Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1007697_0001.png
1007697_0002.png
1007697_0003.png
1007697_0004.png
1007697_0005.png
1007697_0006.png
1007697_0007.png
1007697_0008.png
1007697_0009.png
1007697_0010.png
1007697_0011.png
1007697_0012.png
1007697_0013.png
1007697_0014.png
1007697_0015.png
1007697_0016.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
6. juni 2011Strafferetskontoret2011-792-1688RAJ41866+ bilag
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 858 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. april 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 858 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Vil ministeren redegøre for den aktuelle status for og for-ventninger til gennemførelsen af hver af initiativerne nævnt iregeringens "Ny start - mere konsekvens, opfølgning og om-sorg. En markant styrket indsats mod ungdomskriminalitet".”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentetudtalelser fra Socialministeriet, Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten ogDirektoratet for Kriminalforsorgen.På baggrund af de indhentede udtalelser redegøres der i det følgende forden aktuelle status for de enkelte initiativer.

1. En styrket kriminalpræventiv indsats

1.1. Tidlig identifikation af kriminalitetstruede børn og unge

Socialministeriet har oplyst følgende:”Som led i satspuljeaftalen for 2010 blev der afsat 5 mio. kr. til atsikre en tidlig identifikation af kriminalitetstruede børn og unge.Initiativet medfører, at der udarbejdes redskaber til tidlig identifika-tion af og målrettet indsats over for børn og unge med høj krimina-litetsrisiko.Initiativet er igangsat. Redskaberne er udviklet medio 2011 og af-prøves herefter frem til medio 2012.”

1.2. Styrket reaktion ved udskrivning af skolen eller henvisning til

andet undervisningstilbud

Socialministeriet har oplyst følgende:”Der var ikke opbakning til initiativet ved forhandlingerne omsatspuljen for 2010-13 eller finansloven for 2010.”

1.3. Styrket helhedsorienteret gadeplansindsats

Socialministeriet har oplyst følgende:
2
”I satspuljeaftalen for 2010 blev afsat 137,5 mio. kr. til en Hel-hedsorienteret gadeplansindsats i udsatte bykvarterer. Indsatsen ersat i værk i 17 uro- og kriminalitetsplagede boligområder i 12kommuner og består af nye initiativer til kriminalitetsbekæmpelse.Aktiviteterne, der flere steder er et supplement til de eksisterendelokale indsatser, omfatter bl.a. gadeplansmedarbejdere, mentorord-ninger og forebyggende indsatser som fritidsaktiviteter og formid-ling af fritidsjob. De unge støttes i deres skolegang og uddannel-sesvalg, ligesom der flere steder er etableret en vejlednings- og ud-dannelsesindsats for forældre med behov for hjælp til at håndterederes børn og unge.Initiativet er igangsat og pengene er fordelt mellem de udvalgtekommuner, der ansøgte puljen. Indsatsen løber frem til 2013.”

1.4. Styrket uddannelsesindsats og forbedret udslusning og opføl-

gende støtte i forhold til løsladte unge

Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at der på Statsfængslet iJyderup og Statsfængslet i Ringe, som er henholdsvis det åbne og detlukkede fængsel, hvor der anbringes unge, er ansat nye medarbejderemed henblik på en styrkelse af uddannelses- og udslusningsområdet.Forberedelsen af de fysiske rammer til den styrkede indsats blev gennem-ført i efteråret 2010.På Statsfængslet i Jyderup er der ansat en lærer på fuld tid samt en med-arbejder, der skal stå for ADL-træning af de unge. Derudover er der til-ført midler til kompetenceudviklingsaktiviteter. Aktiviteterne består bl.a.i kortere kompetencegivende kurser som supplement til den øvrige ud-dannelse.På Statsfængslet i Ringe er der oprettet en projektskole, hvor der i dag ertilknyttet 3 lærere og en socialpædagog samt en faglærer. Indsatsen i sko-len er baseret på en trestrenget strategi, hvor der fokuseres på henholds-vis ADL-træning, formel uddannelse og praktisk/erhvervsrettet uddan-nelse baseret på en individuel vurdering af den unges behov.På Københavns Fængsler, hvor der anbringes unge varetægtsarrestanterfra Københavnsområdet, er der afsat midler til en samlet efteruddannelsefor de medarbejdere, der primært har ansvaret for de unge i dagligdagen.Herudover forventes der snart at foreligge en projektbeskrivelse for enstørre indsats, hvor der er fokus på at etablere faste rammer med mereindhold til de unge samt en bedre afklaring og styrket forberedelse i for-hold til de institutioner, der skal modtage de unge.3
Direktoratet for Kriminalforsorgen undersøger endvidere aktuelt, om derkan tilbydes anden relevant efteruddannelse og tværfaglige aktiviteter tilmedarbejdere på de institutioner, hvor der anbringes unge.Socialministeriet har oplyst følgende:”Med hensyn til den del af initiativet, som hører under Socialmini-steriets område, er der ved satspuljeaftalen for 2010-13 aftalt at gi-ve unge, der har afsonet frihedsstraf, været varetægtsfængslede el-ler anbragt i varetægtssurrogat, et individuelt udslusningstilbud iforbindelse med løsladelsen. Aftalen er udmøntet med lov nr. 551af 26. maj 2010 om ændring af lov om social service (Styrkelse afindsatsen over for kriminalitetstruede børn og unge), hvorefter ret-ten til et udslusningstilbud fremgår af servicelovens § 57 c, stk. 3.Lovændringen trådte i kraft den 1. juli 2010.”

1.5. Screening af unge på sikrede institutioner og i Kriminalforsor-

gens institutioner

Kriminalforsorgen overvejer aktuelt, hvordan screening af unge kan etab-leres i de arresthuse, hvor der ikke er ansat psykiatriske konsulenter,mens man ved indførelse af screening i fængslerne forventes at kunnebenytte det sundhedspersonale, som allerede er ansat.Projektet forventes iværksat i løbet af sommeren 2011.Socialministeriet har oplyst følgende:”Med hensyn til den del af initiativet, som hører under Socialmini-steriets område, er der ved satspuljeaftalen for 2010-13 aftalt at sik-re screening af alle unge på sikrede institutioner med henblik på atafdække psykiatriske problemer hos de unge, så der kan sættes indmed relevant behandling.Aftalen er udmøntet med lov nr. 551 af 26. maj 2010 om ændringaf lov om social service (Styrkelse af indsatsen over for kriminali-tetstruede børn og unge), hvorefter kommunernes forpligtelse til attilbyde screening fremgår af servicelovens § 57 c, stk. 4 og magt-anvendelsesbekendtgørelsens § 33 (bekendtgørelse nr. 1093 af 21.september 2010 om magtanvendelse over for børn og unge, der eranbragt uden for hjemmet). Lovændringen trådte i kraft den 1. juli2010.”

1.6. Særlige retspsykiatriske pladser og styrkede kompetencer hos de

instanser, der møder de kriminelle børn og unge

4
Socialministeriet har oplyst følgende:”Der var ikke opbakning til initiativet vedrørende oprettelsen afsærlige retspsykiatriske pladser ved forhandlingerne om satspuljenfor 2010-13 eller finansloven for 2010.For så vidt angår den del af initiativet, som vedrører en styrkelse afkompetencerne hos de instanser, som møder kriminelle unge, blevder som led i satspuljeaftalen for 2010-13 afsat 1 mio. kr. årligt tiloprettelsen af kompetencecentre på de sikrede afdelinger. Centreneskal have hver deres specialiserede viden om problemstillinger afrelevans for at støtte unge, som begår kriminalitet. Initiativet erigangsat og midlerne er fordelt til de ansøgende regioner og kom-muner. Alle ansøgninger er imødekommet.Der er nedsat en arbejdsgruppe bestående af kompetencecentrene,VISO, Danske Regioner og Servicestyrelsen. Der oprettes 4 centre:oKompetencecenter med særligt fokus på de 12 - 14 årige isikret regi.oKompetencecenter vedr. børn og unge med psykiatrinæreproblemstillinger, som har eller er i risiko for kriminel ad-færd.oKompetencecenter for dårligt begavede/mentalt retarderedeunge med kriminel adfærd.oKompetencecenter ift. normalt begavede unge, der har enanden etnisk baggrund end dansk, og som har haft en kri-minel adfærd.Ansøgningspuljen udmeldes igen i slutningen af 2012 for en 3-årigperiode.”

1.7. Udvikling af SSP-samarbejdet

Ved lov nr. 551 af 26. maj 2010 om ændring af lov om social service oglov om rettens pleje (Styrkelse af indsatsen over for kriminalitetstruedebørn og unge) blev Kriminalforsorgen formelt knyttet til SSP-samarbejdet.Kriminalforsorgen har oplyst, at en intern arbejdsgruppe indledningsvishar drøftet, hvordan Kriminalforsorgens styrkede deltagelse i SSP-samarbejdet bedst kan ske.Direktoratet har herefter taget kontakt til politikredsenes kredsråd medhenblik på at tilrettelægge Kriminalforsorgens deltagelse i SSP-samarbejdet. I nogle politikredse er der allerede indgået aftaler med delokale afdelinger af Kriminalforsorgen i Frihed om deres deltagelse i5
samarbejdet, og inden udgangen af 2011 forventes samarbejdet at væreetableret i alle politikredse.

1.8. Obligatorisk underretning af de sociale myndigheder om krimi-

nelle og kriminalitetstruede børn og unge

Rigsadvokaten har oplyst følgende:”Rigsadvokaten har i Rigsadvokatmeddelelse nr. 4/2007 om be-handlingen af sager mod unge lovovertrædere fastsat retningslinjerfor underretning af de sociale myndigheder i sager vedrørende ungelovovertrædere.Det fremgår bl.a. af disse retningslinjer, at de sociale myndighederskal underrettes, når børn under 14 år tilbageholdes eller afhøres.Det fremgår endvidere, at de sociale myndigheder skal underrettes,når en sigtet mellem 14 og 18 år skal afhøres, og sigtelsen angårovertrædelse af straffeloven eller forhold, som efter loven kan med-føre frihedsstraf.Herudover fremgår det af retningslinjerne, at de sociale myndighe-der skal underrettes, hvis der i øvrigt foreligger oplysninger, dergiver en formodning om, at en ung under 18 år har behov for særligstøtte, jf. bekendtgørelse nr. 1336 af 30. november 2007 om under-retningspligt over for kommunen efter lov om social service.Rigspolitiet har i rundskrivelse af 12. april 2010 fastsat nærmereretningslinjer for, hvornår underretningsforpligtelsen i de sidst-nævnte tilfælde aktualiseres.Rigsadvokaten har i juli 2010 revideret Rigsadvokatmeddelelse nr.4/2007 bl.a. således, at det fremgår, at der – i det omfang underret-ning af de sociale myndigheder ikke er sket skriftligt – efterfølgen-de tillige skal ske skriftlig underretning.Rigsadvokaten har endvidere udstedt bekendtgørelse nr. 803 af 28.juni 2010 om underretning af kommunen om afhøringer af sigtedeunder 18 år.Af bekendtgørelsen fremgår bl.a., at politiet skal underrette kom-munen om sagen, når en sigtet under 18 år skal afhøres, og sigtel-sen angår overtrædelse af straffeloven eller forhold, der efter lovenkan medføre frihedsstraf. Herudover fremgår det, at der efter-følgende tillige skal ske skriftlig underretning af kommunen, hvisunderretningen ikke er sket skriftligt.Bekendtgørelsen afløser bekendtgørelse nr. 786 af 21. september1992 om underretning af kommunalbestyrelsen om afhøringer afsigtede under 18 år.”6
Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at Rigspolitiet har underrettet samt-lige politikredse om, at politikredsene på ugentlig basis (hver mandag) tilalle kommuner i den pågældende politikreds skal fremsende en liste,hvoraf navn og CPR-nr. på alle unge under 18 år, som politiet har været ikontakt med i løbet af den seneste uge, fremgår. Listen indeholder endvi-dere en beskrivelse af, hvorfor politiet har været i kontakt med den på-gældende unge.

1.9. Analyse af grundlaget for rekruttering af børn og unge til kri-

minelle bander

Justitsministeriet kan oplyse, at der af satspuljemidlerne er bevilget 3mio. kr. til et forskningsprojekt om de forhold, der ligger bag rekrutteringtil organiserede, kriminelle bander. En første delrapport herom forventesoffentliggjort inden for en. Denne delrapport vil omhandle det allerførsteled i fødekæden til organiserede bander, nemlig de børn og unge der ind-går i mindre organiserede kriminelle grupper, og som i nogen grad er ikontakt med de organiserede grupperinger. Rapporten bygger på en spør-geskemaundersøgelse med børn i 7.- til 10. klasse i socialt udsatte områ-der samt interview med lokale aktører.En anden rapport, der forventes offentliggjort ultimo 2012, vil omhandlenæste led i fødekæden. Den vil bl.a. bygge på interview med personer,der er eller har været medlem af en organiseret kriminel gruppe, samt pågennemgang af personundersøgelser og andet materiale vedrørendefængslede, der er registreret som medlemmer af bander eller rockergrup-peringer.

1.10 Mentorordninger for kriminelle og kriminalitetstruede børn og

unge, herunder unge indsatte

Kriminalforsorgen har oplyst, at forslaget er iværksat, idet der er tilførtmidler til mentorordningen, som betyder, at flere kriminelle unge i al-dersgruppen 14-25 år med et særligt støttebehov kan tilbydes en mentor,ligesom særligt belastede indsatte over 25 år også kan tilbydes en mentor.Socialministeriet har oplyst følgende:”Med hensyn til den del af initiativet, som hører under Socialmini-steriets område, er der ved satspuljeaftalen for 2010-13 aftalt at ty-deliggøre kommunernes forpligtelse til at tilbyde en stabil voksen,herunder fx en mentor til kriminelle og kriminalitetstruede børn og7
unge. Initiativet er udmøntet med lov nr. 628 af 11. juni 2010 omændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og admini-stration på det sociale område og forældreansvarsloven (BarnetsReform), hvorefter det er tydeliggjort, at en kontaktperson også kanfungere som mentor for f.eks. unge kriminelle, og hermed varetageen funktion som rollemodel og sparringspartner for den unge.Lovændringen trådte i kraft den 1. januar 2011.”

1.11 Styrket indsats i perioden i varetægt eller varetægtssurrogat

Kriminalforsorgen har i 2010 udvidet forbehandlingsprojektet ProjektOver Muren på Københavns Fængsler, således at unge med misbrugs-problemer kan få mere målrettet hjælp.Der planlægges aktuelt et undervisningsforløb for behandlerpersonale ilandets arresthuse, således at de eksisterende forbehandlingsprojekterstyrkes i forhold til at kunne imødekomme de særlige behov, som mis-brugere under 18 år typisk har. Derudover styrkes den generelle videnom, hvilken tilgang der virker bedst over for unge.I øvrigt kan det oplyses, at behandlingsgarantien udvides den 1. juni2011 til også at omfatte varetægtsfængslede.Unge varetægtsarrestanter i arresthusene tilbydes generelt undervisningop til 10. klasses niveau.Derudover kan det oplyses, at der for arresthusområdet generelt planlæg-ges tre temadage til afvikling i efteråret, hvor alle arresthuse forventes atvære repræsenteret med mindst en medarbejder. Temadagene afvikles isamarbejde med en speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri med erfa-ring fra arbejde med unge på sikrede institutioner samt en psykolog.Socialministeriet har oplyst følgende:”Med hensyn til den del af initiativet, som hører under Socialmini-steriets område, er der ved satspuljeaftalen for 2010-13 aftalt atpræcisere, at der skal udarbejdes en børnefaglig undersøgelse og enhandleplan, når unge varetægtsfængsles eller anbringes i varetægts-surrogat. Dette sikrer klarhed omkring kommunens forpligtelse tilat påbegynde udarbejdelsen af en børnefaglig undersøgelse og enhandleplan i de tilfælde, hvor det er relevant for den unge, alleredei varetægtsperioden. Aftalen er udmøntet i § 29, stk. 4, i bekendtgø-relse nr. 1093 af 21. september 2010 om magtanvendelse over forbørn og unge, der er anbragt uden for hjemmet.8
Desuden blev det som led i satspuljeaftalen for 2010-13 aftalt at af-sætte 3,3 mio. kr. årligt fra 2010 og frem til forbehandlingspro-grammer til unge misbrugere på sikrede afdelinger. Initiativet erigangsat, og alle 7 sikrede institutioner har deltaget i udviklingen afet forbehandlingsprogram baseret på Projekt Over Muren. Der ernedsat en arbejdsgruppe bestående af de sikrede institutioner, Dan-ske Regioner, Københavns Kommune, Servicestyrelsen samt eks-perter ad hoc. Der er udarbejdet fælles retningslinjer og principperfor forbehandlingsprogrammet, og afprøvningsfasen forløber fra 1.april 2011 til udgangen af 2012. Ansøgningspuljen udmeldes heref-ter igen i slutningen af 2012 for en 3-årig periode.”

1.12. Anvendelse af kognitive behandlingsprogrammer som stan-

dardtilbud i de sikrede afdelinger og tilknyttede åbne afdelinger

I Kriminalforsorgen i Frihed tilbydes programmet Anger Management ienkelte afdelinger, hvor der har været iværksat en ordning med AngerManagement som vilkår til unge i forbindelse med en betinget dom.Direktoratet for Kriminalforsorgen overvejer aktuelt, om denne indsatsskal omlægges til mere individuelle kognitive færdighedsprogrammer,som flere unge vurderes at kunne profitere af.Socialministeriet har oplyst følgende:”Med hensyn til den del af initiativet, som hører under Socialmini-steriets område, er der ved satspuljeaftalen for 2010-13 afsat 3 mio.kr. årligt til anvendelse af kognitive programmer som standardtil-bud i de sikrede afdelinger og tilknyttede åbne afdelinger. Unge påsikrede afdelinger eller tilknyttede åbne afdelinger skal tilbydes ef-terprøvede kognitive behandlingsprogrammer, f.eks. programmer ivredeshåndtering. Initiativet er igangsat, og midlerne er alleredefordelt til 5 af de 7 ansøgende sikrede institutioner. 2 ansøgere harstadig reservationer ift. godkendelse af de metoder, institutionenhar ønsket at arbejde med. Reservationerne forventes ophævet. Alleansøgningerne fokuserer på behandlingsprogrammer så som ART,Anger Management og andre vredeshåndteringsprogrammer medfokus på den kognitive behandlingstilgang. Ansøgningspuljen ud-meldes igen i slutningen af 2012 for en 3-årig periode.”

1.13 Øget brug af familierådslagning og netværksmøder

Socialministeriet har oplyst følgende:
9
”Som led i satspuljeaftalen for 2010-13 blev der afsat 4 mio. kr. tiløget anvendelse af forebyggende familierådslagning og netværks-møder. Der iværksættes en øget informationsindsats med henblikpå at udbrede de gode erfaringer med familierådslagning og net-værksmøder. Der er bl.a. planlagt en kampagne, som nu er igang-sat, og der afholdes kurser for fagpersonale mv. i juni 2011 og fremtil 2014. Der tilbydes derudover gratis konsulentbistand til kom-munerne.Den øgede informationsindsats er målrettet en bred kreds af fag-grupper. SSP-konsulenter, politi, skolelærere og pædagoger er pri-mære målgrupper for kampagnen. Såvel kommuner som enkelte in-stitutioner kan rekvirere konsulentstøtten. Ud over den brederespredningskampagne, samarbejder projektet med to boligområderog en sikret institution om indførsel af familierådslagning og/ellernetværksmøder i disse miljøer.”

1.14 Særligt afsoningstilbud til unge

Kriminalforsorgens ungeprojekt for 14-17 årige indsatte, der ikke er ibeskæftigelse eller under uddannelse, blev etableret som satspuljeprojekti 2006 og blev gjort permanent i 2010. Projektet varetages i et samarbej-de mellem tre af Kriminalforsorgens pensioner.

2. Den kriminelle lavalder sænkes til 14 år

Den kriminelle lavalder blev ved lov nr. 711 af 25. juni 2010 om ændringaf straffeloven, retsplejeloven og lov om erstatning fra staten til ofre forforbrydelser (Ungdomskriminalitet) ændret fra 15 til 14 år. Loven trådte ikraft den 1. juli 2010.

3. Særlige ”ungedommere” ved byretterne

Domstolsstyrelsen har oplyst følgende:”Domstolsstyrelsen kan oplyse, at styrelsen har planlagt et efterud-dannelsesforløb, der skal sikre, at der ved alle retter er et passendeantal dommere, der har en særlig ekspertise i at varetage rettensstraffesager og andre relevante sager med unge under 18 år.Efteruddannelsesforløbet er opdelt i flere moduler af én dags varig-hed. Det første modul afholdes i december 2011, og det første sam-lede efteruddannelsesforløb forventes afsluttet medio 2012. Der vilblive undervist i rent juridiske emner som sanktionsvalg og straf-udmåling og endvidere i emner som for eksempel ungdomspsyko-10
logi, ungdomspsykiatri, kommunikation og kulturforståelse. Styrel-sen vil efterfølgende tilrettelægge løbende efteruddannelse.Herudover vil Domstolsstyrelsen i regionalt regi – og i samarbejdemed retterne, anklagemyndigheden og kommunerne – arrangereundervisning i behandlingen af sager med unge. Det påtænkesblandt andet at lade institutionsbesøg indgå i undervisningen.Det kan tilføjes, at dommere og domstolsjurister løbende har mu-lighed for at tilegne sig mere viden om behandlingen af sager medunge, idet der blandt andet på Domstolsakademiet, der afvikles somet led dommeres og domstolsjuristers efteruddannelse to gange år-ligt, tilbydes kurser inden for dette område. Der har således i 2010på Domstolsakademiet været afholdt kurser om ungesamråd ogstrafudmåling samt kommunikation med unge kriminelle af andenetnisk herkomst, og i 2011 tilbyder Domstolsakademiet kurser omarbejdet i Børn- og ungeudvalg.”

4. Ungesamråd i alle politikredse

Rigsadvokaten har oplyst følgende:”Rigsadvokaten anmodede ved brev af 30. juni 2010 samtlige poli-tidirektører om at tage kontakt til kommunerne i deres politikredsmed henblik på etablering af ungesamråd i hver politikreds.Rigsadvokaten foreslog i brevet, at politidirektørerne i første om-gang tog initiativ til en drøftelse af etablering af ungesamråd i poli-tikredsenes kredsråd, hvor såvel politikredsen som samtlige rele-vante kommuner er repræsenteret.Endvidere redegjorde Rigsadvokaten i brevet for det, der var anførti regeringsudspillet om organiseringen af ungesamråd samt samrå-dets opgaver, ligesom Rigsadvokaten redegjorde for, hvorledes un-gesamrådet på Fyn (som Kommissionen vedrørende ung-domskriminalitet henviste til i betænkning nr. 1508/2009) er orga-niseret.Herudover reviderede Rigsadvokaten Rigsadvokatmeddelelse nr.4/2007 om behandlingen af sager mod unge lovovertrædere såle-des, at det, der er anført i regeringsudspillet om ungesamråd, er af-spejlet i meddelelsen.På et møde den 14. september 2010 i Anklagemyndighedens Fagli-ge Ledelsesforum, som bl.a. består af politikredsenes chefanklagereog samtlige statsadvokater, blev status for arbejdet med etableringaf ungesamråd drøftet. Politikredsene oplyste på mødet, at manhavde påbegyndt arbejdet med at etablere ungesamråd, men at derflere steder var opstået spørgsmål om bl.a. finansieringen af unge-11
samrådene, herunder om hvilken myndighed der skulle varetagesekretariatsfunktionen.Rigsadvokaten anmodede ved brev af 9. december 2010 samtligepolitidirektører om at få oplyst, hvor langt arbejdet med etableringaf ungesamråd var kommet i politikredsene, herunder hvilke tiltagder var iværksat med henblik på etablering af ungesamråd.Af besvarelserne fra politikredsene fremgik, at der var oprettet un-gesamråd i fem politikredse. I to af disse politikredse var der opret-tet et ungesamråd i hver kommune.I fem andre politikredse var arbejdet med etablering af ungesamrådi gang, men der var endnu ikke etableret ungesamråd. Det skyldtesefter det oplyste navnlig, at finansieringen af ungesamrådene, her-under navnlig finansieringen af sekretariatsfunktionen, endnu ikkevar på plads.I de sidste to politikredse var der etableret samarbejdsfora på unge-området. Disse samarbejdsfora skulle imidlertid som udgangspunktikke – som det ellers er forudsat i regeringsudspillet – udarbejdeindstillinger i konkrete sager.Rigsadvokatens notat af 15. marts 2011 om status for etablering afungesamråd med bilag vedlægges.Rigsadvokaten anmodede på den baggrund ved brev 15. marts2011 de politikredse, hvor der endnu ikke var etableret ungesam-råd, om at underrette Rigsadvokaten, når et sådant var etableret, ogtilkendegav, at etablering af et egentligt ungesamråd ville blivedrøftet med de to politikredse, hvor der alene var etableret et sam-arbejdsforum på ungeområdet.Herudover anmodede Rigsadvokaten om at modtage underretning,såfremt arbejdet med at etablere ungesamråd i en kreds måtte visesig ikke at kunne komme videre, eller hvis arbejdet i de alleredeetablerede ungesamråd måtte give anledning til vanskeligheder.Som det fremgår af det anførte, følger Rigsadvokaten løbende etab-leringen af ungesamråd i politikredsene.”Rigsadvokatens notat af 15. marts 2011 om status for etablering af unge-samråd med bilag, som der henvises til ovenfor, er vedlagt denne besva-relse.Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at ministeriet har indgået aftalemed KL om økonomisk kompensation af kommunerne i forbindelse medetablering af ungesamråd. Med aftalen ydes kommunerne 5,3 mio. kr.12
årligt i kompensation fra 2012 og frem, mens kompensationen for 2011udgør 4 mio. kr.Det bemærkes, at der, som en del af de midler, der blev afsat til en styr-ket indsats mod ungdomskriminalitet på satspuljen for 2010, er afsat etpermanent træk på satspuljen i forhold til udgifterne forbundet med un-gesamråd.

5. Hurtig reaktion

Rigsadvokaten har oplyst følgende:”Det fremgår af regeringsudspillet, at regeringen gennem målsæt-ninger for sagsbehandlingstiden vil sikre, at sager vedrørende ungekriminelle prioriteres højt af både de sociale myndigheder og af po-liti og anklagemyndighed. Sagsbehandlingstiden i normalsager,hvor den unge tilstår den kriminelle handling, bør herefter ikke væ-re mere end to måneder.Rigsadvokaten underrettede ved brev af 30. juni 2010 samtlige po-litikredse om kravene til sagsbehandlingstiden i visse sager vedrø-rende unge, der begår kriminalitet.Rigsadvokaten tilkendegav i den forbindelse, at det efter Rigsadvo-katens opfattelse vil være hensigtsmæssigt, hvis man i politikred-senes kredsråd og/eller de nye ungesamråd også drøfter spørgsmå-let om, hvorledes samarbejdet mellem kommuner og politi og an-klagemyndighed mest hensigtsmæssigt kan tilrettelægges med hen-blik på at leve op til de nye målsætninger for sagsbehandlingstiden.Herudover indsatte Rigsadvokaten i Rigsadvokatmeddelelse nr.4/2007 et særligt afsnit om krav til sagsbehandlingstiden i visse sa-ger vedrørende unge lovovertrædere, hvoraf det bl.a. fremgår, atsagsbehandlingstiden, regnet fra sigtelse til sagen sendes til retten,eller anklagemyndigheden træffer anden afgørelse, ikke bør væremere end to måneder.Rigsadvokaten er i øjeblikket – via udtræk i politiets elektroniskesagsbehandlingssystem (POLSAS) – i færd med at tilvejebringestatistisk materiale, der kan belyse opfyldelsen af de nye målsæt-ninger for sagsbehandlingstiden i tilståelsessager vedrørende ungeunder 18 år.”

6. Mere konsekvens i det sociale system

6.1. Børnefaglige undersøgelser i alle sager, hvor børn og unge mis-

tænkes for vold eller anden alvorlig kriminalitet

13
Socialministeriet har oplyst følgende:”Der var ikke opbakning til initiativet ved forhandlingerne omsatspuljen for 2010-13 eller finansloven for 2010.”

6.2. Udformning af en vejledning om reglerne om magtanvendelse

Socialministeriet har oplyst følgende:”Vejledningen er udarbejdet. Som supplement til vejledningen erdesuden udarbejdet en hjemmeside med bl.a. interaktive dilemma-film vedr. praksis på området.”

6.3. Mulighed for tilbageholdelse af børn og unge på anbringelses-

steder i op til 14 dage i starten af anbringelsen

Socialministeriet har oplyst følgende:”Initiativet blev aftalt og finansieret ved satspuljeaftalen for 2010-13 og er udmøntet med lov nr. 551 af 26. maj 2010 om ændring aflov om social service (Styrkelse af indsatsen over for kriminalitets-truede børn og unge). Muligheden for tilbageholdelse fremgår her-efter af servicelovens § 123 c og magtanvendelsesbekendtgørelsens§ 11 (bekendtgørelse nr. 1093 af 21. september 2010 om magtan-vendelse over for børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet).Lovændringen trådte i kraft den 1. juli 2010.”

6.4. Udvidelse af længsteperioden for anbringelse af børn under 14

år mv.

Socialministeriet har oplyst følgende:”Initiativet blev aftalt og finansieret ved finanslovsforhandlingernefor 2010 og er udmøntet ved en ændring af magtanvendelsesbe-kendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1093 af 21. september 2010 ommagtanvendelse over for børn og unge, der er anbragt uden forhjemmet). Ændringen fremgår herefter af bekendtgørelsens § 31.”

6.5. Lempelse af kriterierne for anbringelse af børn og unge på sik-

rede institutioner

Socialministeriet har oplyst følgende:
14
”Initiativet blev aftalt og finansieret ved finanslovsforhandlingernefor 2010 og er udmøntet ved lov nr. 627 af 11. juni 2010 om æn-dring af lov om social service (Skærpelse af reaktionsmulighederneover for kriminalitetstruede børn og unge) og ved ændring af magt-anvendelsesbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1093 af 21. sep-tember 2010 om magtanvendelse over for børn og unge, der er an-bragt uden for hjemmet). Ændringen fremgår herefter af lovens §123 og bekendtgørelsens § 29.”

6.6 Indførelse af ny institutionstype med øgede beføjelser til magtan-

vendelse

Socialministeriet har oplyst følgende:”Initiativet blev aftalt og finansieret ved satspuljeforhandlingernefor 2010-13 og er udmøntet ved lov nr. 551 af 26. maj 2010 omændring af lov om social service (Styrkelse af indsatsen over forkriminalitetstruede børn og unge) og ændring af magtanvendelses-bekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1093 af 21. september 2010om magtanvendelse over for børn og unge, der er anbragt uden forhjemmet). Ændringerne fremgår herefter af lovens § 123 b og be-kendtgørelsens §§ 5-10.”

7. Politiet skal bistå med håndhævelse af visse ungepålæg

Socialministeriet har oplyst følgende:”Initiativet blev aftalt og finansieret ved finanslovsforhandlingernefor 2010 og er udmøntet ved lov nr. 627 af 11. juni 2010 om æn-dring af lov om social service (Skærpelse af reaktionsmulighederneover for kriminalitetstruede børn og unge). Den del af initiativet,som vedrører politiets adgang til at bistå med håndhævelsen af un-gepålæg fremgår herefter af lovens § 57 b, stk. 10 og § 64. Den delaf initiativet, som vedrører muligheden for at anvende elektroniskovervågning (elektronisk fodlænke) over for unge fremgår herefteraf lovens § 57 b, stk. 4-6.”

8. Kommunal egenbetaling ved anbringelse af kriminelle unge

Socialministeriet har oplyst følgende:”Initiativet blev aftalt og finansieret ved finanslovsforhandlingernefor 2010 og er udmøntet ved lov nr. 627 af 11. juni 2010 om æn-dring af lov om social service (Skærpelse af reaktionsmulighederneover for kriminalitetstruede børn og unge). Ændringen fremgårherefter af servicelovens § 174, stk. 5.”15

9. Sikring af konsekvent kommunal indsats over for kriminelle unge

Socialministeriet har oplyst følgende:”Den del af initiativet, der vedrører kvalitetssikring af kommuner-nes indsats ved, at Ankestyrelsen i en 3-årig periode modtager ori-enteringer om politiets underretninger til kommunerne og udarbej-der stikprøver i 300 sager årligt, hvor den unge har begået vold,personfarlig kriminalitet eller anden personfarlig kriminalitet, blevaftalt og finansieret ved satspuljeforhandlingerne for 2010-13 og erudmøntet ved lov nr. 551 af 26. maj 2010 om ændring af lov omsocial service (Styrkelse af indsatsen over for kriminalitetstruedebørn og unge). Initiativet fremgår herefter af servicelovens § 65 a.Initiativet er igangsat. Ankestyrelsen modtager løbende underret-ninger fra politiet og indhenter på den baggrund sager fra kommu-nerne til gennemgang. Ankestyrelsen afleverer sin første årligerapport om erfaringerne ultimo 2011.Den del af initiativet, der omhandler, at regeringen går i dialog medKL om en mål- og rammeaftale om en styrket indsats over for kri-minelle unge, er udmøntet ved udvikling af et dokumentationssy-stem, der dokumenterer effekten af indsatsen overfor kriminelleunge, der afsoner en dom på et åbent anbringelsessted. Initiativetfølger tidsplanen og løber frem til 2013. Som en del af initiativetindgår også, at kommunerne fremover skal lave en plan for ensammenhængende indsats over for ungdomskriminalitet som led iden sammenhængende børnepolitik. Initiativet blev aftalt og finan-sieret ved satspuljeforhandlingerne for 2010-13 og er udmøntet vedlov nr. 551 af 26. maj 2010 om ændring af lov om social service(Styrkelse af indsatsen over for kriminalitetstruede børn og unge).Denne ændring fremgår herefter af servicelovens § 19, stk. 3.Den del af initiativet, der vedrører kommunernes mulighed for i en3-årig periode at trække på gratis rådgivning fra VISO (den natio-nale videns- og specialrådgivningsorganisation) om indsatser til atforebygge kriminalitet blandt børn og unge generelt og i forhold tilenkeltsager, blev aftalt og finansieret ved satspuljeforhandlingernefor 2010-13 og er udmøntet ved lov nr. 551 af 26. maj 2010 omændring af lov om social service (Styrkelse af indsatsen over forkriminalitetstruede børn og unge). Initiativet fremgår herefter afservicelovens § 13, stk. 4.”
16