Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1005750_0001.png
1005750_0002.png
1005750_0003.png
1005750_0004.png
1005750_0005.png
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
31. maj 2011CivilkontoretDavid Kruse Lange2011-0030-0155188245
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 879 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. maj 2011. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Lars Barfoed/Cristina Angela Gulisano
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 879 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Hvilke ulemper ser ministeren i at give tilladelse til, at vagt-værn får lov til at ”patruljere” på offentlig vej, der går igennemet nærmere afgrænset industriområde, og hvordan forholderministeren sig til sådan en lovændring?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-gende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil jeg kan henholde mig:”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Syd- og Sønderjyllands Politi, idet spørgsmålet ses atomhandle politiets arbejde i Padborg.Syd- og Sønderjyllands Politi har over for Rigspolitiet oplyst følgen-de:Politikredsen har siden vinteren/foråret 2010 indgået i et samarbejdemed International Transport Danmark (ITD), Erhvervenes Hus i Aa-benraa (EHAA), Det Kriminalpræventive Råd (DKR) og NationaltForebyggelses- og Efterforskningscenter (NEC).Der har i dette regi været afholdt flere møder, hvor myndighederneog erhvervet har drøftet, hvad erhvervet selv kan gøre for at fore-bygge kriminaliteten i området – herunder tyverier af lastbiler, last-bilmateriel og diesel.Det er bl.a. hensigten med samarbejdet at få skabt et område med”Erhvervsnabohjælp” i lighed med nabohjælpskonceptet fra bolig-områder.Samarbejdet har foreløbigt udmøntet sig i følgende kriminalitetsfo-rebyggende tiltag:-en sikringskonference afholdt den 17. maj 2010 hos ITD i Pad-borg. Konferencen var arrangeret af ITD og EHAA under emnet”STOP TYVEN” og med fokus på, hvad erhvervet selv kan fore-tage af forebyggende tiltag. I sikringskonferencen deltog bl.a.Syd- og Sønderjyllands Politi, NEC, Brancheorganisationen For-sikring og Pension, G4S, ITD og EHAA.2
-
en sikringsmanual, som ITD og EHAA har udarbejdet i samarbej-det med DKR og Syd- og Sønderjyllands Politi. Manualen er mål-rettet til transportbranchen, men kan anvendes af alle virksomhe-der. Manualen er elektronisk tilgængelig på EHAA’s hjemmeside.der er planlagt ”Sikringskonference II” den 25. august 2011, hvorder skal gøres status og drøftes, hvilke opfølgende tiltag der børforetages.
-
I forbindelse med samarbejdet har der været forespurgt til mulighe-den for at lade et privat vagtværn patruljere i Padborg. Syd- og Søn-derjyllands Politi har i den forbindelse orienteret om reglerne i lovom vagtvirksomhed, herunder at det ikke er lovligt at antage et privatvagtværn til patruljering på steder, hvortil der er almindelig adgang,medmindre der er givet særlig tilladelse hertil, jfr. lovens § 6, stk. 1.Syd- og Sønderjyllands Politi har endvidere gjort ITD og EHAAopmærksomme på, at polititætheden i grænseregionen – navnlig iPadborg – er stor, idet Udlændinge Kontrolafdelingen (UKA) er pla-ceret i Padborg, men at patruljeringen ikke altid er synlig, da den tildels foregår i civile køretøjer.Omkring den generelle politimæssige indsats i området kan det oply-ses, at UKA siden den 1. februar i år har intensiveret indsatsen medopklaring af kriminalitet i grænseområdet bl.a. ved en række målret-tede kontroller på forskellige niveauer og ved tæt samarbejde medRigspolitiet, de øvrige politikredse, andre danske myndigheder ogudenlandske politimyndigheder. Den intensiverede indsats har med-ført, at UKA den 12. maj 2011 havde 56 varetægtsarrestanter, sombl.a. var sigtet for brugstyverier, tyverier af lastbiler, biler og værktøjsamt narkotikasmugling. Endvidere er 51 personer siden 1. februar2011 blevet dømt for grænseoverskridende kriminalitet, herunderkriminalitet begået i grænseområdet. Der er bl.a. sket domfældelserfor tyveri af biler og lastvognstog, smugling af narkotika, dokument-falsk, menneskesmugling og overtrædelse af indrejseforbud.Rigspolitiet har endvidere indhentet en udtalelse fra KøbenhavnsVestegns Politi, der over for Rigspolitiet har oplyst følgende:Københavns Vestegns Politi indgår i et pilotprojekt vedrørende etstrategisk partnerskab med sikkerhedsbranchen.
3
Projektet undersøger muligheder og rammer i forhold til et praktiskdagligt samarbejde om emner som eksempelvis:---gensidig afgivelse af observationergensidige meldevejepraktiske retningslinjer for indgivelse af oplysninger til politiet.
Projektet vil indledningsvis fokusere på samarbejdet mellem kon-trolcentraler og vagtcentraler, vægtere og udeledere samt centervag-ter og lokalpolitiet.Selve projektet iværksættes i juni 2011 og vil blive evalueret løben-de. Det er dog aftalt, at der ultimo 2011 udarbejdes en delrapport omde foreløbige erfaringer med samarbejdet. Det er ikke endelig fast-lagt, hvor længe projektet forventes at løbe.Pilotprojektet forventes på sigt at bane vejen for at skabe et operativtsamarbejde mellem sikkerhedsbranchen og politiet med fokus pårammer, der sikrer, at samarbejdet sker på et fagligt og seriøst grund-lag.Mere generelt kan Rigspolitiet oplyse, at det fremgår af § 6 i lovbe-kendtgørelse nr. 227 af 3. marts 2010 om vagtvirksomhed, at en au-torisation til at udøve vagtvirksomhed ikke omfatter adgang til atudøve vagtvirksomhed på steder, hvortil der er almindelig adgang,medmindre der er givet særlig tilladelse hertil. Det fremgår af § 4,stk. 3, i bekendtgørelse nr. 1564 af 20. december 2007 om vagtvirk-somhed, at politidirektøren i den politikreds, hvor vagtvirksomhedenskal udøves, i særlige tilfælde kan give tilladelse til, at der udøveserhvervsmæssig vagtvirksomhed på offentlige veje, pladser og ste-der. Det kan f.eks. være butikscentre, gågader, jernbane- og busstati-oner, færgelejer, lufthavne og lignende. Det er herved forudsat, at ensådan tilladelse efter en konkret vurdering må antages at være ube-tænkelig og tillige hensigtsmæssig under hensyn til formålet medvagtvirksomheden på det pågældende sted. Der bør i den forbindelseogså lægges vægt på den uddannelsesmæssige baggrund og lignendefor det personale i vagtvirksomheden, der i givet fald skal udøvevagtvirksomhed det pågældende sted.Der er således allerede i dag hjemmel til efter en konkret vurderingat meddele autorisation til patruljering på offentligt område, herun-der på veje i industrikvarterer.4
Rigspolitiet finder, at det principielt bør være politiets opgave at op-retholde ro og orden på offentlige områder, mens det alene bør værevagtvirksomhedernes opgave at føre tilsyn med private områder. Jomere offentligt og frit tilgængeligt et område kan siges at være, jomere tilbageholdende bør man være med at meddele tilladelse til, aten vagtvirksomhed kan føre tilsyn. Dette hænger sammen med, atdet må antages, at jo mere offentligt tilgængeligt området er, jo merevil karakteren af den udøvede vagtvirksomhed nærme sig politietsvirksomhed, dvs. opretholdelse af ro og orden på et offentligt sted.”
5