.Optagelse af en anmeldelse om seksuelt overgreb i Englandforegår som følger:Når politiet i England modtager en anmeldelse om seksueltovergreb, vil offeret så vidt muligt med det samme blive sat iforbindelse med enchaperone(såfremt fysisk tilstedeværel-2
se ikke er muligt, foreskriver interne retningslinjer, at offeretfår tilbud om at blive sat ireal-timeforbindelse med encha-perone).Offeret kan som udgangspunkt vælge mellem enmandlig og kvindeligchaperone.Det er dog politiets erfa-ring, at offeret oftest ikke har stærke præferencer i den hen-seende. Den tildeltechaperonevil meget kort optage en an-meldelse af overgrebet og derefter eskortere offeret til rets-medicinske undersøgelser. Almindeligvis vilchaperonenik-ke være til stede under selve undersøgelsen.Efterfølgende vilchaperonenforetage en videoafhøring afofferet (politiet bruger betegnelsen’interview’,idet det vir-ker mindre intimiderende). Afhængig af offerets psykisketilstand behøver afhøringen ikke nødvendigvis foregå sammedag. Den ansvarlige efterforskningsleder vil overvære afhø-ringen fra et tilstødende lokale, hvilket offeret vil blive op-lyst om på forhånd. Som hovedregel vil det kun værechape-ronenog offeret, der er til stede under afhøringen.I særlige tilfælde kan politiet vurdere, at det er nødvendigtfor offeret at have støtte fra en bisidder under afhøringen,men man søger at undgå brugen af bisiddere mest muligt.Det skyldes, at det er politiets erfaring, at tilstedeværelsen afen bisidder kan skade vidneforklaringens kvalitet, idet derkan være ting, offeret ikke vil afsløre over for tredjepart. Så-fremt det i det konkrete tilfælde alligevel skønnes hensigts-mæssigt med en bisidder under afhøringen, vil bisidderrollenoftest udfyldes i form af en uafhængig offerrådgiver og kunstrengt undtagelsesvist en pårørende. For så vidt angår sagermed mindreårige vil der som oftest være en bisidder til ste-de. Det understreges fra politiets side, at der ikke er fasteretningslinjer for, hvornår man benytter sig af bisiddere, menat det er en individuel vurdering fra sag til sag.Efter afhøringen vil den rent politimæssige side af sagen bli-ve overdraget til efterforskningslederen.Chaperonenvil dahave til opgave at sikre, at offeret får den nødvendige hjælpog rådgivning, samt at holde offeret opdateret med det videreforløb i sagen. Der lægges fra politiets side vægt på, atcha-peronener offeretssingle point of contactfra anmeldelsefrem til en eventuel domfældelse. Politiet fremhæver, at ord-ningen for det første skaber kontinuitet og for det andet ermedvirkende til at opbygge et tillidsforhold mellemchape-roneog offer.Det er politiets opfattelse, atchaperone-ordningenbidragertil at beskytte offeret mod re-traumatisering under sagensforløb såvel som at sikre det bedst mulige bevismateriale.
3
Erfaringerne med ordningen er altovervejende positive, ogder er derfor ingen aktuelle planer om at afskaffe ellergrundlæggende ændre på ordningen.”
4