Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1018651_0001.png
1018651_0002.png
1018651_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
7. juli 2011Civil- og Politiafde-lingen2011-150-2262JEE44222
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 810 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. april 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Lars Barfoed/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 810 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Hvad er ministerens holdning til HK’s forslag om, at manved straffeattester kan tage udgangspunkt i lov om brug afhelbredsoplysninger m.v. på arbejdsmarkedet, hvor man kunkan indhente oplysninger ved ansættelse om sygdom, når dener af væsentlig betydning for lønmodtagerens arbejdsdygtig-hed ved det pågældende arbejde. HK´s forslag går således påat splitte straffeattesten op og at der kun kan indhentes oplys-ning om det strafbare, der er af væsentlig betydning for etkonkret arbejdes udførelse.”

Svar:

1.

Jeg kan oplyse, at Justitsministeriet for tiden er ved at revidere be-kendtgørelsen om behandling af personoplysninger i Det Centrale Krimi-nalregister. Som led i dette arbejde vil Justitsministeriet se nærmere på,om vi i dag har det rette snit for, hvilke afgørelser der optages på den pri-vate straffeattest. Ministeriet er i den forbindelse opmærksom på, om derer behov for tiltag af den karakter, som omtales i spørgsmålet.Jeg vil imidlertid ikke lægge skjul på, at jeg umiddelbart er skeptisk overfor en ordning, hvorefter en arbejdsgiver kun kan få oplysninger omstrafbare forhold, der er relevante for det pågældende arbejde. Det er så-ledes efter min opfattelse forbundet med vanskeligheder præcist at fast-lægge, hvilke oplysninger der i en given situation vil være relevant for enarbejdsgiver i forbindelse med et konkret ansættelsesforhold.Hertil kommer, at en sådan ny ordning – uanset den nærmere udformningheraf – vil medføre betydelige merudgifter for erhvervslivet og det of-fentlige. Ordningen måtte således forudsætte, at den enkelte virksomhed ihvert enkelt tilfælde, hvor der anmodes om en straffeattest, skal redegørenærmere for ansættelsesforholdets indhold og karakter, og at Rigspolitietmåtte foretage en vurdering af, hvilke nærmere oplysninger der hereftervil kunne meddeles.

2.

Jeg kan i forlængelse heraf oplyse, at jeg for nylig har anmodet Rigs-politiet om at overveje, om indholdet af straffeattester kan gøres lettere atforstå for bl.a. arbejdsgivere.I den offentlige debat har det således været fremme, at virksomheder mv.– som følger af at straffeattester ikke indeholder detaljerede oplysningerom de noteringer, som er tilført attesten – sorterer ansøgere fra, der har
2
noteringer på straffeattesten, selv om der er tale om et forhold, der ikkeer relevant i relation til det pågældende ansættelsesforhold.

3.

I tilknytning til ovenstående kan jeg oplyse, at regeringen netop harindført en ordning om betinget notering på straffeattester for unge under18 år.Ordningen, der trådte i kraft den 1. april 2011, indebærer, at den førstestrafferetlige afgørelse ikke medtages på henholdsvis den private og of-fentlige straffeattest for unge, der var under 18 år på gerningstidspunktet,medmindre der ved afgørelsen er idømt en ungdomssanktion, en behand-lingsdom mv. eller en ubetinget frihedsstraf. Hvis den pågældende indenfor en periode på tre år fra tidspunktet for den første afgørelse begår etnyt strafbart forhold, der skal medtages på straffeattesten efter de almin-delige regler herom, vil den betingede notering imidlertid ”vågne op” ogoptræde på den unges straffeattest sammen med den nye afgørelse.Formålet med ordningen om betinget notering er dels at undgå, at unge”stemples” som kriminelle i videre omfang end nødvendigt, dels merehensigtsmæssigt at udnytte, at det generelt opleves som en fordel at und-gå en ”plettet” straffeattest.
3